Ukrainassa kehitetään teknologisia innovaatioita sodasta huolimatta – kansainväliseen startup-kilpailuun tuli hakemuksia eri puolilta Ukrainaa, ja jopa 16-vuotiailta nuorilta

Ukrainalainen yrityshautomo Ukrainian Future järjesti toukokuussa lupaaville ukrainalaistaustaisille startup-yrityksille kilpailun, jonka pyrkimyksenä on ylläpitää ukrainalaisten startupien toimintamahdollisuuksia sekä luoda Ukrainassa toimiville yrityksille uusia kansainvälisiä mahdollisuuksia ja uskoa tulevaan. Kilpailuun osallistui eri puolilta Ukrainaa yhteensä 76 startupia. Osana kilpailua järjestetään mentorointiohjelma, jossa startupit saavat valmennusta Suomesta, Baltiasta ja Ukrainasta tulevilta kokeneilta yrittäjiltä ja liiketoimintaosaajilta. Mentorointiohjelmaan valittujen yritysten joukosta valitaan voittaja, joka saa 20 000 euron arvoisen palkinnon.

Sodasta huolimatta Ukrainassa kehitetään edelleen uusia innovaatioita, joiden avulla pyritään osin myös helpottamaan maan jälleenrakennusta sodan jälkeen.

Ukrainian Futuren järjestämään ja verkossa toteutettavaan mentorointiohjelmaan ja kilpailuun valittiin 14 startupia, jotka ovat kehittäneet ideoita muun muassa kyberturvallisuuden ja energiateollisuuden parantamiseksi ja terveydenhuollon tehostamiseksi.

Nuorimmat ohjelmaan valitut startup-yrittäjät ovat vain 16-vuotiaita, kuten Igor Klymenko. Hän on kehittänyt omaa ideaansa sodan keskellä Vasylkivissä, jonne hän muutti perheensä kanssa Kiovasta heti sodan alettua. Hänen ideansa on miinojen etsimiseen käytettävä drooni, jonka avulla voidaan löytää miinoja muun muassa viljapelloista.

”Tilanne Ukrainassa on nyt kamala”, sanoo Klymenko. ”Alkuun oli hyvin vaikeaa, mutta ajan myötä olemme alkaneet tehdä töitä entistäkin enemmän. Emme voi antaa periksi! Kehittämäni miinoja etsivä drooni on saanut kaksi patenttia ja osoittautunut todella hyödylliseksi laitteeksi maallemme. Kohtaamistamme ongelmista ja haasteista huolimatta jatkamme työtämme, ja osallistuimme tähän merkittävään ohjelmaan.”

Toinen ohjelmaan valittu startup kehittää kvanttiturvallisia algoritmeja. Tekniikan tohtori, professori Evseiev Serhii joutui työskentelemään CallTools -startupinsa kanssa osittain tuhoutuneen talonsa kellarissa Harkovassa, toisinaan ilman sähkövaloa.

”Uskomme, että kvanttiturvallisiin salausalgoritmeihin perustuva ratkaisumme kiinnostaa kaikkialla maailmassa. Tiimimme ei hajonnut, vaikka jouduimme jakautumaan eri kaupunkeihin: Harkovaan, Lviviin, Poltavaan ja Kremenchukiin. Olemme elossa ja työskentelemme, se on pääasia”, toteaa CallToolsin Serhii.

Empowering Future Entrepreneurial Ukraine -ohjelmaan kuuluvan pitching-kilpailun ja mentorintiohjelman järjestää Ukrainian Future yrityshautomo. Ohjelmaa tukee suuri kansainvälisten neuvonantajien, yritysjohtajien ja yrittäjien joukko Suomesta, Virosta ja Ukrainasta.

Parhaalle tiimille annetaan arvoltaan 20 000 euron arvoinen palkinto,  jonka lahjoittavat konsulttiyritys Greenstep ja Hyvän mielen ministeriö. Lisäksi useat yhteistyöyritykset, kuten Amazon Web Services , Howspace, Lexia, Liquido Ventures, Microsoft ja Miltton, tarjoavat palveluitaan pro bono ukrainalaisten startupien kasvun vauhdittamiseksi yli 30 000 euron arvostaKilpailun voittajat selviävät 14.6.2022. Kaikki ohjelmaan valitut 14 startupia pääsevät mukaan mentorointiohjelmaan.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Vitaliy Lisovyi

vitaliy.lisovyi@gmail.com

Hannele Mennala

hannele.mennala@gmail.com

Lyhyesti Ukrainian Futuresta:

Ukrainian Future on arvostettu yrityshautomo, joka tarjoaa täyden palveluvalikoiman liiketoiminnan kehittämiseen ja kasvattamiseen. Ukrainian Future -yrityshautomokonsepti on kehitetty suomalaisten asiantuntijoiden tuella ja se perustuu suomalaiseen koulutuksen ja yrittäjyyden huippuosaamiseen. Ukrainian Future on osa Junior Academy of Sciences -tiedekoulutusohjelmaa, johon osallistuu vuosittain 150 000 lahjakasta nuorta Ukrainassa. Vakiintunut tiedekoulutusohjelma käynnistyi 1964 ja se on UNESCON suojelema. Junior Academy of Sciences ohjelmasta on syntynyt yli 1000 innovaatiota ja 160 IPR’ää.