Västerbottensost® – kuninkaallinen juusto jatkaa Suomen valloitustaan

Västerbottensost® on Ruotsin hovin suosikkijuusto, joka on hurmannut myös suomalaiset. Helmikuun alusta klassikkojuustoa on saanut myös kaikista maan Prismoista ja suurimmista S-marketeista.  Länsinaapurin suosituin juusto on monikäyttöinen legenda, joka sopii kaikenlaiseen ruoanlaittoon herkuttelua unohtamatta.

Jokainen Västerbottensost-juusto saa kypsyä vähintään 14 kuukautta Burträskin meijerin juustomestareiden hellässä hoidossa. Suomessa Västerbottensost-juuston jatkuvasti kasvavat myyntiluvut kertovat, että kotimaassakin on rakastuttu Ruotsin kuninkaalliseen ylpeyteen.

- Västerbottensost-juusto on otettu Suomessa avosylin vastaan ja on hienoa, että sitä saa yhä useammasta kaupasta koko maan laajuisesti. Västerbottensost on erityisen monikäyttöinen ja aromaattinen juusto, jota kannattaa sujauttaa niin risottoon, salaattiin kuin gratiineihinkin, juustolautasia unohtamatta. Myös perinteiset, nyt niin trendikkäät lihapullat saavat Västerbottensost-juustosta ihan uudenlaista särmää. Kotikokeille on luvassa paljon uusia Västerbottensost-reseptejä tämän kevään aikana, kertoo Timo Friman, Valkoisen Ristin markkinointipäällikkö.

Västerbottensost-juuston syntyperään liittyy paljon mystiikkaa. Legendan mukaan juusto syntyi sattumalta vuonna 1872, kun innokas kosija häiritsi juustonteossa ollutta meijerikköä, ja juustomassa piti lämmittää uudelleen useaan otteeseen. Juustoa valmistetaan ainoastaan Burträskissä, Pohjois-Ruotsissa, sillä muualla sen valmistus ei yrityksistä huolimatta ole onnistunut. Syyksi on arvailtu niin meteoriitin törmäystä kuin paikallisten lehmien erinomaisuutta. Hyvin kypsytetyn salaisuuden resepti onkin pysynyt samana jo yli 140 vuotta.

Tässä Västerbottensost-juustosta uutta potkua saavien lihapullien ohje. Mehevät pyörykät sopivat mainiosti lempeän perunalumen ja puolukoiden kanssa. Jos aikaa kuitenkin on vähän tai jos uudet makuyhdistelmät kiinnostavat, kannattaa lihapullat tarjota sukkelasti valmistuvan rapsakan raasteen ja hapokkaan herkullisen chutneyn kera. Näiden maistuvien lisukkeiden ohjeen ja paljon muita reseptejä löydät osoitteesta http://vasterbottensost.com/fi/ruoka-ja-reseptit/

Mehevät Västerbottensost® -täytteiset lihapullat (neljälle)

500 g              naudan tai riistajauhelihaa
1                     salottisipuli hienonnettuna
2 rkl               voita
4 rkl               korppujauhoja
1 ½ dl            maitoa
1                     kananmuna
1 ½ tl             suolaa
1 rkl               mustapippuria
1 rkl               timjamia hienonnettuna (kuivattukin käy)
100 g              Västerbottensost® -juustoa

Valmistus

• Kuullota hienonnettu sipuli pannulla voissa pehmeäksi.
  • Sekoita korppujauhot ja maito – anna niiden turvota hetki.
  • Lisää kananmunat, suola, pippuri, sipuli ja timjami korppujauhojen
    ja maidon joukkoon.
  • Lisää seokseen myös jauheliha ja sekoita taikinaksi.
  • Leikkaa juusto kuutioiksi ja muotoile jauhelihasta 12 palaa.
  • Lisää juustokuutiot jauhelihapalojen keskelle ja taputtele pulliksi.
  • Paista lihapullat kypsiksi pannulla pyöritellen.

Västerbottensost-juuston myyntipaikat: Stockmannin Herkku, K-citymarketit ja useat K-supermarketit, Prismat ja suurimmat S-marketit.

Tuotteiden hinnat:

150 g raaste alkaen 3,19 €
165 g pala alkaen 3,99 €
450 g pala 8,90 € (vain Stockmannilta)

Paljon herkullisia reseptejä ja lisätietoja klassikkojuustosta saa osoitteesta http://vasterbottensost.com/fi

Timo Friman
Markkinointipäällikkö /Oy Valkoinen Risti
Puh: +358 40 579 0890 / timo.friman@valkri.fi

Kuvat ja tuotenäytteet:
Elina Lehmusto/Miltton Oy
Puh: +358 40 5696 043/elina.lehmusto@miltton.fi

Västerbottensost® on Norrmejerier-osuuskunnan rekisteröity tuotemerkki.