Tutkimus: Jopa 40 prosenttia suomalaisista olisi valmis siihen, että lääkäri diagnosoi heidät etänä

Nettiselaimen tai applikaation kautta toimivan MeeDoc-lääkäripalvelun teettämä tutkimus* osoittaa, että suomalaiset ovat valmiita siirtymään digitaaliseen aikaan. Etälääkäriä käytettäisiin mielellään varsinkin silloin, kun vaiva on pieni ja vastaus halutaan nopeasti.

Kun terveyskeskus on kaukana tai palvelua halutaan heti, yhä useampi suomalainen on valmis kokeilemaan vaihtoehtoisia tapoja konsultoida lääkäriä. MeeDocin teettämän tutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista olisi valmis siihen, että lääkäri diagnosoi heidät etänä esimerkiksi älypuhelinta käyttäen.

MeeDoc tarjoaa potilaalle helpon ja nopean vaihtoehdon perinteiselle lääkärin vastaanotolle. Palvelun kautta voi ottaa yhteyttä yleislääkäriin, fysioterapeuttiin ja psykologiin video-, kuva- ja viestitoimintojen kautta. Käyttäjällä on myös mahdollisuus saada lääkeresepti lähiapteekkiin. Yhden konsultaation hinta on 34 euroa.

Etälääkäri koettiin mieluisaksi vaihtoehdoksi erityisesti silloin, kun kyseessä on pieni vaiva, johon kaivataan nopeaa vastausta. Se on houkutteleva vaihtoehto myös paljon matkusteleville. Yli 30 prosenttia vastaajista piti etälääkäriä hyödyllisenä silloin, kun he ovat ulkomailla, mutta haluavat yhteyden suomalaiseen lääkäriin. Lisäksi reilusti yli puolet vastanneista piti etälääkäriä hyvänä lisänä työterveyshuoltoon.

Ratkaisu terveydenhuollon kustannuksiin

Terveydenhoidon kustannukset ovat merkittävä yhteiskunnallinen kulu, josta tavoitellaan radikaaleja säästöjä. Hallitus haluaa karsia erityisesti turhia lääkärikäyntejä.

Mediassa on käyty kiivasta keskustelua siitä, voisivatko teknologiset innovaatiot olla ratkaisu terveydenhuollon suuriin menoihin. Tutkimustiedon** valossa vastaus on kyllä: jopa 74 prosenttia lääkärikäynneistä voitaisiin hoitaa perinteisen vastaanoton sijaan etänä esimerkiksi videoyhteydellä.

”Jos tällainen järjestelmä olisi käytössä yleisesti julkisessa terveydenhuollossa, iso osa sote-säästöistä olisi jo kasassa. Fyysinen lääkärikäynti vie paljon aikaa. Suora säästö perustuu siihen, että vakavampien, fyysisten potilaskäyntien lomassa lääkäri pystyy hoitamaan kevyempiä tapauksia etänä”, kertoo MeeDocin toimitusjohtaja Mikko Kiiskilä.

*Tutkimuksen toteutti tutkimuskeskus Cint. Siihen vastasi reilu tuhat 18–70-vuotiasta miestä ja naista ympäri Suomea.

**Oulun yliopiston väitöstutkimus: Lääkärin etävastaanotto perusterveydenhuollossa: satunnaistettu, kontrolloitu tutkimus videoneuvottelulaitteiston avulla toteutetusta etävastaanottokokeilusta / Timonen, Olavi (2004)

Lisätiedot medialle:

Minna Niemelä, MeeDoc

minna.niemela@meedoc.com

+491727416620

Pauliina Solanne, Miltton

pauliina.solanne@miltton.fi

+358407423150

MeeDoc on suomalainen telelääketieteen alan startup-yritys, jonka viestintäratkaisu pystyy vähentämään perusterveydenhuollon kustannuksia jopa 50 %. Yritys perustettiin lääkäreiden, palvelusuunnittelijoiden ja ohjelmistokehittäjien toimesta vuonna 2012. MeeDocin toimipisteet ovat Helsingissä, Berliinissä ja New Yorkissa. MeeDoc tarjoaa potilaille terveydenhuollon konsultaatiota ja reseptejä CE-sertifioidun ja FDAyhteensopivien säännösten mukaisen verkkoalustansa kautta. Palvelu on saatavilla iOS- ja Androidalustoilla sekä selaimella.