Uudelle syövän täsmälääkkeelle 100 %:n erityiskorvattavuus ennätysajassa

Helmikuussa peruskorvattavuuden saanut XGEVA-syöpälääke pääsee jo elokuussa erityiskorvattavuuden piiriin. XGEVA on vasta kolmas lääke Suomessa, joka on onnistunut saamaan erityiskorvattavuuden ennen lääkelaissa määriteltyä kahden vuoden karenssiajan täyttymistä. XGEVA on ensimmäinen täsmälääke ja tehokkain saatavilla oleva hoito syövän luuhun lähettämiä etäpesäkkeitä vastaan.

Uusi syöpäpotilaiden luuston etäpesäkkeitä hoitava XGEVA-täsmälääke on murtanut kahden vuoden karenssiajan vasta kolmantena lääkkeenä Suomessa. Yleensä lääkkeen pitää olla peruskorvattavana kaksi vuotta, ennen kuin sille voidaan hakea erityiskorvattavuutta.

XGEVA on täsmälääke monille syöpätyypeille, jotka muodostavat herkästi etäpesäkkeitä luuhun. Tällaisia syöpiä ovat muun muassa eturauhas-, rinta- ja keuhkosyöpä. Etäpesäkkeet heikentävät luuta ja altistavat potilaat murtumille sekä vaikeasti hoidettavalle luustokivulle. Pahimmassa tapauksessa etäpesäkkeet johtavat selkänikamien romahtamiseen ja halvaantumiseen.

”XGEVA täsmälääkkeenä auttaa nimenomaan niitä potilaita, joiden sairastamilla syövillä on taipumusta kehittää etäpesäkkeitä luustoon. Näille potilaille XGEVA tarjoaa merkittävän parannuksen elämänlaatuun, ja nyt 100 %:n erityiskorvattavuuden ansiosta se on saatavilla kaikille potilaille yhä tasavertaisemmin ilman korkeaa omavastuuosuutta”, iloitsee Amgenin maajohtaja Matti Arvela.

XGEVAn vaikuttava aine denosumabi estää luusyöjäsolujen toimintaa, jotka luuhun levinnyt etäpesäke stimuloi tuhoamaan luustoa. Tutkimuksissa XGEVAa tutkittiin vertaamalla lääkkeen tehoa sen hetkiseen tehokkaimpaan standardihoitoon tsoledronihappoon. Tutkimusten mukaan XGEVA on merkittävästi tehokkaampi kuin tsoledronihappo syövän luuetäpesäkkeiden aiheuttamien komplikaatioiden ehkäisyssä.

Muut XGEVAn hyödyt potilaan näkökulmasta ovat luuston kipusädehoidon välttäminen sekä lääkkeen ottamisen helppous. XGEVA annostellaan pistoksena ihon alle kerran kuukaudessa (120 mg), jolloin täsmälääke helpottaa myös terveydenhuollon resurssipulaa ja ajankäyttöä. Lisäksi myös patologiset murtumat, luuston kirurgisten toimenpiteiden tarve, sädehoitoyksikköjen kuormitus sekä selkäydinkompression määrät vähenevät.

Lisätiedot:

Matti Arvela, maajohtaja, Amgen, 040 518 6544, marvela@amgen.fi

Iida Valin, Miltton Oy, 040 451 6559, iida.valin@miltton.fi

Amgen on vuonna 1980 perustettu amerikkalainen lääkeyritys, joka keskittyy kehittämään innovatiivisia lääkehoitoja vakaviin sairauksiin kuten syöpään, munuaissairauksiin, nivelreumaan ja osteoporoosiin. Amgenin pääkonttori sijaitsee Kaliforniassa, ja sillä on tytäryhtiöitä ympäri maailmaa. Suomeen Amgen tuli vuonna 1996. Amgen on yksi Suomen nopeimmin kasvavista lääkeyrityksistä, ja Espoon Keilarannassa Lifescience Centerissä sijaitsevassa konttorissa työskentelee tällä hetkellä yli 30 työntekijää.