Talviautoiluun varustauduttaessa renkaiden vaihto ei riitä

Ajoneuvoihin on vaihdettava talvirenkaat viimeistään tänä sunnuntaina. BMW Suomen asiantuntija neuvoo, millä muilla tavoin turvalliseen ja sujuvaan talviajoon kannattaa varustautua.

1. Huoltotoimenpiteet ja tarvikkeet

Pieni mutta merkittävä autoilijan itse suorittama huoltotoimenpide on nestesäiliöiden täyttäminen.

”Jäähdytinnesteen pakkasenkestävyys on syytä varmistaa, ja lasinpesunesteen ja moottoriöljyn riittävyyden tarkistaminen kannattaa ottaa rutiinitoimenpiteeksi etenkin pidemmille matkoille lähdettäessä”, BMW Suomen varaosista ja lisävarusteista vastaava aluepäällikkö Markku Hämäläinen kertoo.

Näkyvyyden kannalta olennaisiavarusteita ovat pyyhkimet ja valot, joiden toimimiseen ja puhtauteen on syytä kiinnittää huomiota. Hyvän näkyvyyden varmistamiseksi autossa on myös oltava kunnollinen jääraappa ja lumiharja. Muita tarpeellisia oheistarvikkeita ovat pieni lumilapio, taskulamppu ja lämmin peitto.

2. Talvirenkaat

Suomessa talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun asti. Lain mukaan renkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 3 millimetriä, mutta pohjoisen olot vaativat monesti 4 millimetrin urasyvyyttä.

”Paremmat renkaat kannattaa laittaa taakse, mutta suurta eroa renkaiden kunnossa ei saisi olla. Ajomukavuuden parantamiseksi rengaspainetta voi talvisin nostaa noin 0,5 baaria suositusta korkeammaksi”, Hämäläinen neuvoo.

Kitka- ja nastarenkaiden väliltä valittaessa autoilijan kannattaa punnita omia taitojaan ja toiveitaan. Kitkarenkaiden etuna on äänettömyys, mutta ne vaativat nastarenkaisiin verrattuna enemmän ajokokemusta ja tuntemusta.

3. Lähtövalmistelut

Pakkassäällä auton esilämmitys hyödyttää kuskia muun muassa jouduttamalla liikkeelle lähtöä ja pienentämällä polttoaineen kulutusta ensimmäisten ajokilometrien aikana. Esilämmityksen kesto vaihtelee, ja se kannattaa ajoittaa oikein tarpeettoman lämmittämisen välttämiseksi.

Lumen ja jään puhdistamiseen kuluva aika saattaa yllättää ja se hoidetaankin usein hätäisesti. Myös lyhyitä ja tuttuja reittejä ajettaessa autoilijan on kuitenkin syytä nähdä vaivaa näkyvyyden ja oman turvallisuuden parantamiseksi. Lumi ja jää tulee puhdistaa kaikista ikkunoista, katolta ja ilmanottoaukoista.

”Lasien huurtumista voi estää ilmanvaihdon lisäksi puhdistamalla ikkunoiden sisäpinnat ja huolehtimalla siitä, ettei sisätiloihin kulkeudu kenkien ja vaatteiden mukana lunta ja kosteutta”, Hämäläinen vinkkaa.

4. Asenne

Kuljettajan oman asenteen merkitystä ei voi korostaa liikaa talviautoilussa. Kärsivällisyyttä ja tarkkaavaisuutta vaaditaan huonolla kelillä jokaiselta tiellä liikkujalta.

”Hermostuminen ja kiire näkyy monesti kaasu- ja jarrujalan käytössä. Liukkaalla säällä turvallisuutta parantavat tietysti autojemme automaattijärjestelmät ja mahdollinen xDrive-neliveto, mutta nekään eivät pelasta jos nopeus on liian korkea. Turvatekniikka onkin vain apuväline, tärkein on kuskin oma asenne ja keskittyminen”, Hämäläinen summaa.

Oy BMW Suomi Ab, Henri Jantunen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, (09) 6137 4217, henri.jantunen(at)bmw.fi, www.bmw.fi

BMW Group
BMW Group on yksi maailman menestyneimmistä autojen ja moottoripyörien valmistajista, jonka brändejä ovat BMW, MINI ja Rolls-Royce. BMW Groupilla on 28 tuotantolaitosta 13 eri maassa, ja yhtiön myyntiverkosto kattaa yli 140 maata.

BMW Group myi kaikkiaan noin 1,85 miljoonaa autoa ja 117 000 moottoripyörää vuonna 2012. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2012 oli 76,85 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 7,82 miljardia euroa. Vuoden 2012 lopussa yhtiöllä oli noin 105 876 työntekijää.

BMW Groupin menestys pohjautuu pitkäjänteiseen ja vastuulliseen toimintaan. Yhtiö onkin ottanut strategiaansa olennaisina osina ekologisesti ja sosiaalisesti kestävät toimintatavat koko arvoketjussaan, kattavan tuotevastuun ja luonnonvarojen säästämisen.

www.bmwgroup.com

Facebook: http://www.facebook.com/BMWGroup