Tutkimus: Parhaissa eurooppalaisissa työpaikoissa työntekijät saavat äänensä kuuluville

Great Place to Work® on julkistanut tänään Euroopan 100 parasta työpaikkaa. Tutkimuksen mukaan parhaat eurooppalaiset työpaikat tarjoavat työntekijöilleen terveen työympäristön, jossa työntekijät pääsevät osallistumaan päätöksentekoon. Vahvan osallistumisen kulttuurin avulla nämä yritykset ovat myös kasvaneet läpi talouden kriisivuosien.

Euroopan parhaat työpaikat -lista pohjautuu Great Place to Workin tekemään, maailman laajimpaan johtamistutkimukseen*. Tutkimukseen osallistui 2322 organisaatiota, joissa työskentelee yhteensä 1,5 miljoonaa työntekijää.

Euroopassa osataan osallistaminen

“Monet eurooppalaiset tuntevat, ettei heillä ole vaikuttamisen mahdollisuuksia yhteiskunnassa, eivätkä poliitikot ymmärrä niitä haasteita, joita he päivittäisessä elämässään kohtaavat. Jos nämä ihmiset kokevat demokratian toteutuvan työpaikallaan ja saavat äänensä kuuluville, käyttävät he mielellään tämän mahdollisuuden”, sanoo Patrice Brun, Great Place to Work® Luxemburgin toimitusjohtaja. Luxemburg isännöi tämän vuoden Euroopan parhaat työpaikat -palkintogaalaa.

Euroopan parhaissa työpaikoissa keskimäärin 87 prosenttia työntekijöistä kokee tutkimuksen mukaan työpaikkansa positiivisesti. Trust Index© -kyselyllä mitattuna Suomi on kolmen parhaan maan joukossa heti Ruotsin ja Tanskan jälkeen: myös Suomen parhaissa työpaikoissa työskentelevistä noin 87 prosenttia kokee työpaikkansa myönteisesti. Suomen parhaat työpaikat erottuvat edukseen eurooppalaisessa vertailussa erityisesti vastuun ja luottamuksen osalta. 93 % vastanneista kokee, että työntekijöille annetaan paljon vastuuta ja 92 % kokee, että heihin luotetaan.

Vapaus ja vastuu kääntyvät yrityksen vahvuudeksi kuitenkin vasta silloin, kun yksilöt myös tietävät, mitä heiltä odotetaan ja heillä on tarvittava tieto käytössään toimiakseen työssään menestyksekkääksi. Aiemmin tänä vuonna julkaistun Suomalaisen työelämän tila 2015 -tutkimuksen tulokset osoittivat, että keskimäärin vain 45 % työntekijöistä kokee johdon ottavan heidät mukaan työhön tai työpaikkaan liittyvään päätöksentekoon.

”Euroopan parhaat suomalaiset yritykset ovatkin tässä suhteessa positiivisia poikkeuksia ja suunnan näyttäjiä kohti kansallisen työelämästrategian tavoitetta – nostaa suomalainen työelämä Euroopan parhaaksi vuoteen 2020 mennessä”, sanoo Mona Rundberg, Great Place to Work® Suomen toimitusjohtaja.

IT-ala työpaikkojen kärjessä

Euroopan parhaat työpaikat -lista julkistettiin nyt 13:tta kertaa. Lista jakautuu kolmeen sarjaan: monikansallisiin yrityksiin, yli 500 työntekijän suuryrityksiin sekä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Pienten ja keskisuurten yritysten sarjassa listatuista 50 yrityksestä parhaaksi nousi jo toistamiseen ruotsalainen IT-alan yritys Cygni. Suomesta listalle pääsivät Vincit (3.), Gofore (26.), Arcusys (30.), Nitor (41.) ja Solita (48.), jotka kaikki listaykkösen tavoin toimivat IT-alalla.

”Tuottavuuserot IT-alan sisällä ovat valtavat. Oikeat työntekijät ratkaisevat menestymisen, joten kilpailu parhaista osaajista on kova. Alan johtajilla on positiivinen paine rakentaa vahvaa yrityskulttuuria ja tuoda tätä kulttuuria myös esille. Se on ainoa keino tavoittaa ja sitouttaa ne osaajat, jotka sopivat yritykseen parhaiten", Vincitin toimitusjohtaja Mikko Kuitunen sanoo.

Monikansallisten yritysten listalla mm. H&M ja McDonald’s

Suomesta listalle pääsi yhdeksän yritystä, joista neljä on monikansallisia. Tässä joukossa parhaaksi valikoitui tänä vuonna IT-alalla toimiva NetApp, jolla on organisaatiot Ranskassa, Saksassa, Alankomaissa, Sveitsissä ja Iso-Britanniassa. Suomessakin toimivista monikansallisista yrityksistä parhaiden joukkoon lukeutuvat H&M (8.), Novo Nordisk (11.), AbbVie (18.) ja McDonald’s (19.).

Suurten, yli 500 työntekijän yritysten sarjan voiton vei viime vuoden tavoin ranskalainen tekniikan alan konsultointia tarjoava Davidson. Suomalaiset yritykset eivät yltäneet suurten sarjassa listasijoille.

*) Euroopan parhaat työpaikat -tutkimus

• Julkaistu vuodesta 2002 lähtien
  • Toteuttaja Great Place to Work®
  • Sadan parhaan työpaikan lista muodostuu monikansallisista työpaikoista (25 organisaatiota), suurista organisaatioista (25) ja pienistä ja keskisuurista organisaatioista (50).
  • Maakohtaisissa tutkimuksissa selvitetään työntekijöiden kokemus työpaikastaan (Trust Index©, 2/3 pisteytyksestä) ja arvioidaan organisaatioiden johtamiskäytännöt (Culture Audit©, 1/3 pisteytyksestä).
  • Vuonna 2015 tutkimus kattoi 19 Euroopan maata, joissa Great Place to Work toimii. 2 300 yritystä osallistui selvitykseen edustaen yli 1,5 miljoonaa työntekijää.
  • Euroopan parhaat työpaikat kokonaisuudessaan: www.greatplacetowork.fi

Lisätiedot:
Mona Rundberg, toimitusjohtaja
Great Place to Work® Finland
Puh. 040 592 3401, mona.rundberg@greatplacetowork.fi

Great Place to Work®
Great Place to Work® on maailmanlaajuinen tutkimus- ja kehittämisorganisaatio, joka toimii 50 maassa. Vuosittain Great Place to Workin tutkimukset antavat äänen noin 12 000 000 työntekijälle ympäri maailmaa. Vuonna 1991 perustetun organisaation tavoitteena on rakentaa parempaa yhteiskuntaa auttamalla yrityksiä kehittymään paremmiksi työpaikoiksi. Great Place to Work® käyttää kehittämiään Trust Index© -henkilöstökyselyä sekä Culture Audit© -johtamiskäytäntöselvitystä mm. Euroopan parhaiden sekä maakohtaisten listojen laadinnassa.