TNS Gallup: Suomalaiset uudenvuoden juhlijat pitävät suojalasien käyttöä tärkeänä

Riskiryhmässä katsojat, joista kaksi kolmasosaa ei käytä suojalaseja

Optikkoketju Specsaversin TNS Gallupilla teettämä tuore tutkimus [1] osoittaa, että suomalaiset uudenvuoden juhlijat suhtautuvat jo varsin myönteisesti suojalasien käyttöön. Jo 80 % ilotulitusrakettien ampujista käyttää suojalaseja ja 87 % kaikista suomalaisista pitää suojalasien käyttöä tärkeänä raketteja ampuessa tai lähistöltä katsellessa. Uudenvuodenaattona vaaravyöhykkeellä ovat nyt etenkin paukuttelua lähistöltä seuraavat katsojat.

Specsaversin TNS Gallupilla joulukuussa 2012 teettämän tutkimuksen [1] mukaan ilotulitusrakettien ampujat käyttävät jo ahkerasti suojalaseja, mutta katsojien suojautumisessa on merkittäviä puutteita. Suurin osa rakettien ampujista (80 %) kertoo suojautuvansa suojalaseilla vuonna 2010 voimaan tulleen lain mukaisesti, mutta ilotulitusta lähistöltä seuraavien katsojien enemmistö (69 %) ei käytä niitä lainkaan. Suomen Silmälääkäriyhdistyksen tilastojen [2] mukaan kolmasosa vammoista sattuu sivullisille.

- On hienoa, että suomalaiset ovat alkaneet kiinnittää enemmän huomiota turvallisuuteen ilotulitteita ampuessaan. Vaikuttaa siltä, että ongelmat piilevät nyt raketteja lähistöltä seuraavissa katsojissa, joiden asenteissa tai tietotasossa on parantamisen varaa. Vaikka onnettomuudet ovat vähentyneet, yksikin silmävamma on liikaa, optikko ja kouluttaja Tapio Sohlberg Specsavers Finlandista kertoo.

Ilotulitusrakettien ampujat sekä katsojat kertovat jättävänsä suojalasien käytön väliin tyypillisimmin koetun tarpeettomuuden vuoksi (26 %), suojalasien puuttumisen vuoksi (16 %) tai siksi, että vastaajat eivät ole ajatellet asiaa (26 %).

Silmävammoja sattui viime uutenavuotena selvästi vähemmän

Ilotulitusrakettien ampujien parantuneet asenteet ja lakimuutos näkyvät silmävammatilastoissa, sillä Suomen Silmälääkäriyhdistyksen tietojen [2] mukaan viime uutenavuotena ilotulitteista aiheutuneita tapaturmia sattui ainoastaan 19 kappaletta. Silmävammojen määrä oli kaksinkertainen vielä vuodenvaihteissa 2009 (47 kpl) ja 2008 (40 kpl) eli ennen tammikuussa 2010 voimaan tulleita tiukempia määräyksiä.

Lähes jokainen ilotulitteiden aiheuttama vamma voitaisiin välttää yksinkertaisesti noudattamalla turvaohjeita ja käyttämällä suojalaseja niin ilotulitetta sytytettäessä kuin ilotulitusta ulkona katsottaessa [3]. Myöskään tavalliset silmälasit eivät riitä suojaamaan silmiä.

- Silmälasien ongelmana on, että ne eivät suojaa sivuilta tai ylhäältä. Suojalaseja voi ostaa helposti rakettiostosten yhteydessä ja laseissa oleva CE-merkintä takaa, että ne ovat laadukkaat ja turvalliset. Toivon, että kaikki rakettien lähellä olevat käyttäisivät suojalaseja, jotta turhilta vammoilta vältyttäisiin. Juhlaseurueen kannattaa tutustua aina etukäteen turvallisuusohjeisiin, jotka löytyvät jokaisten turvallisten CE-merkittyjen rakettien käyttöohjeista, Sohlberg sanoo.

Ilotulitteita saa ampua uudenvuodenaattona klo 18 ja 02 välisenä aikana.

_______________

[1] TNS Gallupin tutkimus. Silmien suojaaminen ilotulitusraketteja ampuessa tai niitä lähistöltä katsellessa, joulukuu 2012. Tutkimukseen osallistui alueellisesti tasainen ja molempia sukupuolia edustava otos 15–69-vuotiaita suomalaisia. Vastaajia oli yhteensä 1183.

[2] Suomen Silmälääkäriyhdistys. Tammikuu 2012. http://www.ilotulitus.info/blogi/wp-content/uploads/2012/01/2012-ILOTULITEVAMMAT-Kysely-Tiedotusvälineille7.pdf.

[3] Duodecim 2009. Silmätapaturmat.

PR Manager Irene Hernberg, Specsavers Finland, 040 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 400 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2011 1,7 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun liikeverkosto kattaa koko maan.