VALOKUVAAJAN AMMATTIVINKIT ONNISTUNEISIIN LOMAKUVIIN

Palaatko reissusta aina satojen kuvien kanssa, joita et kuitenkaan jaksa katsoa enää uudestaan? Valokuvauksessa ei ole kyse vain mahdollisimman kauniiden kuvien ottamisesta, vaan myös tarinankerronnasta ja unohtumattomien hetkien taltioimisesta. Lento- ja hotellihakukone momondo.fi haastatteli 18 vuotta maailmaa kiertänyttä valokuvaajaa ja listasi alle ammattilaisen 5 parasta vinkkiä matkakuvaukseen.

Kuva ©  Tom Holmes /  Unsplash

Matkailuun kuuluu lähes oletusarvoisesti maisemien ja hetkien taltioiminen kuviksi, ja nykyään niiden jakaminen somessa onnistuu napin painalluksella. momondon vuosittain teettämässä kansainvälisessä matkailututkimuksessa 38 prosenttia suomalaisista ilmoitti jakavansa lomaltaan kuvia somessa, ja sosiaalisen median kautta yhä useampi tarinallistaakin omaa elämäänsä. Kamera on siihen oiva väline – erityisesti, kun sen käyttämiseen harjaantuu.

National Geographic -valokuvaaja Ami Vitale jakoi momondolle matkakuvausvinkkejä, joiden avulla tarina kuvien takana välittyy myös itse otokseen. Ami on matkustanut viimeiset 18 vuotta maasta toiseen eläen syrjäisissä paikoissa ja kuvaa työtään porttina ihmisten tapaamiseen, uusien kulttuurien kokemiseen ja niistä oppimiseen.

Katso alta Amin viisi vinkkiä ainutlaatuisten valokuvien ottamiseksi.

1. PITKÄJÄNTEISYYS JA KÄRSIVÄLLISYYS PALKITAAN

Matkakuvaaminen ei ole ainoastaan seikkailuja. Vaikka pääsisitkin todistamaan poikkeuksellisia asioita, matkakuvaajan arki ei ole eksoottisesta paikasta toiseen reissaamista. Kokemus paikasta vahvistuu, kun pysyy yhdessä paikassa ja malttaa tutustua ja syventyä ympäristöön ja sen ihmisiin. Mikäli pidempi yhtäjaksoinen oleskelu tai lomamatka ei ole mahdollinen, yksi keino on matkustaa samaan kohteeseen useamman kerran.

2. OLE AITO

Paras tapa saada vaikuttavia ja aitoja valokuvia ihmisistä on olemalla itse aito. Vilpitön ja aito valokuvaus ei vaadi temppuja, vaan se on taito, jota voi ja kannattaa kehittää. Se vaatii kohteen kunnioittamista ja suhteen luomista. Onnistuneita valokuvia ihmisistä ei lähes koskaan oteta kaukaa.

Puhu ihmisille ja tiedosta heidän läsnäolonsa. Nyökkäys, ääneen lausuttu tervehdys, selitys siitä mitä olet tekemässä tai pitkä keskustelu – tärkeintä on luoda yhteys ihmisiin, joita kuvaat. Vältä katsomasta kuvattavia ihmisiä eksoottisina tai erilaisina, ja kiinnitä huomiota asioihin jotka yhdistävät ennemmin kuin erottavat ihmisiä. Olemme pohjimmiltamme kaikki samanlaisia.

3. TUNNE KAMERASI

Kuvattavan on hankala rentoutua, jos kuvaaja vaikuttaa jännittyneeltä – varsinkin kun yhtälöön lisätään kamera. Itse kuvaustilanteeseen ja kuvattavaan keskittyminen on helpompaa, kun tunnet laitteesi hyvin. Vaikka uusimman ja jännittävimmän teknologian käyttäminen kiehtookin, on yksinkertaisuus ja laitteiston perinpohjainen tunteminen avain menestykseen. Uuden laitteiston testaaminen kannattaa suosiolla tehdä jo kotona. Matkalle kannattaa pakata myös varalaite.

Vitale itse kertoo testaavansa kameransa ja linssinsä tarkasti heti saatuaan ne käsiinsä. Omat valokuvauslaitteet kannattaakin tuntea niin hyvin, että niitä voi käyttää jopa täydessä pimeydessä.

4. KUVAUSLUVAN SAAMINEN

Vierailitpa sitten slummissa tai kaupungissa, on ympäröivän yhteiskunnan kulttuuriin ja tapoihin syytä tutustua jo ennalta. Varaa tarpeeksi aikaa selittääksesi miksi olet paikan päällä, jotta saat yhteisön johtajien tai kylän vanhimpien suostumuksen. Tämä on myös paljon turvallisempaa kuin päämäärättömästi vaeltelu.

Ihmisten luottamuksen voittaminen ja läheisyyteen pääseminen vaatii aikaa, ja henkilökohtaisten suhteiden luominen on yksi valokuvaajan tärkeimmistä tehtävistä. Vitale itse kertoo viettäneensä neljä vuotta Kashmirissa Intiassa paikallista kulttuuria dokumentoiden, jonka seurauksena häntä alettiin kutsua osaksi ihmisten elämää. Näin valokuvaaja pääsee taltioimaan intiimejä, joskus vaikeitakin hetkiä.

5. ANNA JOTAIN TAKAISIN

Kuvan kohteet paljastavat jotakin itsestään. Älä hyväksikäytä sitä, äläkä kohtele kuvattavia malleina. Kunnioita yhteisiä hetkiä ja kohtele kaikkia arvostaen. Valokuvaus ei ole vain kuvien ottamista, vaan on tärkeää muistaa antaa jotakin takaisin, esimerkiksi puhumalla ihmisten kanssa tai lähettämällä kopioita kuvista. Valokuvaajat ovat myös tarinankertojia. Kameraa kannattaakin matkoilla käyttää sydämen, ei vain silmien jatkeena.

TUTKIMUKSESTA:
Lento- ja hotellihakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin 9.–17. tammikuuta 2018, ja siihen osallistui 1015 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 26 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Hollannissa, Belgiassa, Espanjassa, Portugalissa, Puolassa, Romaniassa, Turkissa, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Brasiliassa, Kiinassa ja Australiassa.

momondosta:
momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Booking Holdings Inc. itsenäinen tytäryhtiö.

Lisätiedot:

Ona Aula