Svenskt Tenn jatkaa pop-up-myymäläänsä Helsingin Stockmannilla maaliskuulle 2019

Designmuseossa avautuu lokakuussa laaja Josef Frankin elämää käsittelevä Against design -näyttely. Svenskt Tenn on päättänyt tämän johdosta jatkaa pop-up-myymälänsä aukioloa aina 17. maaliskuuta 2019 asti.

– Päätös jatkaa Stockmannin pop-up-myymälää tuntui itsestään selvältä, nyt kun Josef Frankin elämästä ja urasta kertova laaja Against Design -näyttely saapuu Helsinkiin. Tämä on yksi tapa suojella yrityksen perustajan Estrid Ericsonin perintöä yrityksen nykyisen omistajan Kjell & Märta Beijerin säätiön toiveiden mukaisesti, toteaa Svenskt Tennin markkinointi- ja luova johtaja Thommy Bindefeld.

Svenskt Tennin pop-up-myymälä avasi ovensa arvostetussa Stockmannin tavaratalossa Helsingissä kesän 2018 alussa. Samaan aikaan avattiin kaksi Svenskt Tenn -aiheista näyttelyä, joista toinen oli esillä Hanasaaren kulttuurikeskuksessa ja toinen Didrichsenin taidemuseossa.

– Svenskt Tennillä on ainoastaan yksi kivijalkamyymälä maailmassa, ja se sijaitsee Tukholman Strandvägenillä. Yrityksen perustaja Estrid Ericson ja muotoilija Josef Frank loivat yhdessä vahvan sisustussuunnittelufilosofian, joka vaikuttaa yhä tänä päivänä myymäläkokemukseen. Svenskt Tenn avaa pop-up-myymälöitä ainoastaan näyttelyiden yhteydessä, sillä näin luomme syvempää ymmärrystä siitä, mitä Svenskt Tenn edustaa, jatkaa Thommy Bindefeld.

Helsingin Designmuseossa nähtävän Against Design -näyttelyn on tuottanut Itävallan taideteollisuuden ja nykytaiteen museo MAK, jossa näyttely oli esillä ensimmäisen kerran vuonna 2015. Kyseessä on laajin Josef Frankin elämäntyötä arkkitehtuurin ja muotoilun saralla käsittelevä näyttely. Svenskt Tenn kokeili ensimmäisen kerran pop-up-myymäläkonseptia juuri Itävallan-näyttelyn yhteydessä, ja kokeilu oli menestys.

– Josef Frankin muotoilu ei ole ainoastaan museoainesta – hänen työnsä on merkittävä perintö, jota Svenskt Tenn edelleen valmistaa vielä 85 vuotta sen jälkeen, kun Josef Frank aloitti pitkän yhteistyönsä Estrid Ericsonin ja Svenskt Tennin kanssa, sanoo Thommy Bindefeld.

Vuoden 2017 aikana Against Design -näyttely oli esillä Tukholman ArkDes-museossa, ja lokakuusta 2018 alkaen näyttelyn voi nähdä Helsingin Designmuseossa.

Elin Lervik, viestintäpäällikkö, Svenskt Tenn: +46 760 12 88 00, elin.lervik@svenskttenn.se

Thommy Bindefeld, markkinointi- ja luova johtaja, Svenskt Tenn: +46 8 670 16 02, thommy.bindefeld@svenskttenn.se

Svenskt Tenn on sisustusalan yritys, jonka kivijalkamyymälä sijaitsee Tukholman Strandvägenillä ja jonka tuotteita on saatavilla yrityksen verkkokaupasta. Vuodesta 1975 Svenskt Tenn on ollut ruotsalaisen Kjell ja Märta Beijerin säätiön omistuksessa. Säätiö tukee ruotsalaista tutkimusta ja edistää merkittävästi ruotsalaista sisustusta ja muotoilua.