Unelmanpehmeät neulemallistot täydentävät Kaikon naistenvaatevalikoimaa ­– Laajentavat myös vastuullisuustyötä Nepalissa

2. marraskuuta 2021 lanseerattava Soft Essentials -mallisto tuo Kaikon naistenvaatevalikoimaan odotettuja neuleita ja leveälahkeisia housuja. Soft Love -mallisto taas täydentyi aiemmin syksyllä kashmirtuotteilla ja asusteilla. Uusien mallistojen tuotteet valmistetaan kestävästi Nepalissa, Virossa ja Portugalissa, ja erityisesti Nepal-yhteistyötä on pystytty hiljattain laajentamaan.

Soft Essentials -malliston laadukkaat ja mukavat neuleet on suunniteltu jokapäiväiseen käyttöön niin toimistolle kuin kotoiluun. Väljälinjainen Relaxed Sweatshirt -kashmirneule on kuin halaus ja pörröinen, lämpimästä alpakanvillasta valmistettu Wrap Cardigan lämmittää viileinä talvipäivinä. Neuletakit toimivat myös mekkojen kanssa kerrostettuna, ja antavat jatkoaikaa kesän lempivaatteille.

Asiakkaiden rakastamat mustat ponte roma -neuloksesta valmistetut Comfy Slacks & Everyday Culottes saavat rinnalleen uuden luottohousumallin: leveälahkeiset Flare Pantsit, jotka näyttävät skarpeilta ja tuntuvat päällä ihanan pehmeiltä

Kaikon unelmanpehmeä kashmirmallisto Soft Love täydentyi aiemmin syksyllä ajankohtaisella neuleliivillä, paljon toivotulla mustalla neuletakilla ja asusteilla. Pannat ja huivit saivat ylleen uudet sävyt: klassikoiden lisäksi mukana on nyt myös kirkasta oranssinpunaista, lempeää laventelia sekä syvää, tummaa luumua.

Kashmirvillasekoite on materiaalina pehmeä, kevyt ja hengittävä. Jokainen tuote neulotaan muotoonsa, jolloin valmistuksesta ei synny materiaalijätettä.

Työtä, toimeentuloa ja koulutusta nepalilaisnaisille

Kaiko haluaa yhdistää tiedostavat asiakkaansa taitaviin käsityöläisiin reilulla tavalla, ja tavoite näkyy erityisesti syksyn uusissa mallistoissa. Kaikki niiden tuotteet on valmistettu tarkoin valittujen kumppaneiden kanssa Nepalissa, Virossa ja Portugalissa. Erityisesti kashmirtuotteiden valmistus työllistää kathmandulaisia naisia.

”Mitä enemmän olemme tehneet töitä nepalilaisteb kanssa, sitä enemmän maa ja sen ihmiset ovat vallanneet sydämemme. Olemme myös huomanneet, että ruohonjuuritason työllä todella on merkitystä. Työpaikan ja oman toimeentulon tuoma itsenäisyys on nepalilaiselle naiselle usein paitsi elämän mullistava kokemus, myös väylä nousta pois sukupolvia jatkuneesta köyhyydestä”, kertoo Kaikon perustaja ja toimitusjohtaja Mirjam Sokka.

Nepalissa vuosia kestänyttä yhteistyötä vaatteiden ja korujen tuotannossa on pystytty entisestään laajentamaan Kaikon ja Store of Hopen yhdistyttyä vuonna 2020. Nepal on yksi maailman köyhimmistä valtioista, eikä maalla ole tarjota väestölle eettisen tarkastelun kestäviä työpaikkoja. Koronapandemia on pahentanut tilannetta entisestään.

Nepalilaiset valmistajat on valittu Kaikon yhteistyökumppaneiksi heidän oman, sosiaalisen vastuullisuustyönsä vuoksi. Lisäksi Kaiko varmistaa säännöllisesti, että työolot ja palkkaus ovat kunnossa: nepalilaisille valmistajille tehdään vuosittain haastattelut palkkauksesta ja työoloista, joilla varmistetaan vastuullisen työn jatkuvuus. Ennen koronaa valmistajien luona käytiin säännöllisesti, nyt vierailut ja haastattelut on tehty videopuheluiden välityksellä.

”Uskomme, että jokainen ostos on valinta, jolla voi saada aikaan positiivista muutosta”, Sokka sanoo.

Kaikon tuotannon työllistävän vaikutuksen lisäksi jokaisen myydyn tuotteen voitosta 7 prosenttia ohjataan naisten kouluttamiseen Nepalissa.

Soft Essentials -mallisto

Tuotehinnat: 79,90–219,90 €

Materiaalit: kashmir, hieno villa, alpakanvilla, luomupuuvilla

Valmistettu eettisesti Nepalissa, Virossa ja Portugalissa.

Soft Love-mallisto

Lanseeraus: 15.10.2021

Tuotehinnat: 49,90–174,90 €

Materiaalit: 30 % kashmir, 70 % hieno villa

Valmistettu eettisesti Nepalissa.

Lue lisää ja seuraa sosiaalisessa mediassa:

Hinta- ja kuvatiedustelut:

m / STUDIOS

milttonstudios@miltton.fi

www.miltton.fi

@milttonstudios

Haastattelupyynnöt:

Ilona Haahtela, Miltton

ilona.haahtela@miltton.fi

+358 44 796 0012

Kaiko on eettisesti valmistettuihin naisten- ja lastenvaatteisiin erikoistunut yritys, joka sai alkunsa syksyllä 2016, kun yrityksen perustaja Mirjam Sokka pohti, miten voisi yhdistää unelmiensa työn muodin parissa hyvän tekemiseen. Kaikossa yhdistyy intohimo kauniisiin ja laadukkaisiin vaatteisiin sekä missio naisten ja lasten elämänlaadun parantamiseen. Kaiko ohjaa 7 % myytyjen vaatteiden tuotosta naisten kouluttamiseen kehitysmaissa.