TAIDETTA KOODISSA -HANKE TUO KOODAUKSEN PERUSKOULUN KUVATAIDETUNNEILLE – ”KOODAUS KOSKETTAA KAIKKIA”

Pilottivaiheessa koodauksen ja kuvataiteen yhdistämistä kokeilee 900 peruskoululaista kolmessa kunnassa. Opentunti ry:n ja Nitomani School oy:n hankkeen mahdollistajana toimii Ilkka Paananen.

Uusi Taidetta koodissa -hanke tuo koodauksen osaksi Suomen peruskoulujen kuvataiteen opetusta. Hanke tuottaa koulutusta ja opetusmateriaaleja 5.-7. luokkien kuvataiteen opettajille ja tukee koodauksen viemistä osaksi kuvataidetuntien opetusta.

Tavoitteena on tuoda koodaus tutuksi kuvataiteen keinoin rohkaisevalla ja saavutettavalla tavalla, ja visiona mahdollistaa koodauksen opettaminen taideaineiden oppitunneilla kaikissa Suomen peruskouluissa vuoteen 2025 mennessä.

Koodausta ja ohjelmointia ajatellaan usein opetettavan matemaattisissa aineissa. Ohjelmointi ilmiönä ulottuu kuitenkin jo laajasti elämämme eri osa-alueille, eikä ympäröivä maailmamme ole tarkasteltavissa vain yhden oppiaineen näkökulmasta. Koodaus koskettaa kaikkia”, toteaa hankkeen vetäjä Niklas Ansamaa.

”On tärkeää oppia ja säilyttää pragmaattinen ja optimistinen suhde teknologiaan, ymmärtää teknologian ja yhteiskunnan suhdetta, ja näin ymmärtää myös koodauksen perusteita ja lainalaisuuksia”, Ansamaa jatkaa.

Hankkeessa luodaan 5.–7. luokille eri tasoisia kuuden oppitunnin mittaisia opetuskokonaisuuksia. Kokonaisuudet sisältävät opettajalle tarkan suunnitelman ja laadukkaat materiaalit sekä opettajan että oppilaan tueksi. Materiaali avaa koodauksen soveltamisen mahdollisuuksia taito- ja taideaineissa ja purkaa koodaukseen liittyvää mystiikkaa.

Ilkka Paananen: ”Tarvitsemme lisää tyttöjä koodauksen pariin”

Hanke on alkanut opettajien koulutuksilla. Pilottivaiheessa 2019–2020 hanke tulee kattamaan noin 40 peruskoululuokkaa – noin 900 oppilasta ja 40 opettajaa – Ruskon, Maskun ja Nousiaisten kunnissa.

Pilottivaiheen muut toteuttajat ovat Opentunti Ry ja Nitomani School Oy. Hankkeen tukijana ja mahdollistajana toimii Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen.

”Tarvitsemme myös lisää tyttöjä koodauksen pariin. Jos luomme mahdollisimman monelle mahdollisuuden kokeilla koodausta mielekkäässä ympäristössä ja heitä kiinnostavalla tavalla, toivottavasti nykyistä useampi harkitsee myös syvempää tutustumista koodaukseen”, sanoo Ilkka Paananen.

”Uskomme, että tie koodauksesta innostuneiden 5.-7. luokkalaisten sydämiin käy motivoituneen opettajan kautta. Tämän mallin keskeinen idea on vahva usko suomalaisen peruskoulun tukipilariin – osaaviin ja innostaviin opettajiin. Haluamme tehdä koodaukseen tutustumisen ja sen opettamisen kuvataiteen opettajille mahdollisimman helpoksi”, Paananen toteaa.

Hankkeessa tehdyt suunnitelmat tullaan julkaisemaan kaikkien opettajien käytettäviksi ja muokattaviksi Opentunti.fi-ympäristössä, joka on kunnille maksuton yhteistyöalusta.

Opentunti ry:n puheenjohtaja ja Ruskon koulutoimen digikoordinaattori Janne Korsimo pitää tärkeänä, että opettajia tuetaan alussa hyvillä tuntisuunnitelmilla ja materiaaleilla. Hyvin suunniteltu kokonaisuus ja laadukkaat materiaalit kannustavat opettajia kokeilemaan ohjelmallisen ajattelun ja koodauksen liittämistä osaksi taito- ja taideaineita.

”Jos opettajat kokevat suunnitelmat toimiviksi, he kehittävät niitä eteenpäin ja luovat uusia malleja teknologian ja taiteen yhdistämiselle”, Korsimo uskoo.

Lisätietoa hankkeesta: www.taidettakoodissa.fi

Niklas Ansamaa, Taidetta koodissa & Nitomani School Oy, p. 040 442 0839, sähköposti niklas@nitomani.com