Tsoledronihapolla todennäköisesti rintasyövän uusiutumista ja leviämistä ehkäisevä vaikutus

Kolme uutta tutkimusta antavat lisävahvistusta sille, että tsoledronihappo (Zometa®) saattaa olla tehokas lääke rintasyövän uusiutumisen ja leviämisen ehkäisyssä.

Euroopan syöpälääkäreiden (ESMO) kongressissa Tukholmassa tänään julkistetut tutkimustulokset osoittavat, että Zometa saattaa vähentää varhaisvaiheen rintasyövän paikallista uusiutumisriskiä ja ehkäistä rintasyövän leviämistä sekä premenopausaalisilla että postmenopausaalisilla naisilla. Tutkimukset vahvistavat jo aiemmin saatuja tuloksia tsoledronihapon mahdollisesta tehosta rintasyövän hoidossa.

Kolmesta tutkimuksesta laajin, itävaltalainen ABCSG-12-tutkimus (Austrian Breast & Colorectal Cancer Study Group) osoittaa, että rintasyövän uusiutumisriski väheni 33 prosenttia (p=0,02) premenopausaalisilla rintasyöpäpotilailla, kun rintasyöpäleikkauksen jälkeiseen hormonihoitoon lisättiin tsoledronihappo, verrattuna pelkkään hormonihoitoon. Tutkimukseen osallistui 1801 varhaisvaiheen rintasyöpää sairastavaa premenopausaalista naista. Nyt esitetyt tulokset käsittivät myös ns. monimuuttuja-analyysin, jossa otettiin huomioon kasvaimen koko, levinneisyysaste, levinneisyys kainaloimusolmukkeisiin ja reseptoristatus. Tulokset antavat lisävahvistusta kyseisestä tutkimuksesta ensimmäisen kerran viime toukokuussa ASCO:n (American Society of Clinical Oncology) vuosikokouksessa julkistetuille tutkimustuloksille.

Toinen tutkimus, Z-FAST/ZO-FAST, antaa myös lisävahvistusta sille, että tsoledronihappo voi ehkäistä rintasyövän uusiutumista. Tutkimukseen osallistui 1667 postmenopausaalista rintasyöpäpotilasta, joita on leikkauksen jälkeen hoidettu aromataasinestäjällä. Tutkimustulokset osoittavat, että heti leikkauksen jälkeen aloitettu tsoledronihappohoito vähensi rintasyövän uusiutumisriskiä näillä naisilla 43 prosenttia (p=0,0183). Tutkimuksessa selvitettiin ensisijaisesti tsoledronihapon tehoa rintasyöpäleikkauksen jälkeisen aromaataasinestäjähoidon aiheuttaman luukadon ehkäisyssä.

Kolmas julkistettu tutkimus on pilottitutkimus, joka antaa viitteitä siitä, että tsoledronihappo ehkäisisi rintasyövän leviämistä luustoon. Pilottitutkimukseen osallistui 45 varhaisvaiheen rintasyöpää sairastavaa naista. Kahden vuoden seurantajakson jälkeen tsoledronihappohoito oli vähentänyt syöpäsolujen esiintymistä luuytimessä 71 prosentilla (12/17) tutkituista.

Zometa® (tsoledronihappo) on reseptilääke, joka on hyväksytty EU:ssa vuonna 2001 luustotapahtumien (patologiset murtumat, selkäydinkompressio, luuston sädehoito, leikkaus tai kasvaimen aiheuttama hyperkalsemia) ehkäisemiseen potilailla, joilla on pitkälle edennyt luustosta lähtöisin oleva tai luustoon laajasti levinnyt syöpä.