“Thingsee One on laukaisualusta asioiden internetin innovaatioille”

Kickstarter-kampanja tukee suomalaisen kehityslaitteen maailmanvalloitusta

Thingsee One on avoimen lähdekoodin kehityslaite asioiden internetin (Internet of Things, IoT) sovellusten ja ratkaisujen kehittämiseen. Entisten Nokian työntekijöiden perustama Haltian ottaa marraskuussa ratkaisevan askeleen kohti laitteen laajamittaista valmistusta käynnistämällä joukkorahoituskampanjan Kickstarter-palvelussa. Thingsee One on maailman ensimmäinen heti käyttövalmis älykäs sensorilaite ohjelmistokehittäjille. Se tarjoaa rajattomia mahdollisuuksia innovointiin, sillä siitä tulee myös markkinoidensa teknisesti monipuolisin avoimen lähdekoodin laite.

“Kaikki ohjelmistot tarvitsevat laitteen, jolla toimia. Laitteiston luominen on kuitenkin vaikeaa ja kallista”, kertoo Ville Ylläsjärvi, yksi Haltianin perustajista. “Thingsee One säästää aikaa ja rahaa tarjoamalla järkevästi hinnoitellun valmislaitteen ohjelmistokehittäjille. Se on IoT-ohjelmoijien päiväuni. Tällaista laitetta ei ole ollut aikaisemmin olemassa: Thingsee One on Internet of Things.”

Oulussa toimiva, entisten Nokian työntekijöiden perustama Haltian käynnistää marraskuun alkupuolella Kickstarter-palvelussa kampanjan, jossa kerätään rahoitusta Thingsee Onen markkinoille saattamiseen ja laajamittaiseen valmistamiseen. Kolmekymmentä päivää kestävä kampanjan tarkoituksena on kerätä 99 000 dollaria laitteen viimeistelyyn ja lisäksi saada arvokasta palautetta sen potentiaalisilta asiakkailta.

“Olemme jo valmistaneet laitteesta useita versioita. Tällä hetkellä viimeistelemme ohjelmistopakettia ja mobiilisovellusta, ja haluamme saada myös laitteen tyyppihyväksyntäprosessin alkuun. Uskomme todella, että Thingsee One voi muuttaa tavan, jolla uudet ideat muuttuvat todellisuudeksi asioiden internetissä – ja vaikuttaa merkittävästi siihen, miten viestimme ympäröivän maailman kanssa”, Ylläsjärvi sanoo.

Haltian suunnittelee saavaansa laitteelle lopullisen tyyppihyväksynnän maaliskuussa 2015.

Seuraavaksi: innovaatioiden kehittämisen vallankumous
Thingsee One nopeuttaa hyvien ideoiden pääsyä markkinoille poistamalla aikaa ja rahaa vaativat vaiheet laitteiden kehitystyössä ja prototyyppien rakentamisessa.  Valmista laitetta voidaan nyt käyttää sekä kehitystyöhön että varsinaiseen liiketoimintaan. Sen myötä uuden liiketoiminnan syntymiseen tarvitaan vähemmän aikaa, erikoisasiantuntemusta ja rahaa.

Thingsee One muuttaa tavan, jolla asioiden internetin innovaatiot jalostuvat. Sen avulla ideaa voi testata suoraan todellisissa olosuhteissa, joten konseptin toimivuus on helppo osoittaa nopeasti ja pienin kustannuksin. Näin sijoittajat voivat tehdä ratkaisunsa perustuen käytännössä havainnollistettuihin liiketoimintamahdollisuuksiin.

Valtava käyttöpotentiaali

Thingsee One sopii monille erilaisille käyttäjäryhmille tee-se-itse-harrastajista ohjelmisto- ja palvelukehityksen ammattilaisiin.

“Laitetta voi käyttää lukemattomilla erilaisilla tavoilla. Start-up-yrittäjät, joilla ei ole resursseja kehittää omaa laitetta sovelluksilleen, saavat monipuolisen alustan ohjelmistojen kehittämistä varten.  Isommat ohjelmointiyritykset hyötyvät avoimen lähdekoodin laitteesta. Tee-se-itse-ihmiset voivat puolestaan käyttää testiympäristöä, mobiilisovellusta ja web-sovellusta uusien asioiden kokeiluun arjessaan”, Ylläsjärvi jatkaa.

Thingsee One on teknisesti monipuolisin markkinoilla olevista kehityslaitteista. Monipuolisella liitettävyydellä (mm. GPRS, WLAN, Bluetooth Low Energy 4.1) ja sensoreilla sekä korkealuokkaisella mekaniikalla ja käyttöliittymällä varustettu laite on suunniteltu mobiilikäyttöön matkapuhelinverkon kautta. Iskun- ja vedenkestävä laite toimii myös ilman virtalähdettä: optimoidun virrankulutuksen myötä akku kestää yhdellä latauksella jopa vuoden ajan.

Yksinkertaisimmillaan Thingsee Onea voi käyttää kytkemällä sen päälle ja määrittämällä sensorien asetukset haluttua käyttöä varten, vaikkapa paikantamiseen tai nopeusrajoitusten seurantaan. Kaikkien sensorien tuottamaa informaatiota voi tutkia ja käyttää mobiilisovelluksen avulla.

Toinen tapa hyödyntää Thingsee Onea on rakentaa oma serveri käyttämällä ohjelmistokehityspakettia (SDK), ohjelmointikieliä ja ohjelmistokehyksiä. Kehittäjät voivat rakentaa minkä tahansa sensoripohjaisen palvelun Thingsee Onen järjestelmän päälle. Thingsee One on rakennettu avoimen lähdekoodin reaaliaikakäyttöjärjestelmälle (RTOS), joten jos kehittäjät haluavat lisää joustavuutta, halutun toiminnallisuuden voi ohjelmoida laitteelle.

Lisätietoa:

Ville Ylläsjärvi
Founder and Vice President, Thingsee
Haltian Ltd
+358 50 4869981, ville.yllasjarvi@haltian.com

Felix Hartwigsen
Miltton Oy
+358 50 3055130, felix.hartwigsen@miltton.fi

Haltian Oy
Haltian Oy on oululainen langattoman teknologian innovatiiviseen tuotekehitykseen ja tuotteistukseen erikoistunut korkean tason laitteisto-, ohjelmisto- ja tuotesuunnittelutalo. Me pystymme tuotteistamaan kaikenlaiset sensori- ja mobiiliteknologian langattomat ratkaisut, miniatyyrimekaniikoista teolliseen internetiin. Tällä hetkellä työllistämme jo yli 70 työntekijää Oulun alueella, ja olemme Pohjois-Suomen nopeiten kasvavia yrityksiä. Lisätietoja
www.haltian.com

Thingsee: www.thingsee.com