Ukraina valloittaa kulttuurisyksyn – ukrainalainen kulttuuri ensimmäistä kertaa laaja-alaisesti esillä eri alojen tapahtumissa

Ukrainalaisten yhdistys Suomessa on koonnut laajan kulttuuriohjelman, joka jalkautuu Helsinkiin ja Tampereelle syksyn aikana. Ukraine Season -tapahtumasarjassa on tarjolla musiikkia, elokuvia, teatteria sekä kirjallisuutta – Kirjamessuilla Viini & Ruoka -tapahtuman yhteydessä on mahdollisuus oppia myös tärkeimmät asiat ukrainalaisesta ruoasta. Tapahtumien sarja alkaa 15.10. Tampereen Tuomiokirkosta, jossa esiintyy ukrainalainen renessanssi- ja romantiikanajan musiikkia sekä sankarilauluja esittävä Chorea Kozacky.

Ukraine Season -tapahtumasarja antaa suomalaisille mahdollisuuden tutustua, ensimmäistä kertaa koskaan, ukrainalaiseen kulttuuriin laaja-alaisesti eri kulttuurialojen kautta.

”Ukrainalaiset sotilaat puolustavat maatamme joka päivä venäläisten iskuilta. Samaan aikaan myös kulttuurimme on uhattuna. Jo vuosisatojen ajan Venäjä on pyrkinyt sulauttamaan kulttuurimme osaksi omaansa ja harjoittanut kulttuurista imperialismia. Borssikeitto on yksi esimerkki, mutta moni muukin venäläisenä pidetty asia on alun perin ukrainalainen. Haluamme kertoa näistä asioista suomalaisille,” kertoo Ukraine Season -tapahtuman perustaja Nataliya Teramae Ukrainalaisten yhdistyksestä.

Kasakkamusiikkia Tampereella ja Helsingissä

Ukraine Season avataan komeasti Tampereen Tuomiokirkossa ja Helsingin Temppeliaukion kirkossa 15. ja 16.10. järjestettävillä Chorea Kozacky -orkesteri konserteilla. Palkittu orkesteri on perustettu vuonna 2005 ja sen nimi tarkoittaa kasakkatanssia. Ukrainan historiassa kasakat ovat sankareita, jotka puolustavat ihmisiä ja maata hyökkääjiltä.

”Orkesteria on ollut hyvin hankalaa saada ulkomaille esiintymään, koska sodan takia miesten on vaikea saada poistumislupaa Ukrainasta. Chorea Kozacky haluaa kuitenkin konsertoida Suomessa hyväntekeväisyyskonsertissa, jonka tuotot käytetään evakuointiautojen ja ambulanssien hankintaan Ukrainaan,” Teramae sanoo.

”Olemme konsertoineet esimerkiksi Saksassa ja Itävallassa, mutta tämä on ensimmäinen vierailumme Suomessa. Tunnemme Ukrainassa Suomen historian varsin hyvin ja kunnioitamme sitä, että suomalaiset pystyivät puolustamaan valtiotaan. Suomalaisten ja heidän musiikkikulttuurinsa kunnioittamiseksi esitämme konserteissamme myös suomalaisen laulun,” kertoo Chorea Kozacky -orkesterin johtaja Taras Kompanichenko.

Kulttuuritalo Grandissa kuullaan 28.10. ukrainalaista laulu- ja pianomusiikkia eri aikakausilta. Muusikot Marina Kramarenko ja Sofiia Yakovyshyna sekä kuoro Perespiv järjestävät yhteiskonsertin, jossa esitetään muun muassa kiovalaisen säveltäjä Vlada Kupriyanovan tunnelmallinen Diaries of Hope -tutkielma pianolle.

Ukrainalainen sisu ja sota-ajan lastenkirjallisuus - ohjelma Helsingin Kirjamessuilla

Ukrainalaisten yhdistys Suomessa osallistuu Helsingin Kirjamessuille tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Yhdessä yhteistyökumppanien kanssa on koottu ohjelma, johon kuuluu muun muassa keskustelu ukrainalaisesta sisusta. Kirjailija Sofi Oksanen haastattelee ukrainalaista kirjailija Oleksandr Mykhediä 27.10. Toisessa keskustelussa 29.10. pohditaan muun muassa Maria Turtschaninoffin kanssa sota-ajan lastenkirjallisuutta Ukrainassa. Millaisia tarinoita sota-ajan lapset tarvitsevat? Keskustelujen pohjana ovat ukrainalaisen kirjailija Larysa Denysenkon kirjoittama ja Eero Balkin kääntämä Ilmahälytysten lapset (2023) sekä suomalainen Pieniä tarinoita lapsille/nuorille -kokoelma (2023), jonka kirjoittajiin Turtschaninoff lukeutuu.

Kirjamessujen rinnalla järjestettävässä Viini & Ruoka -tapahtumassa ukrainalainen gastronomian tutkija Olena Braichenko valmistaa 26.10. kahdenlaisia salaatteja perinteisistä raaka-aineista ja kertoo niiden merkityksestä ukrainalaiselle kulttuurille.

Ukrainalaista elokuvaa marraskuussa

16.-19.11. Helsingin Kinopalatsissa pääsee tutustumaan uuteen ukrainalaiseen elokuvaan Ukrainalaisen elokuvan päivillä.

”Elokuvafestivaali perustettiin vuonna 2016, kun näin samaan aikaan Venäjällä vangittuna olleen ukrainalaisohjaaja Oleh Sentsovin elokuvan venäläisillä elokuvajuhlilla Suomessa. Minulle tuli tarve erottaa selkeästi ukrainalainen elokuvanteko. Siitä lähtien olemme joka vuosi esittäneet palkittuja nykyelokuvia sekä ukrainalaisia ​​klassikoita,” Nataliya Teramae sanoo.

Tänä vuonna ohjelmistossa on muun muassa Sundancen elokuvafestivaaleilla palkittu Mstyslav Chernovin ohjaama dokumenttielokuva 20 päivää Mariupolissa, joka on valittu myös Ukrainan ehdokkaaksi kisaamaan parhaan kansainvälisen elokuvan Oscar-palkinnosta. Ohjelma koostuu erilaisista genreistä, jotka heijastelevat ukrainalaisen elokuvan monimuotoisuutta. Esimerkiksi animaatioelokuva Mavka on moderni sovitus klassisesta Metsälaulu-runosta. Sen on kirjoittanut kirjailija Lesia Ukrainka (1871-1913), joka on yksi modernistisen ja feministisen kirjallisuuden perustajista Ukrainassa.

Joulukuussa teatteriin!

Ukraine Season -tapahtumasarjan päättää 1.12. teatteriesitys Helsingin Nukketeatteri Sampossa. Suomen ukrainalainen teatteri esittää palkitun tragikomedian Zona. Esitys perustuu näytelmäkirjailija Pavlo Arien teokseen Aikojen alussa ja lopussa, joka kertoo Tšernobylin eristetyllä alueella elävästä perheestä.

Tapahtumat järjestetään yhteistyössä Ukrainan instituutin, Tampereen tuomiokirkkoseurakunnan, Töölön seurakunnan ja Kirkko Helsingissä kanssa. Ukrainan Season tapahtumaa tukee Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö.

Koko Ukraine Season -tapahtumaohjelma löytyy täältä.

Lisätiedot:

Pinja Multala