Uusi pohjoismainen hanke edistää transatlanttisia suhteita

Pohjoismaiset yritykset haluavat Pohjolasta sillanrakentajan Euroopan ja USA:n välille. Yritysten mukaan jonkun on pidettävä huoli talouden ja turvallisuuden kannalta keskeisestä suhteesta. Tämä rooli sopii hyvin Uudelle Pohjolalle, johon kuuluu myös Viro.

Nordic West Office julkaisi 18.12. Washington D.C.: ssä raportin “New Nordics - modern bridge-builders”. Raportti rohkaisee pohjoismaisia yrityksiä ja hallituksia ottamaan keskeisen roolin sekä Euroopan unionissa että USA:n ja Euroopan suhteissa. Uusi Pohjola tarkoittaa Islantia, Norjaa, Ruotsia Suomea, Tanskaa sekä Viroa. Uudet jäsenet ovat tervetulleita, Uusi Pohjola ei ole suljettu kerho.

Hankkeessa on ollut mukana merkittäviä pohjoismaisia yrityksiä. Yksi mukana olleista yrityksistä on Nordea, jonka toimitusjohtaja Casper von Koskull kannattaa ajatusta. “Transatlanttinen suhde on erittäin tärkeä eurooppalaisille yrityksille sekä Euroopan turvallisuudelle. Uudella Pohjolalla on laajat verkostot Yhdysvalloissa politiikassa sekä yritysmaailmassa ja näin ollen olemme keskeisessä asemassa sillanrakentajina.”

Googlen yhteiskuntasuhteiden johtaja ja raportin työryhmän jäsen Iarla Flynn näkee erityisen tehtävän Uudelle Pohjolalle. ”Pohjoismaat voivat yhdessä muiden samanmielisten maiden kanssa määrittää EU:n seuraavan digitaalisen agendan sekä luoda suunnitelman talouden uudistamiseksi.”

Toomas Hendrik Ilves, Viron entinen presidentti, on toiminut hankkeen ohjausryhmän puheenjohtajana. Yksi raportin päätelmistä on, että Viro on yksi Pohjoismaista. ”Arvojen ja suhteiden puolesta Viro on selkeästi pohjoismainen valtio. On hienoa huomata, että yritykset ovat tunnistaneet tämän. Myös poliitikkojen olisi aika huomioida tämä.”

Raportti on osa laajempaa hanketta, joka edistää yhteistyötä Yhdysvaltain, Euroopan ja Uuden Pohjolan välillä. Nordic West Officen toimitusjohtajan Risto E. J. Penttilän mukaan tavoitteena on vahvistaa Pohjoismaiden yhteistä ääntä Euroopassa ja kansainvälisissä kysymyksissä.

Lisätietoja Uudesta Pohjolasta sillanrakentajana sekä raportti täällä.

Yhteystiedot:
Risto E. J. Penttilä

Lauri Tähtinen
Tutkimusjohtaja
 + 1 (617) 717-9385

Nordic West Office on kansainvälisten suhteiden konsulttiyritys ja ensimmäinen yhteispohjoismainen ajatushautomo. Uskomme, että pohjoismaiset yritykset ja yhteiskunnat voivat olla edelläkävijöitä valistuneemman markkinatalouden rakentamisessa.