Tarvepainatus muuttaa totuttuja kustantamisen malleja ja luo monipuolisuutta teosvalikoimaan

BoD ja Ntamo aloittavat yhteistyön

Tarvepainatus- ja julkaisupalvelu BoD – Books on Demand ja kirjakustantamo Ntamo aloittavat yhteistyön. Ntamon kirjojen paino- ja jakelutarjoajan valinnan ratkaisivat BoD:n tarjoamat tehokkaat kirjanvälityspalvelut sekä mahdollisuus ylläpitää tarvepainatuksen avulla laajaa valikoimaa.

Tarvepainatuksen kasvu myötävaikuttaa monipuolisen nimikevalikoiman säilymiseen ja tekee kustantamisesta kustannustehokkaampaa.

Tarvepainatus minimoi kustantamisen taloudelliset riskit

Perinteisten kustantamoiden on taloudellisista syistä entistä haasteellisempaa ylläpitää monipuolista valikoimaa. Tarvepainatusta hyödyntävä kustantamo voi puolestaan pitää valikoimansa kuinka laajana tahansa, sillä kirjoja ei paineta valmiiksi varastoon vaan vasta tilauksesta – yhdestä kappaleesta alkaen. Varastointikustannuksia ei tällöin synny eikä hitaasti liikkuvien kirjojen painamiseen liity riskiä. Tämän vuoksi tarvepainatukseen sopivat erityisesti näköispainokset ja muut pienempien kohderyhmien kirjat, joista ei enää kannata ottaa perinteistä offsetpainosta.

Tarvepainatusperiaatteella toimiva kustantamo Ntamo halusi keskittyä täysipainoisesti ydinosaamisensa eli monipuolisen valikoimansa kasvattamiseen ja antoi paino- ja jakelupalvelut BoD:n hoidettavaksi. Kumppaniksi valikoitui BoD, sillä se tarjosi monipuolisen kirjanvälitys- ja jakelupalvelun ja mahdollisti laajan valikoiman ylläpitämisen.

”Perinteisesti kustantamot huolehtivat itse koko kirjakauppamyynnistään. BoD ottaa kuitenkin tämän taakan kustantamojen harteilta ja huolehtii kirjojen painamisen lisäksi kustantamon niin halutessa myös kirjojen jakelusta tukkukauppiaiden kautta kirjakaupoille ja kirjastoille. Näin kustantamon työmäärä kevenee ja ne voivat keskittyä ydinosaamiseensa”, kertoo BoD:n toimitusjohtaja Florian Geuppert.

Mahdollisuus laajaan valikoimaan

Ntamon toimintamalli perustuu harvinaisen monipuoliseen valikoimaan, joka koostuu pääosin runoudesta sekä klassikkokirjojen näköispainoksista. Kustantamo julkaisi muun muassa Maria Matinmikon runoteoksen Valkoinen, joka voitti Yleisradion tammikuussa jakaman vuoden 2012 Tanssiva Karhu -runopalkinnon. Laajan ja mielenkiintoisen valikoiman ansioista Ntamo ei ole riippuvainen suurista yksittäisistä myyntimenestyksistä.

”Valitsin kumppaniksi BoD:n heidän tehokkaan jakelun sekä nopean toimituksen ansiosta. BoD oli myös ainoa kumppani, joka pystyi tarjoamaan pienempiäkin määriä kustantavalle toimijalle samanlaiset edut kuin suuremmille kustantamoasiakkaille”, sanoo Ntamon perustaja ja toimitusjohtaja Leevi Lehto.

Tarvepainatus on aikamme ilmiö

Suomessa kustantamot ovat tarttuneet varovaisesti tarvepainatuksen tarjoamiin mahdollisuuksiin, kun taas esimerkiksi Saksassa kustantamot hyödyntävät jo erittäin aktiivisesti tarvepainatuspalveluita ja kasvattavat näin liikevaihtoaan. Tarvepainatus edesauttaa nimikemäärien monipuolistumista, koska se on perinteistä kustantamista huomattavasti kustannustehokkaampaa. Näin kustantamoilla on mahdollisuus saattaa vanhoja, jo loppuunmyytyjä klassikoita, riskittä takaisin myyntiin ja painaa niitä jopa yhden kappaleen painoksina.

Muutkin kirjoja pienissä määrin kustantavat tahot kuten järjestöt, yritykset ja yksityishenkilöt, hyötyvät tarvepainatuksen kirja kerrallaan -periaatteesta.

Lisätietoja BoD:sta

BoD™ - Books on Demand GmbH - on digitaalisen kirjanjulkaisualan markkina- ja teknologiajohtaja Manner- Euroopassa ja tarjoaa kirjailijoille ja kustantamoille ammattimaisia kirjojen julkaisu- ja painopalveluita sekä mahdollisuuden e-kirjan julkaisuun painetun nimikkeen rinnalla. BoD:n liikeidea perustuu moderniin print-on-demand -teknologiaan: Kirjoja painetaan vasta tilauksesta, eikä asiakas näin joudu rahoittamaan kirjasta tiettyä painosmäärää. BoD on kansainvälinen yritys, joka on ollut vuodesta 2007 alkaen Suomen markkinoilla ja sen toiminta on vahvassa kasvussa. BoD:n palvelimella on yhteensä noin  500 000 nimikettä, ja yrityksellä on näin ollen vahva asema kirja-alalla. Lisätietoja: www.bod.fi

Yhteydenotot: Miltton, Eveliina Nieminen, eveliina.nieminen@miltton.fi, 040-5705818

Lisätietoja Ntamosta

Ntamo on runoilija Leevi Lehdon vuonna 2007 perustama kustantamo, jonka toiminta perustuu täysin print on demand -teknologiaan. Ntamo on toimintansa aikana julkaissut runsaat 160 teosta, joista huomattava osa on kotimaista ja käännösrunoutta niin uusilta lupauksilta kuin asemansa jo vakiinnuttaneiltakin kirjoittajilta. Syksyllä 2012 Ntamon valikoimaan siirtyi pääosa toimintansa lopettaneen Kirja kerrallaan -kustantamon tuotannosta, joukossa runsaasti näköispainoksia suomenkielisen kirjallisuuden klassikoista Aleksis Kivestä alkaen. Ntamon valikoima sisältää nyt runsaat 300 teosta ja se suuntautuu tietoisesti yleiskustantamoksi.

BoD