Tuore tutkimus paljastaa: tänä Black Fridayna suomalaiset ovat valmiita rikkomaan kaikki myyntiennätykset

Tulevan joulukauden lähestyessä Klarna selvitti, miten suomalaiset aikovat tehdä Black Friday -ostoksia tänä vuonna. Kyselytutkimuksen* mukaan suomalaiset kuluttajat aikovat tehdä ostoksia itselleen ja muille, kun moni verkkokauppa alentaa hintoja Black Fridayn aikana. Verkkoshoppailun odotetaan lisääntyvän tänä vuonna, kun suurin osa kuluttajista aikoo tehdä esimerkiksi jouluostoksensa kotoa pitääkseen itsensä ja muut turvassa pandemian aikana. Vastanneista kolme neljästä kertoi ostavansa joululahjoja Black Fridayn aikana.

Klarnan kyselytutkimuksen mukaan Suurin osa suomalaisista aikoo tehdä Black Fridayna 27.11. ostoksia. Ikäryhmittäin tarkasteltuna 36–45-vuotiaat tekevät niitä todennäköisemmin ja ovat tottuneet tekemään Black Friday -ostoksia myös aikaisempina vuosina. Miehet ilmoittivat tekevänsä Black Friday -ostoksia naisia todennäköisemmin.

”Viime vuonna yli puolet suomalaisista tekivät ostoksia Black F
ridayn aikana ja tänä vuonna yhä useampi suunnittelee tekevänsä ostoksia silloin. Tänä vuonna suurin muutos on ostosten tekeminen verkosta mikä on ymmärrettävää ja jopa toivottavaa pandemiatilanteen takia”, toteaa Klarnan markkinointijohtaja Jannicka Nyman.

Klarnan kyselyyn vastanneet suomalaiset ilmoittavat ostavansa vaatteita ja kenkiä kaikista tuoteryhmistä todennäköisemmin Black Fridayna (55 % vastaajista). Elektroniikka seuraa täpärästi perässä toiseksi suosituimpana tuoteryhmänä (53 %). Seuraavaksi suosituimmat tuoteryhmät ovat kauneudenhoito (22 %), urheilun ja vapaa-ajan tuotteet (20 %) sekä ruoka ja juoma (19 %).

Aiempaa useampi suomalainen aikoo shoppailla Black Fridayna, mutta ostoksiin kulutetaan vähemmän rahaa

Kyselystä selviää, että yhä useampi suomalainen aikoo shoppailla Black Fridayna, mutta uskoo kuluttavansa ostoksiin vähemmän rahaa kuin viime vuonna. Poikkeuksena ovat 18–25-vuotiaat, jotka aikovat shoppailla enemmän kuin edellisenä vuonna. Samainen nuorten ikäryhmä ilmoittaa myös seuraavansa tarjouksia tarkoin tehdäkseen parhaita Black Friday -löytöjä.

Verkkokauppaostokset ovat lisääntyneet pandemiatilanteen vuoksi ja suomalaiset aikovat tehdä myös Black Friday -ostokset pääosin verkosta. 58 prosenttia vastaajista kertoi ostavansa enemmän verkosta virustilanteen vuoksi. Poikkeuksena ovat yli 55-vuotiaat, jotka eivät aio ostaa enempää verkosta virustilanteen vuoksi. Klarnan kyselyyn vastanneista kaikki ostokset verkkoon aikoo keskittää 27 prosenttia vastaajista, ja pääosin verkossa tulee shoppailemaan 43 prosenttia vastaajista.

Suurin osa vastaajista ilmoitti, että osa Black Friday -tarjouksista päätyy myös pukinkonttiin. Vastanneista kolme neljästä kertoi ostavansa joululahjoja Black Fridayn aikana. Shoppaililjoille on myös tärkeää ostaa tuotteita, jotka ovat jo tuttuja. 85 prosenttia vastaajista ilmoitti ostavansa tuotteita, joita muutenkin ostaa.

*Klarnan kuluttajakyselytutkimus tehtiin yhteistyössä Cintin kanssa yli tuhannen suomalaisen kuluttajan keskuudessa.

Klarna
Klarna Press Office,
press@klarna.com

Klarnasta