Työttömyysvakuutusmaksujen perintä siirtymässä Työttömyysvakuutusrahastolle

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa työttömyysvakuutusmaksujen perinnän siirtoa tapaturmavakuutuslaitoksilta Työttömyysvakuutusrahastolle. Eduskunnan täysistunnon on tarkoitus hyväksyä syyskuussa perinnän siirtoa koskeva laki, joka tulisi voimaan 1.10.2012.

Lain mukaan vuotta 2013 ja sitä myöhempiä vuosia koskevat työttömyysvakuutusmaksuasiat eli neuvonta, perintä ja valvonta keskitettäisiin Työttömyysvakuutusrahastolle. Tapaturmavakuutuslaitokset hoitaisivat kuitenkin kaikki vuotta 2012 ja sitä aikaisempia vuosia koskevat työttömyysvakuutusmaksuasiat.

Muutos ei vaikuttaisi lakisääteiseen tapaturmavakuutukseen eikä mihinkään muuhunkaan vahinkovakuutukseen tai niiden vakuutusmaksujen perintään eikä työeläkevakuutuksiin.

”Avaamme vakuutusmaksujen perinnän asiakaspalvelun ja tiedotamme työnantajia tarkemmin perinnän siirrosta, kun laki on hyväksytty. Valmistaudumme palvelemaan uusia asiakkaitamme mahdollisimman hyvin”, Työttömyysvakuutusrahaston toimitusjohtaja Heikki Pohja toteaa.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Heikki Pohja, puh. 040 581 8591

Työttömyysvakuutusrahasto on vuonna 1998 perustettu, työmarkkinaosapuolten hallinnoima julkisoikeudellinen laitos, jonka päätehtävä on ansiosidonnaisten työttömyysetuuksien rahoittaminen. Rahaston tärkeimpänä tulonlähteenä ovat työnantajilta ja palkansaajilta perittävät työttömyysvakuutusmaksut. Työttömyysvakuutusrahaston toiminta perustuu lakiin työttömyysetuuksien rahoituksesta (555/1998), asetukseen työttömyysetuuksien rahoituksesta (1176/1998) ja Työttömyysvakuutusrahaston ohjesäännöstä annettuun asetukseen (862/1998).