Uusi teollisuuspuistokonsepti helpottaa suomalaisten pk-yritysten pääsyä Venäjän markkinoille

Konecranes ja Rautaruukki ovat mukana käynnistämässä uutta, Pietarin lähelle sijoittuvaa teollisuuspuistohanketta, joka auttaa suomalaisia konepaja- ja metalliteollisuuden pk-yrityksiä kansainvälistymään. Tavoitteena on, että Industry Park East Management -teollisuuspuistokonseptin asiakasyritykset työllistävät noin 600 henkilöä vuoteen 2016 mennessä. Ensi vuoden aikana rakennettavan puiston kaikki toiminnot ovat vahvasti suomalaisten omistajien käsissä.

Leningradin alueelle nousee ensi vuoden aikana uudenlainen teollisuuspuisto, joka tarjoaa suomalaisille konepaja- ja metalliteollisuuden pk-yrityksille kaiken tarvittavan Venäjän-kaupan aloittamiseen. Ainutlaatuinen hanke tulee tarpeeseen, sillä yrityksiä kannustetaan idän markkinoille, mutta kansainvälistymisen ensiaskeleet koetaan haastaviksi. Hanketta on kehitetty yhdessä Tekesin asiantuntijoiden kanssa.

- Suomalaisen pk-sektorin täytyy kansainvälistyä pysyäkseen kilpailukykyisenä ja Venäjän-kaupassa on potentiaalia. Hankkeemme avulla idän markkinoille siirtyminen tapahtuu turvallisesti ja hallitusti. Haluamme turvata suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn ja kasvumahdollisuudet Venäjällä, kertoo Martti Huttunen, IPEMin toimitusjohtaja.

Teollisuuspuisto työllistää vuoteen 2016 mennessä noin 600 henkilöä 20 eri pk-yrityksestä. IPEM tähtää 15 miljoonan euron liikevaihtoon, kun taas Venäjän markkinoille tulevien pk-yritysten yhteenlasketun liikevaihdon odotetaan nousevan jopa yli 100 miljoonaan euroon seuraavan neljän vuoden aikana. Puisto on ensimmäinen laatuaan ja tavoitteena on monistaa vastaavanlaisia puistoja eri puolille Venäjää, mahdollisesti jopa eri teollisuudenaloja varten. Konseptia voidaan viedä myös esimerkiksi Ukrainaan ja Kazakstaniin.

- Venäjästä on tulossa suomalaisille yrityksille toinen kotimarkkina, joten teollisuuspuistohanke on uniikki kasvumahdollisuus kotimaamme teollisuudelle. Hankkeen tarkoitus ei ole siirtää työpaikkoja Venäjälle, vaan vahvistaa pk-yritysten mahdollisuuksia toimia kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa, toteaa Stig Gustavson, IPEMin sekä Konecranesin hallituksen puheenjohtaja.

Teollisuuspuistokonsepti sisältää neljä eri palvelua, joiden avulla yritykset voivat jalkautua Venäjän markkinoille avaimet käteen -periaatteella. Tekesin kanssa yhteistyössä kehitetty palvelukonsepti koostuu etabloitumisen esisuunnitelmasta, yrityksen toimitilasta ja sen ylläpidosta, etabloitumisen palvelupaketista ja tukiverkostosta.

Esisuunnitelma sisältää laajan kartoituksen liiketoiminnan edellytyksistä ja investointitarpeista, kun taas toimitila-palvelu tarjoaa yrityksen tarpeisiin sopivat toimi- ja tuotantotilat ja vastaa kiinteistöhuollosta. Etabloitumisen palvelupaketti auttaa yritystä kotiutumaan Venäjän markkinoille huolehtimalla muun muassa talous- ja henkilöstöhallinnosta sekä lakiasioista. Tukiverkosto-palvelun tavoitteena on luoda kontaktit bisnestä edistäviin ammattilaisiin, sidosryhmiin ja päättäjiin.

Teollisuuspuistoon suunnitellaan ensimmäisessä rakennusvaiheessa 5000m² toimitilaa. Teollisuuspuisto suunnitellaan siten, että se täyttää suomalaiset ympäristövaatimukset.

www.ipem.fi

Martti Huttunen, Industry Park East Management