Tutkimus: Suomalainen pitää muita pohjoismaalaisia vähemmän ruoanlaitosta, mutta uusii kodinkoneitaan verrattain usein

Pohjoismaalaiset ovat ahkeria kokkaajia, ilmenee kodinkoneita valmistavan Whirlpoolin toteuttamasta kyselytutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan 40 % suomalaisista, 48 % tanskalaisista, 49 % ruotsalaisista ja 60 % norjalaisista laittaa ruokaa kotona joka päivä. Kaikissa maissa noin kolmasosa laittaa ruokaa 2–4 kertaa viikossa, loput harvemmin tai eivät koskaan. Noin puolet pohjoismaalaisista kertoo pitävänsä ruoanlaitosta.

“Teettämiemme kuluttajatutkimusten mukaan kuluttajat kokevat ruoanlaiton hauskaksi ja luovaksi puuhaksi ja se nähdään myös väylänä ilmaista omia arvoja ja taitoja sekä rakkautta ja välittämistä perhettä ja ystäviä kohtaan. Ruoanlaiton nähdään myös edistävän sosiaalista yhteiseloa”, kertoo Whirlpoolin Pohjoismaiden brändijohtaja Hanna Jormanainen. “Toisaalta monet myös kokevat ruuanvalmistuksen etenkin arkena stressaavana ja aikaa vievänä aktiviteettina, mikä laskee ruuanvalmistukseen viikoittain käytettävää kokonaisaikaa. Haluamme kannustaa kuluttajia päivittäiseen ruuanvalmistukseen ja siksi tuomme markkinoille innovatiivisia tuotteita, jotka sekä yksinkertaistavat että nopeuttavat ruuanvalmistusprosessia”, toteaa Jormanainen.

Whirlpoolin toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset pitävät ruoanlaitosta muita Pohjoismaita vähemmän: 46 % kertoo pitävänsä ruoan laittamisesta, 12 % vuorostaan ei, siinä missä esimerkiksi norjalaisista 51 % kertoo pitävänsä ruoanlaitosta ja 10 % ei. Norjalaiset laittavat myös ahkerimmin ruokaa, vaikka eivät pitäisi ruoanlaitosta: 42 % niistä norjalaisista vastaajista, jotka eivät pidä ruoanlaitosta, laittavat silti ruokaa päivittäin. Suomalaisista ruoanlaittoa karsastavista vain 16 % laittaa ruokaa joka päivä.

Noin kolmasosa pohjoismaalaisista ei käytä reseptejä ruoanlaittonsa tukena. Suomalaisista reseptiin tukeutuvista ruoanlaittajista valtaosa hakee reseptinsä erilaisilta ruokasivustoilta (28 % vastaajista), kun taas tanskalaiset, norjalaiset ja ruotsalaiset hyödyntävät pääosin itse eri lähteistä ajan kanssa keräämiään reseptejä.

“On hienoa, että kuluttajat laittavat ruokaa luovasti tai esimerkiksi suvun vanhoja perinnereseptejä seuraten. Vielä on kuitenkin paljon kuluttajia, jotka eivät ole niin sinut freestyle -tyylin kanssa tai jotka ovat hieman epävarmoja ruuanvalmistustaidoistaan. Erityisesti heille älykkäät kodinkoneet tuovat helpotusta. Whirlpoolin uusissa W-Collection kodinkoneissa on älykkäitä toimintoja, valmisreseptejä ja selkeät näytöt, jotka ohjaavat ruuanvalmistusta askel askeleelta”, kertoo Jormanainen.

Suomalaisilla ja norjalaisilla on uusimmat kodinkoneet

Tutkimuksen mukaan suomalaisilla ja norjalaisilla on kodeissaan uusimmat keittiökoneet. Viimeisen viiden vuoden aikana keittiökoneitaan ovat uusineet tanskalaisista 64 %, ruotsalaisista 55 %, suomalaisista 66 % ja norjalaisista 66 %. Tärkein kriteeri uusia kodinkoneita valitessa on kaikissa Pohjoismaissa tuotteen hinta. Suomessa ja Tanskassa toiseksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi nousee energiatehokkuus, Ruotsissa suorituskyky ja Norjassa laitteen saamat arvostelut. Tietty design tai brändi painavat valinnassa eniten noin kymmenelle prosentille vastaajista.

Pohjoismaalaiset alkavat myös peräänkuuluttaa älykkäitä keittiökoneita: noin viidesosa pohjoismaalaisista kertoo haluavansa ohjata kodinkoneitaan älypuhelinsovelluksella, vaikka niitä ei ole vielä monenkaan valmistajan valikoimissa. Älykkäitä kodinkoneita on alkanut viime vuosina ilmestyä markkinoille, ja esimerkiksi Whirlpoolin uudessa, palkitussa W-Collection-kodinkonesarjassa (iF Design Awards 2018Red Dot Design Awards 2018) innovatiiviset toiminnot, valmisreseptit ja 6th Sense Live –sovelluksen avulla tapahtuva koneiden välinen ’keskusteluyhteys’ tuovat kiireiseen elämään sekä ruoanlaittoon helpotusta.

“Sovellusten ja älykkäiden kodinkoneiden maailmassa ruuanvalmistuksesta on tulossa vaivatonta, nopeaa ja entistä monipuolisempaa. Yhä useammalla on mahdollisuus valmistaa aterioita, joita he eivät aiemmin olisi rohjenneet kokeilla tai ehtineet valmistaa”, kertoo Jormanainen.

Tietoa tutkimuksesta

Kysely teetettiin YouGov-tutkimusyhtiön sähköisessä paneelissa toukokuussa 2018. Kyselyyn vastasi 1008 yli 18-vuotiasta suomalaista miestä ja naista. Kyselyn otanta oli suunniteltu vastaamaan kokonaiskuvaa suomalaisista niin sukupuolen, iän kuin maantieteellisen alueen suhteen.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:

Nina Colliander, Sähköposti: nina.colliander@miltton.fi, Puh.: +358 40 6873 591

Whirlpool-konserni

Whirlpool (NYSE:WHR) on maailman suurin kodinkonevalmistaja (vuosittainen myynti 21 mrd., henkilökunnan määrä 93 000, 70 valmistus- ja teknologiatutkimuslaitosta vuonna 2016). Yhtiö markkinoi rekisteröimiään brändejä (mm. Whirlpool, KitchenAid, Maytag, Consul, Brastemp, Amana, Bauknecht, Jenn-Air, Indesit, Hotpoint) eri markkinoilla lähes koko maailmassa. Euroopassa, Lähi-Idässä ja Afrikassa (EMEA) sillä on noin 24 000 työntekijää, myyntiä useammassa kuin 30 maassa ja valmistuslaitokset kahdeksassa maassa. Whirlpool EMEA on Whirlpool-konsernin operoiva liiketoiminta-alue. Whirlpool-konsernin Euroopan operaatiokeskus sijaitsee Milanon Perossa, Italiassa. Lisätietoa yhtiöstä saa www-sivuilta osoitteessa WhirlpoolCorp.com tai seuraamalla yhtiön Twitter-tiliä @WhirlpoolCorp.