Tutkimus: Kuluttajat ovat valmiita maksamaan 5G:stä lisähintaa

Ericssonin 5G-tutkimuksen* mukaan osa kuluttajista on valmiita maksamaan lisähintaa 5G- yhteyksistä sekä Suomessa että globaalisti. Kuluttajat odottavat 5G-teknologialta muun muassa nettiyhteyksien paranemista erityisesti kaupunkien ruuhkakeskuksissa sekä nykyistä laajempaa palveluvalikoimaa kotilaajakaistoihin.

Ericsson selvitti kevään 2019 aikana, mitä kaikkea kuluttajat odottavat 5G-teknologialta. Laaja kansainvälinen tutkimus toteutettiin 22 maassa eri puolilla maailmaa, myös Suomessa, ja siihen vastasi 35 000 kuluttajaa.

Suomalaiset odottavat 5G:n tarjoavan lähitulevaisuudessa muun muassa entistä nopeampia internetyhteyksiä, jolloin esimerkiksi videoiden ja suoratoistopalvelujen katselukokemus paranee nykyisestä. Uuden teknologian toivotaan parantavan mobiililaajakaistan toimintakykyä esimerkiksi massatapahtumissa, joissa nettiyhteydet helposti pätkivät.

Suomalaiset uskovat hyödyntävänsä 5G-yhteyksiä tulevaisuudessa nykyistä enemmän. Viidesosa tutkimukseen vastanneista suomalaisista aikoo käyttää enemmän 5G-mobiilidataa: jopa 240 GB kuukaudessa. Videonkatselun kodin ulkopuolella uskotaan myös lisääntyvän noin tunnilla viikossa, josta puoli tuntia AR- tai VR-laseille katsellen.

Suomalaisiin koteihin 5G:n toivotaan tuovan entistä enemmän valinnanvaraa langattomiin kotilaajakaistoihin. Nykyistä palveluvalikoimaa pidetään suppeana ja laajakaistayhteyksien ei koeta toimivan kuten pitäisi.

5G:stä ollaan valmiita maksamaan lisähintaa – Suomessa kuitenkin vähemmän kuin muualla

Odotukset 5G:tä kohtaan ovat isot, joten uudesta teknologiasta ollaan valmiita maksamaan sekä ulkomailla että Suomessa. Tavalliset suomalaiset kuluttajat ovat Ericssonin tutkimuksen mukaan valmiita maksamaan 5G:n tuomista mahdollisuuksista 15 % lisähintaa ja edelläkävijät jopa 33 % enemmän. Globaalisti 20 % tavallisista kuluttajista on valmiita maksamaan 5G:stä enemmän ja edelläkävijöistä 32 %.

Uusia älypuhelimia ja laitteita tarvitaan markkinoille 5G-teknologian yleistyessä. Vain 20 % suomalaisista älypuhelinten omistajista uskoo, että nykypuhelimet ovat suorituskyvyltään riittävän hyviä hyödyntämään 5G-teknologiaa, ja moni uskoo esimerkiksi laajakuvakameroiden, taittuvien näyttöjen ja 8K-videoteknologian olevan tulevaisuuden 5G-laitteiden ominaisuuksia.

* Ericssonin globaaliin tutkimukseen eri puolilta maailmaa osallistui yhteensä yli 35 000 ihmistä, joista 1 500 vastaajaa oli Suomesta. Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2019.

Tutustu 5G ConsumerLab Report -tutkimustuloksiin tarkemmin Ericssonin nettisivuilla: www.ericsson.com/consumerlab

Lisätietoa:

Jasmeet Sethi, Head of Ericsson ConsumerLab
Haastattelupyynnöt ennakkoon: eveliina.mikkonen@miltton.fi, p. 044 978 0306

Ericsson

Ericssonin avulla viestintäpalveluiden tarjoajat voivat ottaa täyden hyödyn rakennetuista verkkoyhteyksistä. Yrityksen tarjonta on suunniteltu tukemaan asiakkaidensa digitalisaatiota, lisäämään tehokkuutta sekä kehittämään uusia tulonlähteitä. Valikoima kattaa verkkoratkaisut, digitaaliset palvelut, palvelunhallintaratkaisut sekä kasvuvaiheessa olevan liiketoiminnan. Panostamalla innovaatioihin Ericsson on mahdollistanut puhelin- ja mobiiliyhteyksien hyödyt miljardeille ihmisille ympäri maailman. Ericsson on listattu sekä Tukholman että New Yorkin Nasdaq-pörssissä.

www.ericsson.com

Ericssonin uutishuone: www.ericsson.com/press

Tilaa Ericssonin lehdistötiedotteet täältä.

www.twitter.com/ericsson
www.facebook.com/ericsson