Valtaosa suomalaisista kannattaa arkkitehtuurikilpailua Guggenheim-museosta

Lokakuussa tehdyn mielipidemittauksen mukaan yli kaksi kolmesta kannattaa arkkitehtuurikilpailua Helsingin Etelärantaan ehdotetusta Guggenheim-museosta. Museo herättää kiinnostusta myös Suomen rajojen ulkopuolella. Toteutuessaan museo houkuttelisi Helsinkiin uusia venäläismatkailijoita.

Helsinkiin uutta museota tavoitteleva Guggenheim-säätiö on ehdottanut, että kaupunkiin suunnitellusta Guggenheim-museosta käytäisiin avoin, kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu. Arkkitehtuurikilpailu olisi seuraava vaihe museohankkeen etenemisessä, ja lopullinen päätös museon toteutumisesta tehtäisiin vasta sen ratkeamisen jälkeen. Selvä enemmistö suomalaisista kannattaa arkkitehtuurikilpailun järjestämistä.

TNS Gallupin lokakuun alussa toteuttaman kyselyn mukaan 67 prosenttia suomalaisista kannattaa arkkitehtuurikilpailun järjestämistä Etelärantaan ehdotetusta Guggenheim-museosta, jos se voidaan toteuttaa yksityisin varoin. 25 prosenttia suomalaisista ei kannata arkkitehtuurikilpailua. Loput 8 prosenttia eivät osanneet sanoa kantaansa.

Kaikissa ikäryhmissä ja kaikkien puolueiden kannattajien keskuudessa arkkitehtuurikilpailun kannattajia on enemmän kuin vastustajia. Erityisen myönteisesti kilpailuun suhtautuvat kokoomuksen, SDP:n, vihreiden ja vasemmistoliiton kannattajat, joista noin kolme neljästä kannattaa arkkitehtuurikilpailun järjestämistä. Kaikkien puolueiden kannattajista varauksellisimmin arkkitehtuurikilpailuun suhtautuvat perussuomalaisten kannattajat.

Guggenheim-säätiön ja viestintätoimisto Milttonin toimeksiannosta toteutettuun, tilastollisesti väestöedustavaan kyselyyn vastasi 1 002 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista viikoilla 41–42.

Museo houkuttelisi Helsinkiin venäläisturisteja

Helsingin Guggenheim-museo herättää kiinnostusta myös Suomen rajojen ulkopuolella. Venäläisten keskuudessa mielenkiinto on erityisen suurta.

Suomen pääkonsulaatissa Pietarissa viisumia hakevilta venäläisiltä kysyttiin lokakuussa, vaikuttaisiko museo heidän kiinnostukseensa matkustaa Helsinkiin. Kyselyn perusteella viisuminhakijoista joka kuudes aikoisi varmasti vierailla Helsingin Guggenheim-museossa, ja kaksi viidestä tekisi matkustuspäätöksensä ainakin osittain Guggenheim-museon perusteella. Kahdeksan prosenttia oli vieraillut Guggenheim-museossa aiemmin. Pietarissa toteutettuun kyselyyn vastasi 852 venäläismatkailijaa.

Suomen pääkonsulaatti Pietarissa vastaanottaa enimmillään 4 000–7 000 viisumihakemusta päivittäin. Viime vuonna hakemuksia käsiteltiin yhteensä yli miljoona. Sisäministeriön arvion mukaan Suomen ja Venäjän välisen viisumivapauden myötä Suomeen saapuvien venäläisturistien määrä voisi kaksinkertaistua nykyisestä. Vuonna 2012 Suomessa vieraili 3,6 miljoonaa venäläismatkailijaa. Tutkimuksen perusteella museoon voidaan odottaa jopa satoja tuhansia venäläisiä kävijöitä vuosittain.

”Guggenheimilla olisi merkittävä positiivinen vaikutus matkailu- ja ravintolaelinkeinolle. Kilpailu ulkomaalaisista matkailijoista eri maiden välillä on ankaraa. Guggenheim olisi Helsingille yksi ylivoimatekijä houkuteltaessa ulkomaalaisia matkailijoita. Museo houkuttelisi etenkin venäläismatkailijoita jäämään Suomeen Tallinnan, Tukholman, Oslon, Kööpenhaminan ja muun Euroopan sijaan”, toteaa Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Guggenheim-säätiö jätti kaupungille virallisen pyynnön Etelärannan tontin varaamisesta kilpailulle 24. lokakuuta.

Jukka-Pekka Myllys
Johtava viestintäkonsultti