TUTKIMUS: YHTEISÖLLISTEN TYÖKALUJEN KÄYTTÖ KASVUSSA SUOMALAISYRITYKSISSÄ

Suomi seuraa maailmalla vallitsevaa trendiä: yhteisöllisiä työkaluja käytetään yrityksissä yhä enemmän, mutta kaikkia niiden tarjoamia mahdollisuuksia ei ole vielä opittu hyödyntämään

HELSINKI – 29. Toukokuuta 2013 – Liiketoimintaa tukevien teknologiaratkaisujen ja -palvelujen tarjoaja Avanade on julkaissut kansainvälisen tutkimuksen, joka selvittää yritysten yhteisöllisten työkalujen ja alustojen, kuten Facebookin, Twitterin ja Microsoft SharePointin, käyttöä ja omaksumista. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1 000 päätöksentekijää ja 4 000 loppukäyttäjää 22 maasta. Tutkimuksen mukaan valtaosa yrityksistä käyttää organisaatiossaan yhteisöllisiä työkaluja.

Tutkimuksesta selviää myös, että laajasta yhteisöllisten työkalujen käytöstä huolimatta yritykset ympäri maailmaa käyttävät kuluttajien käyttöön suunniteltuja työkaluja, kuten Facebookia (74 %), lähes kaksi kertaa enemmän kuin Microsoft SharePointia (39 %), neljä kertaa enemmän kuin IBM Open Connectionsia (17 %) ja kuusi kertaa enemmän kuin Salesforce Chatteria (12 %). Tilanne on sama myös Suomessa: yli puolet (58 %) kyselyyn vastanneista suomalaisyrityksistä kertoi käyttävänsä yhteisöllisiä työkaluja, ja näistä 73 % ilmoitti käyttämäkseen työkaluksi Facebookin.

Yhteisöllisten työkalujen käyttö tulee tutkimuksen mukaan kuitenkin muuttumaan tulevan vuoden aikana. Yrityspäättäjien mielestä houkuttelevimpia tulevaisuuden yhteisöllisiä työkaluja ovat yritysten käyttöön suunnitellut Microsoft SharePoint (23 %) ja Salesforce Chatter (23 %). Facebook sijoittui kyselyssä vasta listan loppupäähän – vain 8 % päätöksentekijöistä piti sitä kiinnostavana yhteisöllisenä työkaluna tulevaisuudessa.

Yli 80 % yhteisöllisiä työkaluja organisaatiossaan hyödyntävistä yrityksen edustajista kertoi hyötyvänsä yhteisöllisten työkalujen käytöstä ja aikovansa investoida niihin tulevaisuudessa nykyistä enemmän. Tutkimuksessa mukana olleiden Pohjoismaiden (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska) osalta merkittävimpiä tuloksia ovat:

• Ruotsissa yli puolet yhteisöllisiä työkaluja käyttävistä yrityksistä koki niiden helpottavan yrityksen ulkoista kommunikointia asiakkaiden, kumppaneiden ja toimittajien kanssa. Suomessa tätä mieltä oli yli kolmannes yhteisöllisiä työkaluja käyttävistä yrityksistä. Vastaavasti puolet niistä Pohjoismaisista yrityksistä, jotka eivät käytä yhteisöllisiä työkaluja, piti yrityksen ulkoista kommunikointia asiakkaiden, kumppaneiden ja toimittajien kanssa haastavana.
  • Pohjoismaissa yhteisöllisiä työkaluja hankitaan usein joko markkinoinnin (47 %) tai yritystason (36 %) päättäjien toimesta. Suomessa vain yksi kymmenestä yhteisöllisten työkalujen käyttöönotoista tehdään IT-alan päätöksentekijän aloitteesta, ja saman verran (9 %) käyttöönottoja tapahtuu loppukäyttäjien aloitteen pohjalta.
  • Yhteisöllisiä työkaluja käyttävien Pohjoismaisten yritysten mielestä työkalut tekevät työnteosta miellyttävämpää (51 %), tehokkaampaa (42 %) ja nopeampaa (47 %). Yhteensä 79 % Pohjoismaisista yrityksistä ilmoitti haluavansa käyttää yhteisöllisiä työkaluja tulevaisuudessa nykyistä enemmän.

“Yhteisöllisten työkalujen käyttöönotto on yleistynyt suomalaisissa yrityksissä. Monia yritysten tarpeisiin suunniteltujen työkalujen tarjoamia etuja ei osata kuitenkaan vielä täysin hyödyntää. Tämä johtuu siitä, että yritykset käyttävät lähinnä kuluttajien käyttöön suunniteltuja työkaluja, kuten Facebookia.”, kertoo Petri Ketola, Vice President Avanade Nordics ja country manager Finland. “Jotta yhteisöllisistä työkaluista saadaan kaikki hyöty irti, niiden käyttöönottostrategian tulee olla linjassa yrityksen tavoitteiden ja loppukäyttäjien tarpeiden kanssa. Myös koulutus ja käyttöä tukevat toimintatavat ovat tärkeässä roolissa työkalujen integroimisessa osaksi yrityksen päivittäisiä toimintoja.”

Lue lisää Avanaden näkemyksiä yhteisöllisistä työkaluista osoitteessa www.avanade.com/socialcollaboration.

Kansainvälisestä tutkimuksesta

Teknologia-alan markkinatutkimuksiin erikoistunut Vanson Bourne (www.vansonbourne.com) toteutti Avanadelle tutkimuksen, johon osallistui:

• 1 000 C-tason toimitusjohtajaa, yksikönpäällikköä ja IT-osaston päätöksentekijää yli 1 000 henkilön yrityksistä seuraavissa maissa: Yhdysvallat, Kanada, Brasilia, Itävalta, Belgia, Ranska, Saksa, Italia, Hollanti, Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Espanja, Sveitsi, Iso-Britannia, Australia ja Singapore. Kyselyt toteutettiin 13.3.–16.4.2013 välisenä aikana.
  • 4 000 loppukäyttäjää yli 500 henkilön organisaatioissa seuraavissa maissa: Yhdysvallat, Kanada, Itävalta, Ranska, Saksa, Italia, Hollanti, Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Espanja, Sveitsi, Iso-Britannia, Australia, Kiina, Japani, Malesia ja Singapore. Kyselyt toteutettiin 31.1.–20.2.2013 välisenä aikana.

Tutkimuksen aikana markkinoilla tapahtuneet muutokset, kuten Salesforcen päätös lisätä Chatter-alusta sovellussarjaansa, korostavat entisestään yhteisöllisten työkalujen ja alustojen tärkeyttä ja niiden yrityksille luomia mahdollisuuksia.

Tietoa Avanadesta

Avanade tarjoaa liiketoimintaa tukevia teknologiaratkaisuja ja palveluita, jotka yhdistävät näkemyksen, innovaatiot ja Microsoft-teknologioiden erikoisosaamisen. Tuotteemme ja palvelumme auttavat tuhansia organisaatioita kaikilta toimialoilta tehostamaan toimintaansa, työntekijöidensä tuottavuutta ja asiakasuskollisuutta. Avanade yhdistää maailmanlaajuisen asiantuntijaverkostonsa liiketoiminta-, toimiala- ja teknisen osaamisen tarkkaan hiottuun toimintamalliin, joka tuottaa korkealaatuisia ratkaisuja hyödyntäen sekä vakiintuneita että uusia teknologioita – paikan päällä, pilvipalveluna tai ulkoistettuna. Avanaden enemmistöosuuden omistaa Accenture ja sen perustivat vuonna 2000 Accenture LLP ja Microsoft Corporation. Avanade työllistää 17 000 ammattilaista yli 20 maassa. Yhtiön Suomen konttori sijaitsee Helsingissä. Lisätietoa löytyy osoitteesta www.avanade.fi.

YHTEYSTIEDOT MEDIALLE:

Avanade Suomi: Minna Karvonen