Tutkimus: Ennaltaehkäisevästä terveydenhoidosta toivotaan enemmän tietoa

Hengitysliiton kyselytutkimuksen mukaan hengityssairaat aikuiset toivovat nykyistä enemmän tietoa ennaltaehkäisevästä terveydenhoidosta, kuten rokottautumisesta. Tutkimukseen vastanneista yli 90 prosenttia toivoi lisäksi kansallisen rokotusohjelman laajenemista aikuisten rokotusten suhteen.

Peräti 81 prosenttia hengityssairaista aikuisista toivoisi saavansa nykyistä enemmän tietoa ennaltaehkäisevästä terveydenhoidosta, kuten rokottautumisesta sekä terveystarkastuksia ja -neuvontaa tarjoavista aikuisneuvoloista. Asia selviää Hengitysliiton teettämästä kyselytutkimuksesta, jossa tutkittiin rokotteisiin liittyviä arvoja ja asenteita.

Verkossa huhti-toukokuussa 2023 toteutettuun kyselyyn vastasi 1 336 henkilöä, joista 75 prosenttia oli eläkeläisiä ja 78 prosenttia naisia. Vastaajat olivat Hengitysliiton jäseniä, ja lähes kaikilla oli jokin hengityssairaus.1

Hengitysliitto toteutti kyselytutkimuksen nyt toista kertaa. Ensimmäisen kerran kyselytutkimus toteutettiin vuonna 2020.

Vain kolmannes tiesi, milloin uusia rokotuksensa

Suomessa aikuiset ihmiset huolehtivat itse omasta rokotesuojastaan. Hengityssairaat kuuluvat tavallisimpien hengitystieinfektioiden, kuten koronan, pneumokokin ja influenssan riskiryhmiin, ja he ovatkin pääsääntöisesti valveutuneita rokotesuojansa ylläpidon ja hengitystieinfektioiden ennaltaehkäisyn suhteen.

Kyselyyn vastanneista 75 prosenttia ilmoitti tietävänsä täysin, mitä rokotteita oli saanut. Tästä huolimatta vain kolmannes kyselyyn vastanneista tiesi varmasti, milloin heidän tulee uusia rokotteensa.

”Olisi tärkeää, että niin hengityssairaat kuin muutkin aikuiset saavat tarvitsemaansa tietoa ennaltaehkäisevästä terveydenhoidosta ja rokotesuojasta terveydenhuollon ammattilaisilta ja esimerkiksi OmaKannasta. Tähän liittyen OmaKannan rokotustiedot pitäisi saada nykyistä kattavammiksi. Niistä olisi hyvä näkyä esimerkiksi se, milloin mikäkin rokote tulee uusia. Tästä olisi hyötyä varmasti ihan jokaiselle suomalaiselle”, Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne sanoo.

Vastaajat toivoivat kansallisen rokotusohjelman laajenevan

Rokottautumisen merkitys osana ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa tunnistettiin kyselyyn vastanneiden keskuudessa hyvin, sillä 73 prosenttia arvioi rokotteiden ehkäisevän sairauksia tehokkaasti.

Hengityssairaat myös huolehtivat rokotesuojastaan muuhun väestöön verrattuna aktiivisesti. Esimerkiksi influenssarokotteen kuluneella flunssakaudella oli ottanut 86 prosenttia vastanneista. Kaikista 65 vuotta täyttäneistä suomalaisista influenssarokotteen oli kaudella 2022–2023 ottanut noin 60 prosenttia2.

”Hengityssairaat ottavat riskiryhmiin kuuluvina tunnollisesti niin kausi-influenssa- kuin koronarokotteet. Lisäksi kyselyn vastaajista 57 prosenttia oli ottanut pneumokokkirokotteen, joka nykyisin kuuluu kaikille 65–84-vuotiaille astmaa ja keuhkoahtaumatautia sairastaville rokotusohjelman kautta”, Puolanne sanoo.

Vastaajista 70 prosenttia oli joskus ottanut jonkin omakustanteisen rokotteen. Tähän liittyen yli 90 prosenttia vastanneista toivoi, että nykyistä useampi aikuisten rokote kuuluisi kansalliseen rokotusohjelmaan. Lisäksi vastaajista suurimman osan mielestä omakustanteisista rokotteista pitäisi saada Kela-korvaus.

Kyselytutkimuksen tekninen toteutus tehtiin Webropol Oy:n kyselytyökalulla ja kutsu kyselyyn lähetettiin Hengitysliiton jäsenille. Tiedonkeruuaika oli 20.4.–21.5.2023 ja vastausten lukumäärä oli 1 336 kpl. Pfizer Oy on tukenut kyselyn toteuttamista.

Kyselytutkimuksen tulokset kokonaisuudessaan on julkaistu Pfizer.fi-sivustolla osoitteessa https://www.pfizer.fi/ajankohtaista/uutiset/hengitysliiton-kyselytutkimus-2023.

1 Hengityslehti 4/23
2 Rokotuskattavuus Atlas, https://www.thl.fi/roko/vaccreg/atlas/public/atlas.html?show=influenza

Lisätiedot:

Mervi Puolanne