Tuulta, vettä ja kulmahiomakone: Boschin ammattitason työturvallisuusratkaisut pitävät hollantilaisen Medemblik Yacht Servicen turvallisella kurssilla

• Boschin GWS 18V-10 SC Professional -akkukulmahiomakoneen ominaisuudet parantavat työturvallisuutta jahti- ja venerakennusalalla.
  • KickBack Control -takaiskuvalvonta estää odottamattomat takapotkut ja Drop Control suojaa, jos laite lipeää käsistä.
  • Tehokas jarrutoiminto ja kuolleenmiehenkytkin tekevät GWS 18V-10 PSC Professionalista erittäin hyvin hallittavan työkalun venealan ammattilaiselle.

Hollannin veneenrakennusperinteet ovat peräisin Ijsselmeerin länsirannan Medemblikistä, jossa sijaitseva satama on monen merenkävijän lähtöpiste. Satamasta purjeveneet ja jahdit lähtevät Ijsselmeerille, Wattenmeerille tai kauas valtamerelle. Purjehduskauden kiireet näkyvät Medemblik Yacht Service -venehuollossa.

"Purjehduskauden aikana meillä on erityisen kiire", kertoo Medemblik Yacht Servicen johtaja Ernst Blomjous. "Meidän on huollettava, korjattava tai kunnostettava yli 200 venettä ja saatava ne takaisin merelle."

Suuriin, jopa 26-metrisiin pitkän matkan purjeveneisiin ja moottorijahteihin erikoistunut yritys on osa veneenrakennusyritys Contest Groupia ja kehittänyt osaamistaan jo kolmen sukupolven ajan.

”Yhdistämme laajan käsityötaidon innovatiivisten tekniikoiden käyttämiseen niin veneenrakennuksessa kuin venehuolloissa ja -korjauksissa. Meillä hoituu sisustukset, pintatyöt sekä reelinkien, moottoreiden, voimansiirron, navigointilaitteiden ja takiloiden korjaukset. Tiimimme on taitava ja käyttää työssään mitä erilaisimpia työkaluja", Ernst Blomjous sanoo.

Ei miestä yli laidan – turvallisuus ennen kaikkea

Jo Medemblik Yacht Servicen toimitiloissa kunnostetaan ja korjataan niin luksusjahteja kuin pelastusveneitä. Kiire ja työskentely jopa neljän metrin korkeudessa edellyttävät tiukkojen turvallisuusvaatimusten täyttämistä.

"Yksi suurimmista vaaroista venetelakalla on putoaminen. Tämän takia olemme kehittäneet erityisen suojaverkon, joka suojaa työntekijöitämme putoamiselta. Vaadimme turvallisuutta myös työkaluiltamme, kuten akkukulmahiomakoneilta”, Blomjous toteaa.

Boschin ammattisähkötyökalut takaamassa turvallisia työolosuhteita

Medemblik Yacht Service käyttää metallintyöstötehtävissä Boschin GWS 18V-10 SC Professional -kulmahiomakonetta. Työkalussa on tunnistimeen perustuva Drop Control -putoamisvalvonta, joka kytkee kulmahiomakoneen välittömästi pois päältä, kun kone osuu lattiaan tai maahan. Drop Control -ominaisuuden ansiosta kone ei esimerkiksi pudotessaan pyöri pitkin veneen tai jahdin kantta ja aiheuta vammoja tai vauriota.

Drop Control -ominaisuuden lisäksi Bosch on varustanut GWS 18V-10 SC Professional -kulmahiomakoneen myös muilla työturvallisuuden varmistavilla toiminnoilla. KickBack Control -takaiskuvalvonta tunnistaa nopeasti laikan äkillisen juuttumisen ja sammuttaa moottorin automaattisesti sekunnin murto-osassa, jos katkaisulaikka takertuu työkappaleeseen. Näin koneen yllättävän takaiskun aiheuttama loukkaantumisvaara minimoituu.

GWS 18V-10 PSC Professional on valtamerikelpoinen työväline

Boschin akkukäyttöisessä kulmahiomakoneessa GWS 18V-10 PSC Professionalissa on huomioitu turvallisuuden lisäksi myös työergonomia. Kulmahiomakoneessa on esimerkiksi jälleenkäynnistyssuoja, joka varmistaa, ettei kulmahiomakone käynnisty itsestään uudelleen virran katkeamisen jälkeen. Lisäksi työkalussa on ns. kuolleenmiehenkytkin, jonka ansiosta kone on täysin käyttäjän hallinnassa.

"Kulmahiomakone toimii niin kauan, kun katkaisinta painetaan. Ennen painotettiin vain työkalun vakautta, kun taas nykyään myös ergonomia merkitsee paljon. Näiden kummankin kulmahiomakoneen käyttömukavuutta lisäävät kevyt paino ja värinävaimennettu käsikahva. Koneen erinomainen hallittavuus säästää aikaa, mikä on tärkeää etenkin aikataulupaineessa", Blomjous kertoo.

Yhteystiedot lehdistölle:

Liisa Myllymäki
liisa.myllymaki@miltton.fi

Koneen ominaisarvot
GWS 18V-10 SC
Professional
GWS 18V-10 PSC
Professional
Akkujännite 18 V 18 V
Laikan halkaisija 100/115/125/150 mm 125 mm
Kierrosluku kuormittamatta 4 500 – 9 000 min-1,jos 150 mm4 000 – 7 500 min-1 4 500 – 9 000 min-1
Kara 100/115 – 150 mm: M10/M14 M14
Paino ilman akkua 2 kg 2 kg
EC-moottori kyllä kyllä
Takaiskuvalvonta KickBack Control kyllä kyllä
Putoamisvalvonta Drop Control kyllä ei
Kuolleenmiehenkatkaisin ei kyllä
Jälleenkäynnistyssuoja kyllä kyllä
Connectivity-toiminto kyllä kyllä
HMI-näyttö kyllä kyllä

Bosch-konserniin kuuluva Robert Bosch Power Tools GmbH on maailman johtava sähkötyökalujen, sähkötyökalujen tarvikkeiden ja mittaustekniikan ratkaisujen toimittaja. Vuonna 2017 yhtiö saavutti 4,7 miljardin euron liikevaihdon, josta noin 85 prosenttia tuli ulkomailta. Tuotemerkit Bosch ja Dremel edustavat asiakasläheisyyttä ja teknistä edistystä. Tärkeimmät menestystekijät ovat innovaation voima sekä nopeus. Bosch Power Toolsin neljä liiketoimialaa, sähkötyökalut, tarvikkeet, mittaustekniikka ja puutarhatyökalut, tuovat myös vuoden 2018 aikana markkinoille yli 100 uutuutta Saksassa.

Bosch-konserni on johtava teknologia- ja palveluyritys, jonka palveluksessa oli maailmanlaajuisesti noin 402 000 työntekijää vuoden 2017 lopussa. Tilikautena 2017 sen liikevaihto oli 78,1 miljardia euroa. Liiketoiminta jakautuu neljään toimialaan: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods sekä Energy and Building Technology. IoT-alan johtavana toimijana Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja Smart Home-, Smart City-, Connected Mobility- ja Industrie 4.0 -järjestelmiä varten. Anturitekniikan, ohjelmistojen ja palveluiden alojen asiantuntemuksen sekä oman IoT-pilvipalvelunsa ansiosta yritys pystyy tarjoamaan asiakkailleen verkotettuja ja verkkoalueiden rajat ylittäviä ratkaisuja. Bosch-konsernin strategisen tavoitteen muodostavat verkotetun elämän ratkaisut. Boschin innovatiiviset ja innostavat tuotteet ja palvelut parantavat ihmisten elämänlaatua maailmanlaajuisesti – Bosch tarjoaa "tekniikkaa elämää varten". Bosch-konserniin kuuluu Robert Bosch GmbH ja sen noin 440 tytäryhtiötä ja alueellista yritystä 60 maassa. Kauppa- ja palvelukumppanit mukaan lukien Boschin maailmanlaajuinen tuotanto-, kehitys- ja myyntiverkosto kattaa lähes kaikki maailman maat. Boschin palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 64 500 työntekijää tutkimus- ja kehitystehtävissä 125 toimipaikassa.

Lisätietoa: www.bosch.fi, www.bosch-professional.com/fi/fi