Tutkimus: Olemme enemmän kuin suomalaisia – DNA valottaa monimutkaista perimäämme

Emme oikeastaan tiedä, mistä sukujuuremme tulevat. Tämän paljastaa kansainvälinen tutkimus, jonka mukaan yli puolet suomalaisesta uskoo voivansa jäljittää perimänsä enintään kahteen maahan. Todellisuudessa perimämme on paljon monimuotoisempi, paljastaa matkahakukone momondo.fi:n DNA-projekti.

Kuva: momondo.fi

Mistä olet kotoisin? Tähän yksinkertaiseen kysymykseen moni pystyy vastaamaan ajattelemattakin. 57 prosenttia suomalaisista kuvittelee oman perimänsä ulottuvan enintään kahteen maahan, paljastaa kansainvälinen tutkimus. Tutkimukseen vastasi 7 200 henkilöä 18 eri maasta, mukaan lukien 406 suomalaista.

DNA-ANALYYSI: PERIMÄMME ON PALJON KUVITELTUA MONIMUOTOISEMPI

Maailman suurimman yksityisen DNA-testitarjoajan AncestryDNA:n edustajan Brad Argentin mukaan maantieteellinen perimämme on paljon monimutkaisempi:

”Tutkimuksen tulokset vahvistavat kokemuksiamme ihmisistä, jotka haluavat ymmärtää paremmin omaa geneettistä perimäänsä. Useimmat ovat todella yllättyneitä kuullessaan maantieteellisen taustansa olevan paljon luultua laajempi. Keskimäärin geneettiset juuremme ulottuvat neljälle eri maantieteelliselle alueelle, mikä on paljon enemmän kuin yleisesti kuvitellut kaksi maata.”

Myös momondolla ollaan tyytyväisiä kansainvälisen tutkimuksen tuloksiin. ”Halusimme tutkimuksellamme selvittää, tietävätkö ihmiset oman perimänsä. Oletimme, että ihmiset aliarvioisivat oman perimänsä laajuuden. Tutkimus osoittaa, että olemmekin kuviteltua tiukemmin sidoksissa muuhun maailmaan – ja tähän me haluamme keskittyä”, sanoo momondon Suomen maajohtaja Minttu Oramaa. ”Tästä syystä olemmekin käynnistäneet AncestryDNA:n kanssa projektin, joka tarjoaa ihmisille ympäri maailmaa mahdollisuuden DNA-testiin todellisten sukujuurtensa selvittämiseksi.”

KAMPANJA: LÖYDÄ SUKUJUURESI MATKAILLEN

Huhtikuussa 2016 momondo kutsui 67 tavallista ihmistä eri puolilta maailmaa osallistumaan projektiin, joka dokumentoitiin videolle. Osallistujille tarjottiin DNA-testi, jonka avulla he saivat kartoittaa omaa perimäänsä. Osallistujat saivat kertoa samalla omia toiveitaan testin tuloksista. Muutamia viikkoja myöhemmin heidät kutsuttiin taas koolle kuulemaan tulokset.

”Projekti vahvisti sen, että monet meistä eivät täysin tunne omaa perimäänsä. Tulosten mukaan myös oman perimän laajuuden tietämisellä voi olla silmiä avaava vaikutus, ja se voi jopa muuttaa käsityksemme siitä, keitä me itse olemme ja minkälaisia muiden kansojen ihmiset ovat”, jatkaa Oramaa.

Nyt 500 ihmisellä ympäri maailman on tilaisuus tehdä samanlainen DNA-testi, jonka avulla voidaan kartoittaa ihmisen geneettinen perimä. Osallistujista yhdellä on mahdollisuus lähteä DNA-matkalle, jonka aikana hän pääsee matkustamaan esi-isiensä kotiseuduille.

Katso video täältä: https://youtu.be/tyaEQEmt5ls

Lähde: http://www.momondo.fi/letsopenourworld/

TIETOA TUTKIMUKSESTA:

Matkahakukone momondon teettämään ”Matkailun merkitys” -tutkimukseen osallistui yhteensä 7 292 vastaajaa 18 eri maasta, joista jokaisesta vastaajia oli noin 400. Tutkimukseen osallistuneet maat ovat Suomen lisäksi Australia, Brasilia, Espanja, Etelä-Afrikka, Iso-Britannia, Italia, Kiina, Meksiko, Norja, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Tanska, Turkki, Venäjä ja Yhdysvallat. Tutkimus toteutettiin jokaisessa maassa Cintin paneelin kautta. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava.

Lisätiedot:

Ulla Helander
Miltton
ulla.helander@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 31 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille.

About Ancestry and AncestryDNA
AncestryDNA is part of the Ancestry group of companies.

Ancestry, the leader in family history and consumer genomics, harnesses the information found in family trees, historical records, and DNA to help people gain a new level of understanding about their lives. Ancestry has more than 2.3 million paying subscribers across its core Ancestry websites and more than 1.5 million DNA tests have been completed. Since 1996, more than 17 billion records have been added, and users have created more than 80 million family trees on the Ancestry flagship site and its affiliated international websites. Ancestry offers a suite of family history products including Archives, Fold3, Newspapers.com and AncestryDNA sold by its subsidiary, Ancestry.com DNA, LLC.