Varma omistajaksi Holiday Club Saimaalle

Työeläkeyhtiö Varma on ostanut Saimaan Kylpyläkiinteistöt Oy:n osakkeet 9.3.2010 allekirjoitetulla sopimuksella. Varma rakentaa ja rahoittaa Lappeenrantaan Holiday Club Saimaa -kylpylähotellin. Aiempi useiden eri rahoittajien ratkaisu muuttui Varman sijoitukseksi. Lappeenrannan kaupungin sekä Työ- ja Elinkeinoministeriön rahoitusosuudet jäävät ennalleen.

Holiday Club Resorts Oy:stä tulee 222 huoneen kylpylähotellin ja oheispalveluiden operaattori. Kylpylähotellin yhteyteen rakennetaan muun muassa vesipuisto hyvinvointiosastoineen, ravintolamaailma ja monitoimi-jääareena. Holiday Club Resorts Oy:llä on kylpylähotelli myös Åressa, Ruotsissa. Varma lähti hankkeeseen mukaan, koska se on tuottava ja turvallinen sijoituskohde ja se sopii hyvin yhtiön sijoitussalkkuun. - Hankkeen tuotto täyttää hyvin Varman asettamat edellytykset. Yhteistyökumppanina Holiday Club Resorts Oy on entuudestaan tuttu ja luotettava vuokralainen. Uskomme, että alueesta kasvaa vielä merkittävä vapaa-ajan keskus, toteaa Varman kiinteistöjohtaja Matti Viitala. Holiday Club Resorts Oy:lle Varman rahoituspäätös on mieluisa. - Ratkaisun ansiosta saamme vapautettua omaa pääomaamme alueen muihin investointeihin. Rakennamme kylpylähotellin ympärille 300 loma-asuntoa viikko-osake- ja vuokrauskäyttöön sekä kokonaan ostettavaksi. Lisäksi investoimme alueelle 18-reikäisen golfkentän, jonka rakentaminen alkaa tänä vuonna, Holiday Club Resorts Oy:n toimitusjohtaja Vesa Tengman kertoo. Holiday Club Saimaa -kylpylähotellin rakentaminen on alkanut, ja sen on määrä valmistua vuonna 2011. Samalla ovat käynnistyneet yli 100 miljoonan euron kokonaisinvestoinnit, josta kylpylähotellin osuus on 64 miljoonaa euroa. Hanke on alansa suurin Pohjoismaiden tasolla, ja sillä on mittava merkitys Etelä-Karjalan talousalueelle. Holiday Club Saimaan rakentamisen työllistämisvaikutus on 300 henkilötyövuotta. Valmistuttuaan kohde tulee työllistämään 250 henkilöä pysyvästi. Suunnitelmien mukaan alueelle tulee 8 000 vuodepaikkaa vuoteen 2020 mennessä. Tuolloin alueelle on investoitu noin 200 miljoonaa euroa.