Uudenvuodenpäivä on Suomen virallinen pizzapäivä - arvaatko, mikä oli menneen vuoden suosituin pizza?

Vuosi lähenee loppuaan ja uudenvuoden juhlinta on pian ajankohtaista. Juhlahumuun kuuluu olennaisesti herkullinen ruoka, ja mikäpä sopisikaan vuoden aloitukseen paremmin kuin pizza? Uudenvuodenpäivä on ruuan tilaus- ja toimituspalvelu Pizza-online.fi:n mukaan Suomen suosituin pizzapäivä, sillä pizzoja toimitetaan tällöin kotioville joka sekunti. Myös vuoden 2018 suosituimmat pizzat ja täytteet ovat selvillä: vapaavalintainen Fantasia ja ananas ovat edelleen suomalaisten ykkössuosikit.

Uudenvuodenpäivä on suomalaisille vuoden pizzapäivä. Mahdollisesti myöhään menneiden juhlien jälkeen ei välttämättä jaksa poistua kotoa etsimään ruokaa, ja silloin suosikkiruoka kotiinkuljetuksineen tulee tarpeeseen.

”Uudenvuodenpäivän tilausinnokkuudesta kertoo hyvin se, että suomalaiset tilaavat silloin meiltä keskimäärin yhden pizzan joka sekunti. Ja sehän on todella paljon. Tilastojemme mukaan suomalaiset tilaavatkin selvästi eniten pizzaa juuri uudenvuodenpäivänä”, kertoo Pizza-online.fi:n markkinointijohtaja Nora Särkkä.

Juhlapäivistä seuraavaksi eniten pizzoja tilataan vappuna. Tavallisesti viikon vilkkain tilauspäivä on sunnuntai. Viime vuoden aikana nousussa ovat olleet myös yötilaukset vuorotyön yleistyessä sekä lounastilaukset suoraan työpaikalle.

Suomalaiset tietävät mistä tykkäävät – Fantasia jatkaa suosikkina

Suomalaisten maku on pysynyt vakaalla pohjalla: vapaavalintainen Fantasia on ollut ylivoimainen suosikki jo monien vuosien ajan. Valmiista vaihtoehdoista ykkösenä on Americano, jota tähdittävät kinkku, ananas ja aurajuusto.

Myös kiistanalainen ananas on säilyttänyt asemansa suosituimpana täytteenä Turkua lukuunottamatta, jossa aurajuusto kiilaa ananaksen ohi. Usein suomalaiset valitsevat pizzaansa myös kinkun ja kebablihan.

“Suosituimmat täytteet myös pitävät vahvasti paikkansa, mutta kasvispizzan suosio jatkaa myös nousuaan. Esimerkiksi juurikin suosittu Fantasia mahdollistaa sen, että pizzasta voi halutessaan tehdä kasvisversion”, sanoo Pizza-online.fi:n Särkkä.

Selkeästi eniten pizzaa tilataan asukaslukuun suhteutettuna Helsingissä. Seuraavaksi innokkaimpana pizzakaupunkina näyttäytyy Tampere, jota seuraa hyvin tasainen kolmikko Vantaa, Turku ja Kerava.

Pizza-online.fi:n laajasta ravintolavalikoimasta löytyy paitsi pizzerioita, myös muunlaisia ravintoloita. Tilauksen voi tehdä sekä internet-selaimella että matkapuhelinsovellusta käyttäen. Pizza-online.fi on toimittanut ruokia suomalaisten kotioville yli kymmenen vuoden ajan, ja se on ainoa koko Suomen kattava ruuan kotiinkuljetuspalvelu. Palvelu toimii Suomessa yli 70 kaupungissa.

Suomalaisten top 5 pizzatäytteet:

Helsinki Tampere Vantaa Turku Espoo Koko maa
1. ananas ananas ananas aurajuusto ananas ananas
2. aurajuusto aurajuusto kinkku ananas kinkku kinkku
3. kinkku pepperoni pepperoni kebabliha kebabliha kebabliha
4. kebabliha kinkku kebabliha jauheliha pepperoni aurajuusto
5. pepperoni kebabliha aurajuusto kinkku aurajuusto pepperoni

Suomalaisten top 5 pizzat:

Helsinki Tampere Vantaa Turku Espoo
1. Fantasia Fantasia Fantasia Fantasia Fantasia
2. Americano Americano Americano Americano Americano
3. Julia Julia Bolognese Mexicana Bolognese
4. Bolognese Romeo Julia Julia Dillinger
5. Dillinger Bolognese Dillinger Bolognese Julia

Lisätiedot:
Nora Särkkä, markkinointijohtaja, Delivery Hero Finland Oy

nora.sarkka@deliveryhero.com

Henri Kunnas, Miltton

henri.kunnas@miltton.fi
050 350 4585

Pizza-online.fi on perustettu Suomessa vuonna 2007. Palvelu myytiin saksalaiselle Delivery Herolle vuonna 2012. Tilauspalvelua käyttävät jo sadat tuhannet suomalaiset ja se kattaa Suomen laajimman valikoiman ravintoloita. Maailman suurin ruuan tilaus- ja kuljetuspalvelu Delivery Hero omistaa Suomessa myös Foodoran.