Uusista itsehoitovälineistä apua diabetesperheille – näin diabeetikkolapsi pärjää kesäleirillä

Niin ihanaa aikaa kuin kesä onkin, voi se kesäleireineen ja helteineen tuottaa päänvaivaa diabeetikkolapsen vanhemmille. Kuuma ilma voi aiheuttaa verensokerin heittelyä, ja kesäleirillä olevien lasten puolesta saa pelätä. Oikeilla välineillä, säännöllisellä verensokerin mittauksella ja muutamilla muistisäännöillä suvesta on kuitenkin helppo nauttia!

Miten muistuttaa lasta säännöllisistä verensokerimittauksista, kun kesäleirillä on kivaa ja kännykät piilossa? Uusista verensokerimittareista on apua silloin, kun oma lapsi rentoutuu lomalla eikä äiti ole paikalla muistuttamassa sokerimittausten tärkeydestä. Kun lapsella on käytössä mittauksista automaattisesti muistuttava laite kuten kotimainen MODZ verensokerimittari, voivat vanhemmatkin nauttia kesästään huolettomammin. Nämä muistisäännöt on hyvä pitää mielessä, kun kesän riennot koittavat:

1. Äiti – älä soittele! Ulkona kavereiden kanssa ja äiti soittaa. Taas. Diabetes on sairaus, joka voi aiheuttaa lapselle tai nuorelle häpeää – puhumattakaan vanhempien jatkuvista tarkistussoitoista. MODZ verensokerimittari lähettää automaattisesti mittaustulokset vanhemmille, jolloin lapsen voi hyvillä mielin laskea kesäpäivän viettoon.

2. Helle. Yleensä helteet vaikuttavat verensokeriin laskevasti, mutta toisilla kuuma ilma voi päinvastoin nostaa sokeritasoja. Tämän vuoksi verensokeri olisi muistettava mitata säännöllisin väliajoin. Arvojen seuraamisessa helpottavat toistuvat, esimerkiksi kännykkään asennetut muistutukset. Kesäleirillä lapsen kännykkä on kuitenkin usein piilossa, joten kätevämpi tapa varmistua lapsen säännöllisestä verensokerimittauksesta on varustaa hänet mukana kulkevalla, mittauksista automaattisesti muistuttavalla verensokerimittarilla kuten MODZilla. Helteellä on hyvä muistaa pitää mittari, liuskat ja insuliini viileässä paikassa (alle 25 astetta), poissa suorasta auringonvalosta.

3. Oikeilla välineillä lapsikin osaa tulkita omaa vointiaan. Kesäleirien ohjaajilla ei välttämättä ole tarkkaa käsitystä siitä, milloin leiriläisen verensokeritasot ovat hyvät tai huonot. MODZ verensokerimittarin antamia tuloksia on kuitenkin helppo tulkita, sillä yksinkertaiset hymiöt kuvaavat, millä tasolla milloinkin mennään.

4. Diabeteksen kanssa pärjää – ja mittauksestakin voi tehdä hauskaa! Diabeteksen ei tarvitse estää leireilyä ja lomamatkailua. Normaalista poikkeava päivärytmi kuitenkin tarjoaa oman haasteensa ruokailuajoissa, liikunnassa ja verensokerin säännöllisessä tarkkailussa. Siksi onkin erittäin tärkeää muistaa tarkistaa sokeriarvot tietyin aikavälein. Lasten mieltymysten mukaisesti suunnitellut MODZ verensokerimittarit kulkevat helposti mukana ja ne on kiva nostaa esiin muidenkin ihmeteltäväksi. Lasta ei hävetä mitata omia arvojaan, kun laite on hauskan näköinen ja helposti tulkittava. MODZ diabeteksen hallintapalvelua voi käyttää myös lomalentojen aikana muistuttamaan mittauksista; kunhan muistaa kytkeä tiedonsiirron pois päältä nousujen ja laskujen ajaksi.

5. Jäätelöä ja hattaraa. Kesäherkut ovat tyypillisesti varsin sokeripitoisia, ja sekä isot että pienet lomalaiset nauttivat silloin tällöin jäätelön kioskilta tai hattaran huvipuistossa. Onkin pidettävä hyvä huoli siitä, etteivät verensokeritasot pääse nousemaan pilviin. MODZ-mittarin hymynaama kertoo lapselle, milloin liikutaan vielä turvallisilla vesillä.

Salla Koski
toimitusjohtaja, Modz