UUDET TILASTOT PALJASTAVAT MILLOIN VARAAT HALVIMMAT LENNOT VUODELLE 2018

Talven kurkistellessa nurkan takana monia alkaa kiinnostaa seuraavan lomareissun suunnittelu. Lento- ja hotellihakukone momondo.fi julkaisee tänään vuosittaiset lentotilastojensa vertailut, joista selviää että paras aika varata tammikuun lomamatka on nyt. Varaamalla vuoden 2018 lomamatkan 60 päivää etukäteen suomalaiset voivat säästää lentojen hinnassa jopa 34 prosenttia.

Ashim D’Silva on Unsplash

momondon tilastoista selviää, että marraskuu on parasta aikaa varata alkuvuoden lomamatkoja edullisesti. Halvimmillaan liput ovat 60 päivää ennen matkan aloituspäivämäärää. Tuloksia varten vertailtiin ja analysoitiin yli 100 miljoonaa lentohintaa, joiden pohjalta pystytään arvioimaan edullisimmat ajankohdat varata lentoja.

Lippujen hintaan vaikuttavat varauksen ajoissa tekemisen lisäksi kuitenkin myös muut tekijät, kuten lennon viikonpäivä ja vuorokaudenaika. Tutkimuksen mukaan tiistai on suomalaisille halvin päivä lentää ja säästää keskimäärin noin 11 prosenttia viikon kalleimpaan lentopäivään, lauantaihin, verrattuna. Lompakkoystävällisiä lippuja etsivän kannattaa myös harkita iltalentojen suosimista, sillä ne ovat noin 9 prosenttia kalliita aamulentoja edullisempia.

Paras aika varata Edullisin Kallein Prosenttia säästöä
Viikonpäivä Tiistai Lauantai 11%
Vuorokaudenaika Ilta Aamu 9%
Päiviä ennen lähtöä 60 0 34%

EDULLISIN VARAUSAIKA RIIPPUU MYÖS KOHTEESTA

Tänä vuonna momondo analysoi lentojen hintatilastoja hieman aikaisempia vuosia pidemmälle, jotta myös lentokohteista riippuvat hintaerot saataisiin selville. Tilastoista selviää eri maanosien välisiä hintaeroja, jotka suomalaisten tulisi pitää mielessään lentoja varatessa.

”Vertailustamme on nähtävissä, että paras aika matkustaa riippuu myös lopullisesta määränpäästä. Euroopan sisällä matkustaville suomalaisille esimerkiksi kallein matkustuspäivä ei olekaan lauantai, vaan perjantai, jolloin hinnat ovat 8 prosenttia korkeammalla. Viikonloppulomaa suunnittelevien suomalaisten kannattaakin harkita esimerkiksi torstai-illan lentoja”, kertoo momondon Suomen edustaja Miina Malkki.

Mikäli suunnitelmissa taas on karata nauttimaan Aasian lämmöstä keskellä talvea, kannattaa unohtaa perussääntö iltalentojen edullisuudesta. Aasiaan kannattaa lentää Euroopasta aamulennoilla, jotka ovat 7 prosenttia halvempia.

Lisää tietoa parhaista ajoista varata ja lentää löytyy osoitteesta

Matkavinkkejä kansainvälisten lentojen varaamiseen

• Varaa lentosi 60 päivää ennen matkan aloittamispäivämäärää – voit säästää keskimäärin 34 prosenttia lipun hinnassa

• Kalleimmillaan liput ovat lähtöpäivänä

• Iltalennot kello 18 ja 24 välillä ovat tyypillisesti edullisempia kuin aamulennot ja ennen klo 15 lennettävät lennot

• Tiistai on yleisesti halvin lentopäivä

• Lauantai on tyypillisesti viikon kallein päivä lentää

Tiedot on tilastoitu 1704 eri reitille tehdyn, yli 100 miljoonan hakutuloksen hinnan perusteella. Tiedot kerättiin elokuun 8. päivä vuonna 2017, ja ne kattavat momondon palvelimien kautta tehtyjä hakuja vuoden 2016 elokuun 6. päivän ja vuoden 2017 elokuun 7. päivän välillä.

momondosta (FI):

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten  CNN, Frommer’s,  The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Priceline Groupin itsenäinen tytäryhtiö.

Lisätiedot:

Ona Aula