Vastavirtaan taantumassa: Holiday Clubilla erinomainen tulos

Investoinnit taloustaantumassa ovat kantaneet hedelmää. Holiday Club Resorts Oy teki juuri päättyneellä tilikaudellaan historiansa parhaimman tuloksen. Viikko-osakemyynti kasvoi Suomessa 15 % ja koko konsernin liikevaihto oli 65 miljoonaa euroa. Nousu kertoo paitsi investointien kannattavuudesta, myös suomalaisten lomailutottumusten murroksesta.

Holiday Club Resorts Oy:n menestys on poikkeuksellisen hyvä, sillä alkuvuonna matkailuala ja hotelliasuminen ovat Tilastokeskuksen laatiman tilaston mukaan vähentyneet 5 % valtakunnallisesti. Vielä merkittävämmin hotelliasuminen on vähentynyt vapaa-aikapainotteisilla matkailualueilla. Myös vapaa-ajan kiinteistöjen myynti on vähentynyt merkittävästi. Samanaikaisesti Holiday Clubin viikko-osakemyynti on kasvanut 15 %, 46 miljoonaan euroon. Yritys on lisäksi avannut kolme uutta myyntitoimistoa Vantaan Flamingoon, Naantaliin ja Leville sekä luonut pysyvästi 25 uutta työpaikkaa. ”Taloustaantumasta olemme selvinneet samoilla konsteilla kuin 1990-luvun lamastakin: investoimalla oikeisiin kohteisiin, oikean kokoisiin ja nykylomailijoiden tarpeita vastaaviin viikko-osakehuoneistoihin sekä panostamalla myyntiin ja markkinointiin”, kertoo konsernin toimitusjohtaja Vesa Tengman. ”Uudet kohteemme Holiday Club Naantali Residence, Holiday Club Himos ja Holiday Club Ylläs, sekä laajennukset Katinkultaan, Kuusamoon ja Sallaan, ovat vastanneet lomailuodotuksiin erinomaisesti”, sanoo Tengman. Lomaillaan useammin Ihmisten lomailutottumukset ovat muuttuneet. Lomaa vietetään lyhyemmissä jaksoissa useamman kerran vuodessa, kotimaassa ja ulkomailla. Lomalta halutaan enemmän vaivattomuutta, tasokkuutta ja joustavuutta. Lomakohteiden tulee myös tarjota monipuolisia palveluita ja aktiviteetteja ympäri vuoden. Murros selittää hyvin viikko-osakelomailun suosiota, joka on moderni yhdistelmä valmis- ja omatoimimatkailua. ”Viikko-osake tarjoaa erinomaiset puitteet short break -lomailuun. Asiakkaamme investoivat asumiseen vain sen verran kuin haluavat käyttää. Lisäksi huoneistot sijaitsevat lomakohteissa, joissa on valmiiksi monipuolinen tarjonta palveluita ja aktiviteetteja ympärivuotisesti. Miksi ostaa lehmä, jos haluaa maitoa?”, kysyy Tengman. ”Holiday Club katsoo luottavaisin mielin tulevaisuuteen. Työpöydällämme on merkittäviä suunnitelmia, jotka luovat entistä paremmat puitteet Holiday Clubin menestykselle tulevaisuudessakin”, Vesa Tengman kertoo. Holiday Club Resorts Oy:n tilinpäätös tilikaudelle 1.10.2008–30.9.2009: Konsernin liikevaihto 65 meur Käyttökate 12 meur Verot 2 meur Konsernin tulos 4 meur Investoinnit 12 meur