Tutkimus: ColorLok-paperi pidentää lasertulostimen käyttöikää

Alkuperäiset HP Laserjet -värikasetit ja ColorLok-paperi tuottavat laadukasta tulostusjälkeä ympäristöystävällisemmin.

HELSINKI, 14.10.2010 HP esittelee Colorlok® -standardin mukaisen paperin uudet hyödyt ja suosittelee HP:n Laserjet -tulostimissa ainoastaan ColorLok- paperin käyttöä. Laadukas ColorLok-paperi varmistaa BLI:n tutkimuksen mukaan huipputasokkaan tulostusjäljen, mutta myös pidentää tulostimen käyttöikää sekä vähentää tulostusvirheitä.

HP:n Buyers Laboratory Inc:llä (BLI) teettämässä tutkimuksessa kävi ilmi, että ColorLok® -standardin mukainen paperi voi pidentää lasertulostimien käyttöiän jopa yhdeksänkertaiseksi(1). ColorLok-paperi pitää lasertulostimen sisäosat puhtaana, jonka seurauksena myös tulosteiden laatu pysyy erinomaisena tulostimen koko elinkaaren ajan.

”HP LaserJet -tulostimet, HP:n alkuperäiset värikasetit ja korkealaatuinen ColorLok-paperi tuottavat yhdessä parasta mahdollista tulostusjälkeä”, kertoo Ron Coughlin, Senior Vice President, LaserJet and Enterprise Solutions, Imaging and Printing Goup, HP.

BLI:n tutkimuksen mukaan Colorlok® -merkinnällä varustetun paperin käyttö lasertulostimissa vähentää myös tulostusvirheiden määrän jopa neljä kertaa alhaisemmaksi tavalliseen paperiin verrattuna(3). ”Tutkimuksen mukaan laatuvaatimukset täyttävä Colorlok-paperi auttaa tuottamaan asiakkaille jatkuvasti ammattilaistasoisia tulosteita.”, Coughlin toteaa.

Myös Stora Enso ja M-real läpäisivät vaativat ColorLok® -standardit

Vuoden 2010 alusta lähtien moni paperi- ja toimistotarvikkeiden valmistaja on tuonut markkinoille paperia, joka on läpäissyt ColorLok® -merkinnän edellyttämät laatuvaatimukset. Colorlok-papereita maailmanlaajuisesti tarjoaviin yrityksiin kuuluvat nyt mm. Antalis, HP, JK Papers, M-real, Office Depot, Papyrus sekä suomalaiset M-real ja Stora Enso.

ColorLok® -merkinnällä varustetun paperin on ylitettävä tulostusjäljen tasolle asetetut korkeat vaatimukset, mutta myös fyysiset sekä sähköstaattiset laatu- ja luotettavuusstandardit. ColorLok® -standardin kriteereihin sisältyy myös hyvä kuvanlaatu, nopea kuivumisaika sekä yleinen suorituskyky.

Alkuperäisillä HP Laserjet -värikaseteilla pienimmät kustannukset ja ympäristövaikutukset

Alkuperäiset HP Laserjet -värikasetit täydentävät ColorLok-paperin ensiluokkaista tulostusjälkeä. HP:n teettämät, useat puolueettomat tutkimukset ovat osoittaneet, että alkuperäisten HP Laserjet -värikasettien käyttö säästää rahaa, mutta on myös erittäin ympäristöystävällistä. HP teetti laadunvarmistusorganisaatio QualityLogicilla kaksi tutkimusta vuonna 2008, joissa vertailtiin alkuperäisten HP LaserJet -värikasettien ja uudelleenvalmistettujen värikasettien suorituskykyä sekä käyttökustannuksia(2). Tutkimustulokset osoittivat, että vaikka uudelleenvalmistettujen värikasettien ostohinta saattaa olla halvempi, ne aiheuttavat kuitenkin ajan kuluessa huomattavasti alkuperäisiä HP Laserjet -värikasetteja enemmän kustannuksia. Tuloksien mukaan yli 30 % uudelleenvalmistetuilla värikaseteilla tulostetuista sivuista oli käyttökelvottomia tai ne soveltuivat vain rajoitettuun käyttöön. Alkuperäisillä HP Laserjet -värikaseteilla tulostetuista sivuista jopa 96 % soveltui kaikkiin käyttötarkoituksiin(2).

”Yritykset, jotka luulevat säästävänsä rahaa valitsemalla uudelleenvalmistettuja värikasetteja, eivät ole ottaneet huomioon piileviä kuluja, jotka syntyvät uudelleentulostamisista, korvaavista värikaseteista sekä huolto- ja korjaustoimenpiteistä”, toteaa QualityLogicin toimitusjohtaja Dave Jollota.

Alkuperäisten HP Laserjet -värikasettien käyttö säästää myös ympäristöä. Tulosteiden laatu on tasaisen hyvä, jolloin sivuja ei tarvitse tulostaa uudelleen. Lisäksi alkuperäiset HP Laserjet -värikasetit on valmistettu kierrätetystä muovista ja ne voi kierrättää myös käytön jälkeen HP:n Planet Partners -ohjelman avulla. Ohjelma tarjoaa yrityksille ja yksityisille kuluttajille maksuttoman, kätevän ja ympäristöystävällisen tavan palauttaa tyhjät, alkuperäiset HP:n tulostustarvikkeet kierrätykseen.

Lisätietoja ColorLok-paperin eduista on saatavilla osoitteesta: www.hp.com/go/ColorLok. Yksityiskohtaisempaa tietoa ColorLok -standardeista sekä luettelo tunnuksen saaneista paperimerkeistä on saatavilla osoitteesta: www.ColorLok.com.

HP
HP toimittaa teknologiaratkaisuja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille ympäri maailman. Yhtiön tarjonta kattaa it-infrastruktuurin ja henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn järjestelmät, erilaiset päätelaitteet, maailmanlaajuiset palvelut sekä kuvankäsittelyn ja tulostuksen ratkaisut. Lisätietoja HP:sta (NYSE, Nasdaq: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.fi ja www.hp.com.

(1) Perustuu Buyers Lab Inc:in suorittamiin testeihin. Paperit, jotka eivät täyttäneet ColorLok-standardin vaatimuksia, oli valmistettu Aasiassa ja niitä myydään pääasiassa Kiinassa ja Intiassa. Ne sisälsivät suuria määriä hankaavia, suuripartikkelisia täyteaineita, kuten kalsiumkarbonaattijauhetta ja talkkia. ColorLok® -merkinnän saaneissa papereissa näiden aineiden pitoisuudet ovat vähäisiä ja paperin pinta on pehmeämpi.
(2) QualityLogic teki vuonna 2008 kaksi HP:n tilaamaa tutkimusta:
 - Toisessa verrattiin alkuperäisiä HP LaserJet -värikasetteja seitsemään uudelleenvalmistettuun, Euroopassa myytävään värikasettiin HP LaserJet 2300- ja HP LaserJet 4350 -tulostimille. Jokaisesta merkistä testattiin tutkimuksessa 24 värikasettia. Lisätietoja raportista osoitteesta:
www.Qualitylogic.com/tonertest.pdf.
 - Toisessa QualityLogicin tutkimuksessa verrattiin HP:n alkuperäisiä värikasetteja uudelleenvalmistettuihin, Aasian ja Tyynenmeren alueella myytäviin värikasetteihin HP LaserJet 2300- ja HP LaserJet 4350 -tulostimille. Lisätietoja osoitteesta:
www.qualitylogic.com/tonertestAP.pdf.
(3) QualityLogicin tutkimukseen (alaviite 2) osallistuneet asiakkaat määrittivät tulostetut sivut, jotka heidän mielestään sopivat johonkin seuraavista luokista:
 - kelvollinen kaikkiin käyttötarkoituksiin, myös ulkoinen jakelu oman yrityksen ulkopuolelle
 - rajoitettu käyttö (soveltuu yrityksen sisäiseen jakeluun, mutta ei ulkoiseen jakeluun)
 - rajoitettu käyttö (soveltuu henkilökohtaiseen käyttöön, mutta ei yrityksen sisäiseen tai ulkoiseen jakeluun)
 - käyttökelvoton
(4) Tulostusvirheeksi määritellään paperitukokset, virheelliset paperinsyötöt sekä muut painovirheet, jotka edellyttävät käyttäjältä korjaustoimenpiteitä ja aiheuttavat tulostukseen noin 1,5 minuutin viiveen. Paperitukokseksi määritellään kaikki toimenpiteet, jotka edellyttävät käyttäjältä tulostimeen juuttuneen paperin etsimistä ja poistamista laitteesta.

Seppo Haapanen, HP
seppo.haapanen@hp.com