Työelämä COVIDin jälkeen – uusi tutkimus paljastaa, että suurin osa väestä jäisi kotikonttoreille

Milttonin asiakkaille sekä laajalle työntekijäotannalle Suomessa ja Ruotsissa teetetyssä tutkimuksessa selvisi muun muassa, että tietyistä vajavaisuuksistaan huolimatta etätyötä pidetään toimistotyötä tehokkaampana.

Valtaosa tutkimukseen vastanneista Suomessa ja Ruotsissa suhtautuu etätyöhön positiivisesti tai neutraalisti ja toivoisi työelämän jatkuvan etäpainotteisesti myös pandemian jälkeen. 55 % vastaajista Suomessa ja 47 % Ruotsissa jatkaisi töitä mieluiten täysin tai suurimmaksi osaksi etänä. Milttonin asiakkailla työ etäyhteyksin ei noussut tutkimuksessa aivan yhtä suureen suosioon kuin laajemmalla kohderyhmällä mutta silti valtaosa heistä toivoo etätyöskentelyn yleistyvän tulevaisuudessa.

Vastausten mukaan etätyö on nostanut valokeilaan johtamisen ja työarjen rutiinit. Vastaajien vahva viesti on, että perustason tapaamiskäytäntöjä on parannettava ja vahvistettava, kuten myös digitaalisia taitoja. Useilta organisaatioilta ja tiiminvetäjiltä puuttuu tulosten valossa kyvykkyys luottamuksen, osallistumisen ja jaetun tiimihengen rakentamiseen, kun työtä tehdään etänä.

“Korona on todella läpivalaissut sekä kokous- ja vuorovaikutustaitomme että ihmisten johtamisen taitomme. Kun Teams on napanuora työpaikan tuottavuuteen ja yhteishenkeen, 'kaikki mutella' tappaa nopeasti molemmat. Nämä nyt saadut oivallukset on käytettävä työyhteisöjen ja työrutiinien kehittämiseen, vaikka palaisimmekin toimistoille”, kertoo Milttonin strategiajohtaja Erik Bäckman.

Mitä toimistoille palaamiseen tulee, vastaajat odottivat erityisesti selkeyttä toimintatapoihin, myös sen suhteen, miten toimiva hybridi-työmalli luodaan. Työntekijöiden houkutteleminen toimitiloihin saattaa vaatia selkeitä syitä, jopa etuisuuksia, eikä varsinkaan avokonttorityöskentelyyn palaaminen tuntunut houkuttelevalta useille vastaajille.

Milttonin toukokuussa 2021 toteuttamaan etätyötutkimukseen osallistui 275 Milttonin asiakasta ja Suomessa 966 työikäistä ihmistä sekä 940 Ruotsissa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Erik Bäckman
Strategiajohtaja
erik.backman@miltton.com

Miltton Group on luova konsulttitalo, joka työllistää 350 liikkeenjohdon konsultoinnin, viestinnän, sidosryhmäsuhteiden ja markkinoinnin asiantuntijaa Brysselissä, Helsingissä, Tallinnassa, Tukholmassa ja Washingtonissa.