Tätä suomalaiset söivät vuonna 2019 – tuttu pizzatäyte tippui suosituimpien joukosta

Suomen suosituin ruoantilauspalvelu Pizza-online.fi paljasti jälleen vuoden päätteeksi suomalaisten suosikkipizzat ja -täytteet: omavalintaisten täytteiden Fantasia-pizza ja ananas jatkavat voittokulkuaan. Vielä viime vuonna suosituimpien täytteiden listalle kuulunut kebabliha tippui koko maan top5-listalta, kun paikan nappasi toinen lihatäyte, salami. Pian koittava uudenvuodenpäivä villitsee suomalaiset tilaamaan pizzan joka sekunti.

Uudenvuodenpäivää voi reilusti nimittää vuoden pizzapäiväksi, sillä ruoantilaus- ja toimituspalvelu Pizza-online.fi:n mukaan pizzoja toimitetaan tällöin kotioville keskimäärin joka sekunti. Pizza kuuluu suomalaisten herkutteluhetkiin, ja erityisesti suurten juhlapäivien, kuten uuden vuoden ja vapun jälkeen pizzasta halutaan nauttia rennosti kotona.

Pizza-online.fi:n markkinointijohtaja Nora Särkkä valaisee pizzan suosiota: “Pizzasta todellakin on moneksi. Esimerkiksi juhliin on mukavaa tilata monia vaihtoehtoja erilaisilla täytteillä ja leikata niistä näppäriä naposteltavia. Tällöin jokainen voi valita lautaselle omat suosikkimaut ja myös mahdolliset erikoisruokavaliot on helppo ottaa huomioon. Toisaalta pizza on myös helppo valinta juhlien jälkeisiin päiviin, kun ruoanlaittoon ei haluta käyttää liikaa aikaa.”

Pizzaa tilataan kotiin erityisesti juhlapäivinä, mutta suomalaisen arki ei suinkaan ole pizzaton. Sunnuntai on yhä viikon suosituin tilauspäivä ja pizzaa nautiskellaan myös työpaikoilla lounaaksi sekä öisin yövuoron pääteeksi.

Lihatäytteet hallitsevat suosituimpien listaa Fantasia mahdollistaa vegevalinnat

Vaikka kasvispizzojen suosio on nousussa, vegevaihtoehdot eivät vielä näy vahvasti suosituimpien täytteiden listalla. Ananaksen ja aurajuuston lisäksi suomalaiset laittavat pizzan päälle kinkkua, pepperonia ja salamia. Jonkin verran eroja kaupunkien väliltä löytyy, sillä koko maan ja useiden kaupunkien top5-listoilta kadonnut kebabliha maistuu yhä Turussa ja muualla maassa suositun salamin tilalta löytyy Tampereella katkarapu.

Ananas on yhä ykköstäyte koko maassa Turkua lukuun ottamatta, jossa aurajuustolla on pizzan päällisten herruus. Aurajuusto on tehnyt koko maassa merkittävän nousun kuluneen vuoden aikana: nyt aurajuusto sijoittui hopeasijalle, kun se vielä vielä viime vuonna oli suosikkitäytteiden neljäs.

“Ananaksen ja aurajuuston suosio ei sinällään ole yllättävää, sillä ananaksen kiistanalaisuudesta huolimatta suolaisen ja makean yhdistelmä on pitkään tunnustettu herkulliseksi yhtälöksi. Ananaksen lisäksi pizzojen päällä on nähty viime vuosina myös esimerkiksi mansikoita ja päärynää,” Särkkä kertoo.

Omavalintaisista täytteistä rakennettava Fantasia on jo vuosien ajan ollut suomalaisten eniten tilaama pizza. Vaikka lihatäytteet näyttelevät suurta roolia suomalaisten pizzojen päällä, Fantasia mahdollistaa vegevaihtoehdot. Omavalintaisten täytteiden avulla jokaisesta pizzasta voi loihtia helposti kasviversion.

“Tiedossa on sekin, että suomalaiset muistavat suosikkitäytteensä pizzan nimeä paremmin. Tämä selittää Fantasian ylivertaisuuden vuodesta toiseen”, Särkkä sanoo.

Pizzan kyytipoikana nautitaan täytteisiin katsomatta limsaa. Suosituin parivaljakko on klassikoksi muodostunut pizza ja Coca-Cola.

Suomalaisten top 5 pizzatäytteet:

Helsinki          Tampere         Vantaa            Turku              Espoo             Koko maa

1.        ananas            ananas            ananas             aurajuusto       ananas            ananas

2.        aurajuusto       aurajuusto        pepperoni         ananas            aurajuusto        aurajuusto

3.        pepperoni        pepperoni         aurajuusto        kebabliha         pepperoni         kinkku

4.        kinkku             kinkku             kinkku              jauheliha          kinkku             pepperoni

5.        salami             katkarapu        smetana           salami             salami             salami

Suomalaisten top 5 juomat pizzan kanssa:

1.         Coca-Cola

2.         Pepsi

3.         Jaffa

4.         Pepsi Max

5.         Fanta

Pizza-online.fi:n laajasta ravintolavalikoimasta löytyy paitsi pizzerioita, myös muunlaisia ravintoloita. Tilauksen voi tehdä sekä internet-selaimella että matkapuhelinsovellusta käyttäen. Pizza-online.fi on toimittanut ruokia suomalaisten kotioville yli kymmenen vuoden ajan, ja se on ainoa koko Suomen kattava ruuan kotiinkuljetuspalvelu. Pizza-online.fi toimii Suomessa yli 80 kaupungissa ja sen valikoimaan kuuluu noin tuhat ravintolaa.

Lisätiedot:
Nora Särkkä, markkinointijohtaja, Delivery Hero Finland Oy
nora.sarkka@deliveryhero.com

Pizza-online.fi on perustettu Suomessa vuonna 2007. Palvelu myytiin saksalaiselle Delivery Herolle vuonna 2012. Tilauspalvelua käyttävät jo sadat tuhannet suomalaiset ja se kattaa Suomen laajimman valikoiman ravintoloita. Maailman suurin ruuan tilaus- ja kuljetuspalvelu Delivery Hero omistaa Suomessa myös Foodoran.