Talven kehysmallistot henkivät pohjoismaista minimalismia

Vaatesuunnittelija Mert Otsamon suunnittelemat design-aurinkolasit saapuvat kauppoihin ensi keväänä

Tämän talven kehysmuodissa keskitytään pohjoismaiseen designiin. Pohjoismaisten suunnittelijoiden kehysmallistoja yhdistävät tasapainoiset linjat sekä yksinkertaisuus väri- ja materiaalivalinnoissa. Talven kehyksissä näkyy luonnon inspiroimia muotoja, joilla luodaan klassiseen malliin modernia vaikutelmaa. Muotoihin tai materiaalivalintoihin katsomatta kehykset ovat suunniteltu nimenomaan pohjoismaisille kasvoille.

Pohjoismainen design on minimalistista ja tyyliltään yksinkertaisen puhdaslinjaista. Maanläheiset värit ja materiaalit, yksilöllinen innovatiivisuus, klassinen ajattomuus sekä funktionaalisen suorat linjat ovat pohjoismaisen suunnittelun tunnusmerkkejä. Pohjoismaille ominainen käytännöllisyys näkyy myös talven kehysmallistoissa. Vain tarvittavien elementtien käyttäminen juontaa juurensa aikaan, jolloin Pohjoismaissa elettiin eristyksissä ja materiaaleja oli saatavilla niukasti.

Pohjoismaista designia kuvaillaan usein melko minimalistiseksi. Tämä pätee myös syksyn ja talven kehystrendeihin. Mattapintaisuus on yksi elementeistä, joilla voidaan korostaa kehyksen hillittyä designia. Lisäksi kehysten värit ovat helposti yhdisteltävissä muihin asusteisiin, kertoo Specsaversin tuotejohtaja Tanja Korteniemi.

Osiris ja RedGreen yhdistävät laadukasta klassisuutta rohkean moderniin

Osiris-mallistossa on paljon vaihtoehtoja näyttävistä klassisiin kehyksiin. Muotisuunnittelija Jørgen Simonsenin suunnittelemat Osiris-kehykset on tarkoitettu rohkeille ihmisille, jotka eivät kaihda värejä tai modernia muotoilua.

RedGreen-mallisto on inspiroitunut ”urbaanin sataman” merellisistä tunnelmista. Kehysmalliston klassisessa värivalikoimassa on vaikutteita brändin vaatemalliston tunnetuimmista asusteista, kuten laivastonsinisestä kipparitakista ja luonnonvalkoisesta palmikkoneuleesta.

Cheap Monday, Tiger of Sweden ja Bruuns Bazaar -mallistot tarjoavat tyylikästä ajattomuutta ja yksinkertaista muotoilua

Cheap Monday -brändi on täynnä asennetta, individualismia ja yksinkertaisuutta. Pääasiassa muovisten kehysten tunnusomainen pinnan ”karheus” on toteutettu veitsen ja hiekkapaperin avulla. Nuorekkaassa Cheap Monday -mallistossa on särmää, ja kehysten yksityiskohdat on suunniteltu kestämään käyttöä kuluneiden lempifarkkujen tapaan.

Tiger of Sweden edustaa modernia, ajattoman tyylikästä skandinaavista muotia. Aivan kuten brändin vaatteetkin, kehykset ilmentävät yksinkertaisuutta ja tasapainoisia linjoja.

Bruuns Bazaar on muotokieleltään tyypillinen pohjoismaalaisbrändi. Brändin erottaa muista sen selkeä, hillitty ja tarkka muotoilu, jota piristetään väreillä. Jokainen kehys noudattaa yksinkertaista eleganssia ja minimalistisuutta.

Pohjoismaisten kehysbrändien valikoimaan kuuluvat Osiris, Cheap Monday, Bruuns Bazaar, Tiger of Sweden ja RedGreen -mallistot ovat myynnissä Specsavers Optikko -liikkeissä kautta maan. Kaikki kehykset ovat lainattavissa kuvauksiin Miltton Showroomilta. Tutustu kehysmallistoihin tarkemmin osoitteessa www.specsavers.fi

Mert Otsamon naisellisen maskuliiniset aurinkolasit saapuvat myyntiin ensi keväänä

Keväällä 2015 Specsavers Optikko -liikkeissä nähdään myös suunnittelija Mert Otsamon kädenjälkeä. Kehysten suunnittelu on vaatesuunnittelijana työskentelevälle Mertille uusi aluevaltaus. Mert vieraili hiljattain suunnittelumatkalla Kööpenhaminassa esittelemässä luonnoksiaan  Specsaversin globaalille tuotetiimille sekä Osiris -kehysten suunnittelija Jorgen Simonsenille.

Minulle on tosi iso juttu, että pääsin mukaan tähän projektiin. Yhteistyö on ollut todella mieluisaa ja mielenkiintoista. Suunnittelijalle on tärkeää päästä näyttämään monipuolista osaamista, Mert kuvailee yhteistyötä.

Mert kertoo noudattaneensa aurinkolasien suunnittelussa samaa linjaa kuin vaatteiden suunnittelussa. Kehysten värimaailma on tummaa, ja materiaaleissa näkyy esimerkiksi metallia, aivan kuten Mertin suunnittelemissa vaatteissa.

Vaatesuunnittelussa pyrin suunnittelemaan linjoja, jotka imartelevat naisen vartaloa ja kehyssuunnittelussa taas muotoja, jotka imartelevat naisen kasvoja. Toisaalta olen hakenut kehyksissä tietynlaista androgyynisyyttä ja vahvuutta – naisellista maskuliinisuutta, joka sopii myös minun kaltaisilleni miehille, Mert jatkaa.

Kehykset tulevat myyntiin yksinoikeudella kaikkiin Specsavers Optikko -liikkeisiin keväällä 2015, ja osa niiden tuotoista ohjataan Otsamon valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen.

Viestintäjohtaja Irene Hernberg, Specsavers Finland, 040 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com
Tuotejohtaja Tanja Korteniemi, Specsavers Finland, 040 670 6240, tanja.korteniemi@specsavers.com

Kuvapyynnöt:

Viestintätoimisto Miltton, Soila Lehkonen, 050 382 0170, soila.lehkonen@miltton.fi

Kehyslainat:
Miltton Showroom, Uudenmaankatu 4–6, Helsinki, 045 657 9607, showroom@miltton.fi

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2013 yli 2,3 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. www.specsavers.fi