Suomalaisyhtiön palveluinnovaatio estää IT-laitteiden katoamisen – jo 1,6 miljoonan laitteen tiedot päivitettävässä rekisterissä

Suomalainen tietotekniikan palveluyritys 3 Step It on kehittänyt reaaliaikaisen IT-laiterekisteripalvelun, joka estää vuokrattujen IT-laitteiden katoamisen. 3 Step IT:n palvelun ansiosta asiakkaat palauttavat yli 90 prosenttia laitteista vuokrakauden lopussa. Loput kymmenisen prosenttia jatkovuokrataan edullisella jatkovuokralla. Yrityksen laiterekisterissä on jo 1,6 miljoonan laitteen tiedot.

-Kehittyneen reaaliaikaisen laiterekisterin avulla pystymme valvomaan, että asiakas palauttaa laitteet määräajan loputtua. Kokonaisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että kaikki vaiheet hankinnasta hallintaan ja käytöstä poistoon rekisteröidään tarkasti, sanoo 3 Step IT:n julkishallinnon päällikkö Erkki Kondelin.

3 Step IT:llä on 17 vuoden kokemus IT-laitteiden tehokkaasta hallinnoinnista. Rekisterin toimivuutta kuvaa, että yritys myy 95 prosenttia palautetuista laitteista jälkimarkkinoille kiertotalouden periaatteiden mukaisesti. Toimivien järjestelmiensä ansiosta 3 Step IT on noussut pohjoismaiden suurimmaksi kunnostettujen tietokoneiden ja mobiililaitteiden myyjäksi.

3 Step IT haluaakin nyt haastaa leasing- ja rahoitusyhtiöt kantamaan enemmän vastuuta leasinglaitteista ja IT-prosesseista, jotka ovat olleet parrasvaloissa viime aikoina.

Yksityiskohtaiset tiedot päivittyvät reaaliajassa

Hankintavaiheessa 3 Step IT rekisteröi asiakkaan laitteen laiterekisteriin, josta pystyy katsomaan muun muassa koneiden lukumäärän, koneen tiedot sekä kuka konetta käyttää ja mihin asti. Muutokset päivittyvät edistyneeseen käyttöomaisuusrekisteriin reaaliajassa. Tämän lisäksi 3 Step IT tarjoaa myös laitekannan hallintaa ja verkkoinventointia palveluna, 3FindIT, joka optimoi laitemäärän ja pitää laiterekisterin ajan tasalla koko ajan.

Asiakasta palvellaan myös muistuttamalla sopimuksen päättymisestä. Kvartaalivalvonnan lisäksi tiedotetaan ajoissa sopimuskauden päättymisestä ja järjestään laitteiden nouto. Erkki Kondelin haluaakin painottaa, ettei automaattinen vuokrakauden jatkaminen ole asiakkaan etu: kulut voivat paisua, kun tieto ei liiku eivätkä järjestelmät toimi kunnolla.

-Koneen tullessa elinkaarensa päähän on tärkeää inventoida laitteet eikä automaattisesti jatkaa vuokrakautta. Käyttöön jääneet liian vanhat koneet voivat olla myös tietoturvariski. Jos laitteella on monta eri palveluntuottajaa, valvonta voi olla monimutkaisempaa. Kyse on toimivista prosesseista ja niiden seurannasta.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: julkishallinnon päällikkö, Erkki Kondelin (+358 44 5474 422)

3 Step IT on tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa asiakkaalle uudenlaisen tavan hankkia it-laitteita.   Kokonaispalvelumme avulla asiakkaat voivat hallita it-laitteiden rahoitusta, käyttöä ja uusimista kustannustehokkaasti, läpinäkyvästi ja ympäristöystävällisesti. Tytäryhtiöitä 3 Step IT:llä on 11 maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Isossa-Britanniassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Malesiassa, Singaporessa ja Hongkongissa. Työntekijöitä yrityksellä on noin 250 ja sopimusasiakkaita noin 3 700. Yhtiö on perustettu vuonna 1997 ja pääkonttori sijaitsee Helsingissä.