Tutkimus: Aviapolis kiinnostaa erityisesti vantaalaisia – alueelle kaivataan vapaa-ajan palveluita ja majoitusmahdollisuuksia

Yli kolmasosa pääkaupunkiseutulaisista pitää Aviapolista erittäin kiinnostavana tai melko kiinnostavana alueena. Eniten Aviapolis kiinnostaa vantaalaisia, joista 44 prosenttia pitää aluetta mielenkiintoisena. Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristöön toivotaan eniten ravintoloita ja kahviloita, ostosmahdollisuuksia sekä majoituspalveluita. Tulokset käyvät ilmi Clarion Hotel Helsinki Airportin teettämästä tutkimuksesta.

Aviapolis on pääkaupunkiseudun voimakkaimmin kasvava kansainvälinen asuin- ja työpaikka-alue, jolla työskentelee tällä hetkellä 35 000 henkilöä. Nopeasti kasvava Aviapolis kiinnostaa pääkaupunkiseutulaisia: Clarion Hotel Helsinki Airportin teettämän tutkimuksen mukaan 35 prosenttia pääkaupunkiseutulaisista pitää Aviapolista joko erittäin kiinnostavana tai melko kiinnostavana alueena. Kun pääkaupunkiseutulaisilta kysyttiin, mitä Aviapoliksesta tulee mieleen, yleisin vastaus oli lentoasema (59 %). Muita Aviapolikseen liitettyjä mielleyhtymiä ovat kehärata (17 %), liike-elämän kasvukeskus (9 %), kauppakeskus Jumbo (4 %) ja Vantaan uusi kaupunginosa (4 %). Valtaosa pääkaupunkiseutulaisista oli tietoinen Aviapoliksesta, sillä vain kuusi prosenttia ei ollut aiemmin kuullut kyseisestä alueesta.

Aviapolis kiinnostaa erityisesti lähialueen asukkaita: 44 prosenttia vantaalaisista kokee Aviapoliksen erittäin kiinnostavaksi tai melko kiinnostavaksi. Ikäryhmistä Aviapoliksesta kaikkein kiinnostuneimpia ovat 36–55-vuotiaat, joista lähes neljä kymmenestä (39 %) pitää aluetta joko erittäin kiinnostavana tai melko kiinnostavana. Vain 5 prosenttia pääkaupunkiseutulaisista pitää Aviapolista erittäin epäkiinnostavana alueena.

”Aviapolis on näyttäytynyt meille alueen toimijoille kehittyvänä ja kiinnostavana alueena, ja tutkimuksen tulokset osoittavat, että myös kaupunkilaiset näkevät alueen pitkälti samoin. Meille on kunnia avata Clarion Hotel Helsinki Airport juuri Aviapoliksen kehittyvälle alueelle: haluamme olla mukana rakentamassa alueesta vilkasta ja kiinnostavaa kansainvälistä solmukohtaa”, kertoo Clarion Hotels Helsinki Airportin General Manager Jaana Matikainen.

Puolet pääkaupunkiseutulaisista valmiita matkaamaan lentoaseman läheisyyteen palveluiden perässä

Kehittyvän Aviapoliksen lähistölle toivotaan eniten vapaa-ajan palveluita. Puolet (51 %) kyselyyn vastanneista haluaisi Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen ravintola- ja kahvilapalveluita, ja reilu kolmasosa (35 %) puolestaan toivoisi alueelle lisää ostosmahdollisuuksia. Myös alueen majoitustarjontaa halutaan kehittää, sillä lähes neljännes (23 %) toivoo alueelle lisää majoituspalveluita.

Pääkaupunkiseutulaiset toivoisivat myös, että Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella tapahtuisi enemmän: 21 prosenttia kyselyyn vastanneista haluaisi alueelle lisää tapahtumia. Tapahtumia toivovat etenkin vantaalaiset, joista 32 prosenttia kaipaa alueelle enemmän tapahtumia. Kysyntää on myös kulttuuripalveluille (17 %), liikunta- ja ulkoilumahdollisuuksille (18 %) sekä yöelämälle (13 %). Osa vastaajista toivoo alueelle myös lisää erityisesti yrityksille suunnattuja palveluita, kuten toimistotiloja (7 %) ja kokouspaikkoja (5 %).

“On ymmärrettävää, että uuteen kaupunginosaan kohdistuu odotuksia palveluiden ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksien osalta. Aviapolis on alueena vasta syntymässä, joten on ollut sitäkin upeampaa seurata viime aikojen uutisointia alueen tulevaisuuden kehityshankkeista. On hienoa päästä ensimmäisten joukossa rakentamaan uutta. Ja toivottavasti kaikille avoinna olevilla Kitchen & Table -ravintolallamme ja olohuonemaisella Clarion Living Roomillamme pystymme jo pieneltä osin vastaamaan alueella asuvien toiveisiin”, jatkaa Matikainen.

Tutkimuksessa kysyttiin myös, olisivatko pääkaupunkiseutulaiset valmiita matkustamaan Helsinki-Vantaan lentoaseman lähialueille kiinnostavien palveluiden perässä. Lähes puolet (48 %) vastaajista voisi mennä erikseen palveluiden perässä lentoaseman läheisyyteen, ja reilu neljännes (27 %) voisi käyttää palveluita lentoasemakäyntinsä yhteydessä eli ennen matkaa tai sen jälkeen. Neljännes (25 %) vastaajista ei lähtisi Helsinki-Vantaalle asti kiinnostavien palveluiden perässä.

Clarion Hotel Helsinki Airport avaa ovensa Vantaan Aviapoliksessa 22. lokakuuta 2016 ja Clarion Hotel Helsinki Jätkäsaaressa 17. lokakuuta 2016. Molempiin hotelleihin avataan myös huippukokki Marcus Samuelssonin suunnittelema ravintola Kitchen & Table.

Tietoa tutkimuksesta:

Clarion Hotel Helsinki Airport toteutti kyselyn pääkaupunkiseudulla asuvien keskuudessa online-tutkimuksena Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin 8.9.2016–11.9.2016, ja siihen osallistui 512 iältään 18–80-vuotiasta Helsingin, Espoon ja Vantaan asukasta.

Clarion Hotel -brändin hotellit ovat energisiä kohtaamispaikkoja, jotka sijaitsevat keskeisellä paikalla ja sopivat konferenssien, tapahtumien ja liiketapaamisten järjestämiseen. Clarion Hotel on valittu seitsemän kertaa peräkkäin Ruotsin parhaaksi hotelliketjuksi Grand Travel Awards -kilpailussa. 1 200 alan myyntiedustajaa äänestävät kilpailun voittajasta. Clarion Hotel on osa Nordic Choice Hotels -ryhmää. Lisätietoja: www.nordicchoicehotels.com/clarion

Nordic Choice Hotels on yksi Pohjoismaiden ja Baltian suurimmista hotellitoimijoista 186 hotellin ja 13 000 työntekijän kokonaisuudellaan. Nordic Choice Hotels muodostuu Comfort, Quality ja Clarion Hotel -tuotemerkeistä sekä 15 itsenäisestä hotellista. Kaikilla ketjun hotelleilla on ISO 14001 -ympäristösertifikaatti.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Ulla Helander

Miltton Oy

ulla.helander@miltton.fi

Jaana Matikainen

General Manager

Clarion Hotel Helsinki Airport

jaana.matikainen@choice.fi

Liite 1: Tutkimuksen tulokset lyhyesti

Aviapolista pidetään kiinnostavana alueena:

•  6 % pitää Aviapolista erittäin kiinnostavana alueena
  •  29 % pitää Aviapolista melko kiinnostavana alueena
  •  33 % ei pidä Aviapolista kiinnostavana tai epäkiinnostavana
  •  16 % pitää Aviapolista melko epäkiinnostavana
  •  5 % pitää Aviapolista erittäin epäkiinnostavana
  •  11 % ei osaa sanoa

Aviapoliksesta tulee pääkaupunkiseutulaisille mieleen:

•  lentoasema 59 %
  •  kehärata 17 %
  •  liike-elämän kasvukeskus 9 %
  •  Jumbo 4 %
  •  Vantaan uusi kaupunginosa 4 %
  •  jotain muuta 1 %
  •  6 % ei ole ennen kuullut Aviapoliksesta

Helsinki-Vantaan lentoaseman alueelle toivotaan ravintoloita ja ostosmahdollisuuksia*:

•  51 % haluaa alueelle ravintolapalveluita
  •  35 % toivoo alueelle ostosmahdollisuuksia
  •  23 % kaipaa alueelle majoituspalveluita
  •  21 % haluaa alueelle tapahtumia
  •  18 % kaipaa alueelle liikunta- ja ulkoilumahdollisuuksia
  •  17 % toivoo alueelle kulttuuripalveluita
  •  13 % haluaa alueelle baareja tai yöelämää
  •  10 % kaipaa alueelle elokuvateattereita
  •  7 % toivoo alueelle toimistotiloja
  •  5 % haluaa alueelle kokoustiloja
  •  7 % kaipaa alueelle joitakin muita palveluja

Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä olevia palveluita ollaan valmiita käyttämään:

•  48 % voisi mennä erikseen palveluiden perässä lentoaseman läheisyyteen
  •  27 % voisi käyttää palveluita lentoasemakäyntinsä yhteydessä eli ennen matkaa tai sen jälkeen
  •  25 % ei lähtisi Helsinki-Vantaalle asti kiinnostavien palvelujen perässä

*Vastaajat saivat valita 1–3 vastausvaihtoehtoa.