Vanhentuneet stereotypiat talouskasvun jarruna – uusi koodikoulu päivittää ajatuksia koodauksesta

Kuopiossa maaliskuussa ovensa avaavan koodikoulun kood/Sisun opiskelijahaku on käynnistynyt. Tavoitteena on kouluttaa 200–250 opiskelijaa vuodessa. Koodausala tarjoaa töitä Suomessa taustasta ja osaamisesta riippumatta, mutta ahtaat stereotypiat voivat estää erilaisia ihmisiä päätymästä koodauksen pariin.

Vaikka ohjelmistokehitys on mukana arkipäiväisessä elämässämme, vanhentuneet stereotypiat vaikuttavat edelleen ohjelmistoalaan liittyviin mielikuviin. Marraskuussa 2023 laaditun kyselytutkimuksen mukaan noin puolet suomalaisista mieltää keskivertokoodarin nörtiksi (46 %), joka on kiinnostunut teknologisista laitteista jo lapsesta alkaen (59 %). Varsinkin naiset kokevat koodaamiseen liittyvän miehiä enemmän erilaisia esteitä – naiset esimerkiksi kokevat miehiä useammin, että koodaamiseen tarvitaan tutkinto (46 % vs. 33 %).

Samaan aikaan it-alalla on käsillä akuutti osaajapula, jolla on suora vaikutus suomalaisten yritysten ja koko Suomen globaaliin kilpailukykyyn.

Koodikoulu kood/Sisu tarjoaa näihin haasteisiin käytännön ratkaisuja: ”Koodaamiseen ja oikeastaan myös oppimiseen liittyy vanhanaikaisia mielikuvia, joita me toiminnallamme haastamme. Sisussa opiskelussa lähtökohtana on se, että kouluttaudut työelämälähtöisesti työpaikkaa etkä tutkintoa varten. Lähestymistapamme koodaamiseen on inklusiivinen: sinun ei tarvitse olla matemaattisesti erityisen lahjakas oppiaksesi koodaamista. Kyse on ennen kaikkea ongelmanratkaisukyvystä. Tavoitteemme on rohkaista ihmisiä hakemaan alalle hyvin erilaisista taustoista”, toteaa koodikoulun johtaja Laura Nykänen.

Koulutusohjelman sisältö on räätälöity suoraan työelämän tarpeiden mukaiseksi. Ponssen, OP Ryhmän ja Normetin tapaiset toimijat ovatkin lähteneet mukaan kumppaneiksi kood/Sisun toimintaan. ”Tarvitsemme tulevaisuudessa lisää tekijöitä – tämänhetkinen koulutusmäärä ja suuntautumisvaihtoehdot eivät tule riittämään ohjelmistokehitystarpeisiimme tulevaisuudessa. Koodikoulu tarjoaa mahdollisuuden saada juuri meidän tarpeisiimme räätälöityä osaamista, jonka lisäksi pystymme hyödyntämään koodikoulua ponsselaisten jatkokoulutuksessa”, toteaa Ponssen digitaalisista palveluista vastaava Miika Soininen.

Koulun opetus on maksutonta, ja se toteutetaan englanniksi. Opinnot on mahdollista suorittaa myös etänä. Koodikoulun konsepti pohjautuu virolaiseen, menestystarinaksi osoittautuneeseen koodikoulu kood/ Jõhviin, johon on hakenut kahden vuoden aikana jo yli 10 000 hakijaa. kood/Sisun taustalla on joulukuussa 2022 perustettu yhdistys Koodi / Sisu ry, jonka tehtävänä on käynnistää koulun toiminta sekä koordinoida ja hallinnoida koodikouluhanketta.

Haku kouluun on auennut 13.11.2023 ja se on auki ympäri vuoden vuorokauden jokaisena päivänä. Hakuprosessin ensimmäiseen vaiheeseen kuuluvan verkkotestin voi tehdä missä ja milloin tahansa, mutta toisen vaiheen sprinttejä järjestetään vain tiettyinä aikoina. Sprinttien paikat täytetään periaatteella "first come first served," eli nopeusjärjestyksessä.

Seuraavat sprintit: 15.1.-2.2.2024 ja 12.2.-1.3.2024.​

Laura Nykänen

Head of the School / CEO

www.koodsisu.fi

kood/Sisu on vuonna 2023 Kuopioon perustettu koodikoulu, jossa opiskellaan tyypillisesti 1–2 vuotta intensiivisesti, tiiviissä yritysyhteistyössä, kansainvälisessä ympäristössä ja monipuolisissa tiimeissä. Koodikoulun kieli on englanti.   Opiskelu ei vaadi aiempaa koulutusta tai kokemusta. Opetuksessa käytetään uudenlaista, työelämälähtöistä vertaisoppimisen mallia ”practical coding in practice”, jossa opiskelijat oppivat toisiltaan ilman opettajavetoista opetusta. Koulu tarjoaa joustavaa ja käytännönläheistä tapaa oppia koodaustaitoja. Koodikoulun perustajajäseniin kuuluvat Istekki, Normet, KPY Novapolis, Kuopion alueen kauppakamari, Osuma Henkilöstöpalvelut, OP Ryhmä, Ponsse sekä Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä. Etelä-Savon ELY-keskus rahoittaa Koodi/Sisu - koodikoulu Pohjois-Savoon -hanketta Euroopan sosiaalirahastosta (ESR+). Koulu toimii yhteistyössä Virossa toimivan koodikoulun, kood/Jõhvin, kanssa.