TÄNNE SUOMALAISET SUUNTAAVAT HIIHTOLOMALLAAN

Koululaisten hiihtolomat käynnistyvät koko Suomessa helmikuun loppupuolella, ja moni suuntaa tuolloin perheen kanssa lyhyelle lomapyrähdykselle – mutta minne? Lento- ja hotellihakukone momondo.fi analysoi hakudataansa ja listasi suomalaisten tämän hiihtolomasesongin haetuimmat kohteet, joiden joukkoon mahtuu niin aurinkoisia rantakohteita kuin vilkkaita suurkaupunkejakin.

Monipuolinen Dubai on kirinyt suomalaisten kolmen haetuimman hiihtolomakohteen joukkoon. Kuva ©
Toa Heftiba / Unsplash

Ensimmäisenä hiihtolomaa viettämään pääsevät eteläsuomalaiset viikolla 8, jonka jälkeen lomat etenevät porrastetusti Keski-Suomeen (viikko 9) ja Pohjois-Suomeen (viikko 10). momondo tutki hakudatansa perusteella kunkin viikon haetuimpia kohteita ja selvitti suomalaisten haetuimmat kohteet hiihtolomaviikoille. Tiedoista selviää, että kaikkien viikkojen kolme haetuinta kohdetta ovat Bangkok, Malaga ja Dubai.

”Hakudatastamme käy selvästi ilmi, että suomalaiset kaipaavat helmi-maaliskuun vaihteessa aurinkoon pitkän ja pimeän talven päätteeksi. Bangkok ja Malaga ovat perinteisestikin suomalaisten suosikkeja, ja viime vuosina asemansa on näyttänyt vakiinnuttavan myös monipuolinen Dubai”, kommentoi Suomen momondon markkinointipäällikkö Jenna Perus. ”Hakutilastot kertovat myös, että suomalaiset ovat valmiita matkustamaan hieman pidemmälle päästäkseen unelmalomalleen. Kärkikolmikon lisäksi haetuimpien joukkoon mahtuu myös muita Aasian ja Amerikan kohteita, kuten alati suosiotaan kasvattava Bali ja ikoninen Miami.”

KIINNOSTUS PUOLAN GDANSKIIN KASVANUT

Hakutilastoista käy myös ilmi, mihin kohteisiin haut ovat kasvaneet eniten. Eniten vuodesta 2017 vuoteen 2018 hiihtolomasesongin hakujaan kasvattanut kohde on Puolan Gdansk, jonne haut ovat viikolla 10 (Pohjois-Suomen hiihtolomaviikko) kasvaneet jopa 169 prosenttia. Keski-Suomen hiihtolomaviikolla (viikko 9) kasvua on 108 prosenttia ja Etelä-Suomen (viikko 8) 81 prosenttia.

“Gdansk on monipuolinen satamakaupunki, joka tarjoaa suomalaisille kotimaata edullisemman hintatason ja paljon nähtävää”, Perus vinkkaa. “Osittain suomalaisten kasvanut kiinnostus selittyy myös Turun ja Gdanskin välisellä suoralla lentoyhteydellä, joka tekee kaupunkiin matkustamisesta vaivatonta.”

Haut ovat lisääntyneet myös perinteisempiin kaupunkikohteisiin kuten Berliiniin (49 % kasvua viikolla 9 ja 32 % viikolla 10), mutta niiden ohessa suomalaisten haut ovat kasvaneet myös uusiin suosikkikohteisiin, kuten esimerkiksi Lissaboniin (46 % kasvua viikolla 8 ja 65 % viikolla 9), Balille (57 % kasvua viikolla 8, 25 % viikolla 9 ja 76 % viikolla 10) ja Malediiveille (73 % kasvua viikolla 10).

VUODEN 2018 HAETUIMMAT HIIHTOLOMAKOHTEET VIIKOLLE 8:

1. Bangkok
  2. Malaga
  4. Las Palmas
  5. Lontoo
  6. Miami
  7. Teneriffa
  8. Phuket
  9. Helsinki
  10. Denpasar Bali

VUODEN 2018 HAETUIMMAT HIIHTOLOMAKOHTEET VIIKOLLE 9:

1. Bangkok
  2. Malaga
  4. Las Palmas
  5. Teneriffa
  6. Helsinki
  7. Lontoo
  8. Phuket
  9. Miami
  10. Barcelona

VUODEN 2018 HAETUIMMAT KOHTEET VIIKOLLE 10:

1. Malaga
2. Bangkok
4. Teneriffa
5. Las Palmas
6. Helsinki
7. Lontoo
8. New York
9. Miami
10. Barcelona

HAKUTILASTOISTA:

Tilastot on kerätty vuoden 2017 heinäkuun 22. ja vuoden 2018 tammikuun 22. päivän välisenä aikana momondo.fi kautta tehtyjen hakujen perusteella ja verrattu samaan ajanjaksoon vuoden 2016 ja 2017 välillä.

Lisätiedot:

Ona Aula

Miltton

ona.aula@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone - ja Android -laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Priceline Groupin itsenäinen tytäryhtiö.