Suomeen saapuva Googlen European Data Center Sustainability Tour avaa datakeskusten toimintaa suurelle yleisölle

Haminan ja Kotkan asukkaat pääsevät kuluvalla viikolla oppimaan lisää datakeskuksista, niiden toiminnassa sekä roolista osana vihreää siirtymää. Googlen Data Center & Sustainability Tour saapuu Kotkan Satama Areenalle 20. syyskuuta osana Kymenlaakso Summit -tulevaisuusseminaaria, jonka jälkeen se siirtyy Haminan kaupungintalolle 22. syyskuuta.

Tutustu Googlen datakeskukseen – Internetin kotipaikkaan

Googlen Data Center Sustainability Tour matkaa syksyn aikana ympäri Eurooppaa. Kiertueen aikana kiinnostuneet voivat tavata paikallisia Googlen työntekijöitä täysin uudenlaisessa modulaarisessa ympäristössä, joka havainnollistaa todentuntuisesti Googlen datakeskuksen toimintaa sekä esittelee Googlen vastuullisuustoimia. Tavoitteena on avata datakeskusten toimintaa tarkemmin suurelle yleisölle sekä tarjota vastauksia siihen, mikä merkitys Haminan datakeskuksella on internetin jokapäiväiseen käyttöön, mitä sen sisältä löytyy, ja miten keskus tukee Suomen vihreää siirtymää.

“Datakeskukset ovat välttämättömiä yhteiskunnan digitalisoitumisen näkökulmasta. Turvallisuussyistä ulkopuolisille ei ole kuitenkaan niihin pääsyä, joten monille on epäselvää, mitä keskuksen sisällä oikein tapahtuu. Googlelle on erittäin tärkeää tukea datakeskustemme kotipaikkakuntien yhteisöjä, ja odotammekin innolla pääsevämme tapaamaan Haminan ja Kotkan asukkaita sekä keskustelemaan heidän kanssaan datakeskuksen tarjoamista mahdollisuuksista jokapäiväisessä elämässä”, sanoo Googlen Pohjoismaiden datakeskusten päällikkö Niels Martin Andersen.

Googlen Data Center & Sustainability -esittelyyn pääsee tutustumaan ensin keskiviikkona 20. syyskuuta osana Kotkassa järjestettävää Kymenlaakso Summit -tapahtumaa, jossa Google on mukana keskustelemassa, kuinka alueelle saadaan lisää liiketoimintaa ja investointeja. Esittelytila siirretään perjantaina 22. syyskuuta Haminan kaupungintalon edustalle, jossa asiasta kiinnostuneet voivat tulla vierailemaan ja tutustumaan esittelyyn.

Kymenlaaksossa opetellaan jälleen koodaamisen taitoja
Googlen Haminan datakeskus on tehnyt vuodesta 2021 alkaen yhteistyötä Suomen koodikoulun kanssa tavoitteenaan tarjota opettajille oppeja ja työkaluja, joiden avulla he voivat opettaa koululaisille koodaamista ja robotiikkaa. Code School Kymenlaakso -niminen ohjelma on kouluttanut tähän mennessä 104 opettajaa Haminan, Pyhtään ja Kotkan ala-asteilta, jotka puolestaan ovat opettaneet koodaamiseen ja robotiikkaan liittyviä taitoja noin 3 000 oppilaalle. Ohjelma on myös kouluttanut opettajia jatkamaan sertifioituina kouluttajina sekä laajentamaan ohjelmaa uusiin kouluihin ja paikkakunnille. Opetuksen sisältö on yhteneväinen Opetushallituksen asettamien oppimistavoitteiden kanssa.

Lukuvuonna 2023–2024 ohjelma tarjoaa luokanopettajille Suomen koodikoulun oppimateriaaleja ja pedagogista tukea sekä ammattiopisto Ekamin opiskelijoiden tarjoamaa teknistä tukea.

Kymenlaaksossa saatujen hyvien tulosten innoittamana Code School -ohjelma on laajennettu Googlen Irlannissa ja Belgiassa sijaitsevien datakeskusten alueille, ja samaa ollaan tekemässä myös Tanskassa, Alankomaissa ja Saksassa tänä syksynä.

“Vaikka koodaaminen ja robotiikka ovat olleet osa Suomen opetussuunnitelmaa vuodesta 2016 lähtien, opettajat kertovat meille yhä tarvitsevansa käytännön koulutusta ja välineitä. Googlen tuen ansiosta olemme pystyneet tarjoamaan Kymenlaakson opettajille kattavat koulutusohjelmat sekä käytännön tukea näiden asioiden opettamiseen”, kertoo Suomen Koodikoulun toimitusjohtaja Kaisu Pallaskallio.

Mikäli haluat vierailla Googlen Data Center & Sustainability -esittelyssä kuulemassa datakeskusten toiminnasta ja Googlen vastuullisuus toimista tai haluat lisätietoa Suomen Koodikoulun toiminnasta, ota yhteyttä:

Juuso Kurttila
Googlen Suomen viestintäkumppani / Miltton