Tutkimus: Yli 80% suomalaisista kokee, etteivät älypuhelimet kestä käytössä riittävään pitkään

HMD Global, Nokia-puhelinten uusi koti, tutki älypuhelinten hankintaa ja puhelimia koskevia asenteita Suomessa. Tutkimuksessa* paljastui, että vaikka kestävyys vaikuttaa puhelimen valintaan, valtaosa suomalaisista kokee, etteivät älypuhelimet kestä käytössä riittävän pitkään. Puhdas Android pitää Nokia-puhelimet käytössä pidempään, ilman sovellusten hidastumista tai muistin kuormittumista.

HMD Globalin joulukuun alussa teettämän kyselytutkimuksen vastaajista 81% ottaa huomioon puhelimen kestävyyden valitessaan uutta puhelinta. Silti 66% kyselyyn osallistuneista kertoi, etteivät älypuhelimet kestä käytössä riittävän pitkään.

Vastaajat ovat myös huomanneet, että älypuhelimien käyttöikä on hyvin lyhyt: noin kolmasosa tutkimukseen osallistuneista ilmoitti edellisen älypuhelimensa käyttöajaksi noin kaksi vuotta. Lisäksi ainoastaan 11% ilmoitti käyttäneensä edellistä älypuhelintaan yli neljän vuoden ajan. Tärkeimmät syyt puhelimen vaihdolle olivat:

1. Puhelimen akunkeston heikentyminen (38%)
2. Puhelimen hajoaminen (35%)
3. Puhelimen käyttöjärjestelmän sekä sovellusten hidastuminen (26%).

”On tietysti harmi, etteivät älypuhelimet kestä käytössä niin pitkään kuin olisi toivottavaa. Positiivista on, että puhelinten kestävyyteen kiinnitetään huomiota. Tällä hetkellä älypuhelimia käytetään hieman kertakäyttöluonteisesti, ja haluamme HMD:llä muuttaa tätä käytösmallia sekä kannustaa kuluttajia tekemään kestäviä valintoja. Siksi valmistamme älypuhelimia, jotka itseasiassa paranevat ajan kuluessa”, kertoo HMD:n Pohjoismaiden liiketoimintajohtaja Ossi Korpela.

”Koska Nokia-puhelimissa on puhdas Android, voimme tarjota siihen uusia päivityksiä paljon kilpalijoitamme pidempään. Ajan mittaa paraneva käyttökokemus perustuu kuukausittaisiin ohjelmisto- ja turvallisuuspäivityksiin, jotka kulkevat älypuhelintemme mukana kolmen vuoden ajan”, Korpela jatkaa.

77% vastanneista pitää puhelimen hankinnassa tärkeänä, että puhelinmalliin on tarjolla päivityksiä mahdollisimman pitkään. 86% vastaajista päivittää älypuhelimensa käyttöjärjestelmää, joista 51% kertoi puhelimensa päivittävän käyttöjärjestelmän automattisesti ja 38% kertoi pyrkivänsä päivättämään puhelimensa uusimman päivityksen saavuttua.

Nuoret aikuiset maksavat puhelimestaan eniten

Tutkimuksesta käy myös ilmi, että valtaosa suomalaisista (85%) ostaa puhelimensa itse. Työnantajan tarjoamaa puhelinta kertoi käyttävänsä 9% vastaajista ja ainoastaan 7% ilmoitti käyttävänsä muualta saatua puhelinta. Eniten itse ostetusta puhelimesta maksoivat nuoret aikuiset (18-24-vuotta), joilla puhelimen keskiarvohinta oli 498 euroa. Vähiten uudesta puhelimesta maksavat 65-75 -vuotiaat, joilla puhelimen keskiarvohinta tippui 299 euroon. Keskimäärin suomalaiset maksavat puhelimesta 346€.

”Nuoret ovat innokkaampia panostamaan puhelimeen enemmän, mikä voi kertoa puhelimeen liitetystä merkityksestä. Ikäryhmästä riippumatta puhelimeen käytetään kuitenkin satoja euroja, minkä takia niitä harvemmin saadaan esimerkiksi lahjaksi aikuisten joukossa”, Korpela toteaa.

Suomalaisten harkitessa puhelimen ostoa tärkeimpiä kriteereitä ovat puhelimen vastine rahalle (43%), puhelimen käyttöjärjestelmä (39%), tallennustilan koko (32%) ja puhelimen kamera (32%). Ainoastaan 3% vastaajista ilmoitti puhelimen tuotannon vastuullisuuden olleen tärkeä tekijä edellisen älypuhelimensa hankinnassa.

*Tutkimus toteutettiin Bilendin Finlandin verkkopaneelissa joulukuun 2019 alussa. Kyselyyn vastasi 1000 täysi-ikäistä (18-75-vuotiasta) suomalaista, jotka omistavat älypuhelimen.

Lisätiedot:
Ossi Korpela
Pohjoismaiden liiketoimintajohtaja, HMD Global Oy
Puh.nr: +358 50 482 4109
S-posti: ossi.korpela@hmdglobal.com

HMD Global

HMD Global on Nokia-puhelinten ja -tablettien uusi koti, jonka pääkonttori on Espoossa. HMD muotoilee ja markkinoi älypuhelin- ja peruspuhelinvalikoimaa, joka on kohdennettu useille eri kuluttajaryhmille ja joka tarjoaa puhelimia useissa eri hintakategorioissa. Innovointiin ja korkeaan laatuun sitoutunut HMD Global Oy on Nokia-puhelinten ja -tablettien lisensoija yksinoikeudella.

Nokia on Nokia-yhtymän rekisteröity tavaramerkki. Android, Android One ja muut tavaramerkit ovat Google LLC:n tavaramerkkejä; Oreo on Mondelez International, Inc. Groupin tavaramerkki. Qualcomm ja Snapdragon ovat Qualcomm Incorporatedin tavaramerkkejä, jotka on rekisteröity Yhdysvalloissa ja muissa maissa.