Uusi yhdistys vahvistaa suomalaisyritysten valmiuksia noudattaa pakotteita

Suomeen on perustettu pakote- ja vientivalvontayhdistys (SPVY). Sen tavoitteena on vahvistaa Suomen talouden ja kansallisen turvallisuuden kriisinkestävyyttä vahvistamalla suomalaisyritysten valmiuksia tehdä globaalia kauppaa muuttuneissa turvallisuus- ja säätelyolosuhteissa.

Uuden yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana toimivan Stephen Wilcoxin mukaan suomalaisyritykset tarvitsevat tukea, jotteivat ne joudu esimerkiksi teollisuusvakoilun kohteeksi. Wilcox on toiminut pitkään Suomen ja Yhdysvaltain välisissä valtiollisissa tehtävissä ja nähnyt niissä suomalaisyritysten todellisuuden.

”Yhdistyksen tavoitteena on luoda vahva ja kestävä vientivalvonnan ja pakotteiden noudattamisen tukiverkko, jossa jäsenille tarjotaan koulutusta, tiedonvaihtoa ja tukea.”

”Asiantuntijaverkkoon on koottu lakiasioiden ja eri teollisuudenalojen osaajia sekä julkisen sektorin edustajia. Yhdistyksen hallituksen erityisneuvonantajana toimii muun muassa entinen Yhdysvaltain Suomen-suurlähettiläs Charles C. Adams”, nykyään alan konsulttina toimiva Wilcox sanoo.

Wilcoxin lisäksi yhdistyksen perustajiin kuuluu Aleksi Pursiainen, joka on Solid Plan Consulting Oy:n toimitusjohtaja, tietokirjailija ja tunnettu suomalainen pakote- ja vientivalvontaosaaja.

”Vahvan koulutustarjonnan lisäksi aiomme aktiivisesti osallistua oman alamme yhteiskunnalliseen keskusteluun Suomessa ja EU:ssa ja tuoda asiantuntemustamme lainsäätäjien ja viranomaisten käyttöön. Pakotteet ja vientivalvonta ovat nousseet keskeiseen rooliin niin ulko- ja turvallisuuspolitiikassa kuin yritysten arjessakin, joten on tärkeää, että asiantuntijoiden ääntä kuullaan sääntelyä kehitettäessä”, Pursiainen sanoo.

Toistaiseksi vastaavia yhdistyksiä on Euroopassa ainoastaan Ruotsissa, mutta Suomen toiminnan käynnistäjät ovat jo aloittaneet yhteistyön Baltian maiden kanssa. Tarkoitus on rakentaa vastaavia verkostoja myös muualle Eurooppaan.

Wilcoxin ja Pursiaisen lisäksi yhdistyksen perustajiin kuuluu Matthew Bock, joka on Bock Trade Law -lakifirman perustaja ja osakas.

Globaali muutos vaatii valppautta ja osaamista

Yhdistyksen hallituksen jäsen, Miltton USA:n toimitusjohtaja Kristiina Helenius, on seurannut globaalin toimintaympäristön muutosta Washington DC:stä käsin. Suomalaisyritykset ovat kääntäneet katseet länteen idänkaupan sulkeuduttua ja Kiinan-kaupan epävarmuuksien lisääntyessä – uusia markkinoita etsiessä on tärkeää löytää luotettavat kumppanit ja oikea tieto.

"Yhdistyksen perustamisen ajoitus ei voisi olla parempi. Tässä epävarmassa toimintaympäristössä tarvitsemme asiantuntemusta, tukea ja tiedonvaihtoa näistä aiheista entistä enemmän”, Helenius sanoo.

SPVY on suomalaisten yritysten tarpeisiin luotu voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka jäsenistö koostuu pakotteista ja vientivalvontavaatimuksista kiinnostuneista tai alttiina olevista yksilöjäsenistä.

Yhdistyksen hallitus koostuu yllä mainittujen lisäksi seuraavista henkilöistä:

Samuli Simojoki, Partner, Borenius

Jim Huish, Managing Director, FTI Consulting

Rosa Rosanelli, Vice President, Patria Group

Bengt Westerholm, CEO, Beweship

Avajaistilaisuus tänään Helsingissä

Heinäkuussa perustetun SPVY:n avajaistilaisuus pidetään tänään Helsingissä kello 16–18 lakitoimisto Boreniuksen tiloissa osoitteessa Eteläesplanadi 2.

Median edustajat ovat tervetulleita avajaistilaisuuteen kuulemaan ja haastattelemaan yhdistyksen perustajia ja hallituksen jäseniä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Aleksi Pursiainen