Vastuullinen viininautinto Etelä-Afrikasta

Pohjoismaiden suosituimpiin viinimerkkeihin kuuluva australialainen Lindemans on tuonut markkinoille Etelä-Afrikkalaisen Reilun kaupan viinin. Pohjoismaiset viinin ystävät voivat nyt paitsi nauttia hyvästä viinistä, myös edesauttaa paremman ja oikeudenmukaisemman elämän toteutumista. Luotettavia laatuviinejä vuodesta toiseen tuottavalle Lindemansille elin- ja työolojen edistäminen Etelä-Afrikassa oli luonnollinen askel. Samalla se merkitsee markkinavaltausta Pohjoismaissa, sillä tietoisuuden lisääntyessä kuluttajien kiinnostus ja ostohalukkuus Reilun kaupan tuotteita kohtaan on lisääntynyt jatkuvasti.

Lindemans New Frontiers on Lindemansin ensimmäinen Australian ulkopuolella tuotettu viini Pohjoismaissa. Viini valmistetaan Etelä-Afrikan eteläkärjessä, Worcester -provinssin Rawsonvillessä. Western Capen viinialueilla sijaitseva Rawsonville on kaupunki, johon Apartheid on vaikuttanut voimakkaasti. Nykyisin maatalous on paikan suurin tulonlähde, ja monet työskentelevätkin yksityisillä viinitiloilla. Reilun kaupan ansiosta kehitysmaiden tuottajat pystyvät parantamaan työ- ja elinolojaan. Sertifioinnin mukaisesti suurtilojen työntekijät saavat vähintään lakien mukaista ja asteittain nousevaa palkkaa. Reilun kaupan viineistä maksetaan myös erillistä Reilun kaupan lisää, joka käytöstä työntekijät yhdessä työnantajan kanssa päättävät demokraattisesti. Yleensä Reilun kaupan lisä käytetään koulutukseen ja terveydenhuoltoon, tuotantoa tehostaviin ja laatua parantaviin hankkeisiin. Lindemans myös huolehtii viinitoimittajiensa työolosuhteiden, terveyden, turvallisuuden ja hygienian jatkuvasta seurannasta. Reilun kaupan lisällä rahoitetaan myös esimerkiksi rokotuksia, lääkkeitä ja polkupyöriä Rawsonvillen päiväkotiin. Viinin ystäville Reilu kauppa tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa positiivisesti kehitysmaissa asuvien ihmisten elämään. Reilu kauppa on Lindmansille luonnollinen valinta, sillä se heijastaa viinitalon arvoja sekä ilmaisee sitoutuneisuutta pienviljelijöiden ja suurtilojen työntekijöiden aseman kehittämiseen kansainvälisessä kaupankäynnissä. On itsestään selvää, että kaikki Lindemans-viinien parissa työskentelevät viljelijät saavat nauttivat hyvistä työolosuhteista. Laadukas viini laadukkaan elämän puolesta Brittiläisen lääkäri Henry John Lindemansin vuonna 1843 perustama Lindemans on Australian vanhimpia viinintuottajia. Lindemansin pyrkimyksenä oli yhdistää kaksi intohimoaan, viinin valmistuksen lääkinnällisiin tarkoituksiin sekä ihmisten hyvinvoinnin vaalimisen. Hänen elämänohjeensa “viini on tarkoitettu tuomaan iloa ja onnea” on säilynyt läpi yrityksen toiminnan. Onkin luonnollista, että Lindemansin aloittaessa yhteityön hyvästä hinta- ja laatusuhteestaan tunnettujen Etelä-Afrikkalaisten viinien parissa, on kyseessä nimenomaan Reilun kaupan viini. Lindemans New Frontiers Fairtrade saapui Alkon tilausvalikoimaan marraskuun alussa. Viinin hedelmäinen tyyli tuo esille Cabernet Sauvignonin ominaisuuksista erityisesti mustaviinimarjan aromit. Pitkän jälkimaun takana on mukava hapokkuus. Silkkisestä koostumuksesta on helppo nauttia sellaisenaan tai tarjoiltuna liha- ja pataruokien kanssa. Lindemans New Frontiers Cabernet Sauvignon Petit Verdot 2008 Fairtrade • 3l hanapakkaus • alkoholipitoisuus: 14,3% / hapot: 5.73 / ph 3.78 / malolactic: kyllä 100% • rypäleet: Cabernet Sauvignon 93.6% / Petit Verdot 6.4% • alue: Rawsonville, Western Cape Wineland • kuluttajavähittäishinta 27,90 euroa Reilun kaupan juhlavuosi 2009 Tietoisuus kehitysmaiden kohtuuttomista työolosuhteista on lisääntynyt, mikä on heijastunut Reilun kaupan tuotteiden kysynnän kasvuna. Reilun kaupan tuotteiden tuotannossa kehitysmaiden pienviljelijät saavat tuotteestaan vähintään Reilun kaupan takuuhintaa, joka kattaa kestävän tuotannon kustannukset. Suurtilojen työntekijät saavat vähintään lakien mukaista ja asteittain nousevaa palkkaa, asialliset työolot ja oikeuden liittyä ammattiyhdistyksiin. Vuosi 2009 on Suomessa Reilun kaupan juhlavuosi. Reilu kauppa -sertifioituja tuotteita on myyty Suomessa jo 10 vuotta. Juhlavuoden teema on Hyvä olo lähellä ja kaukana. Reilun kaupan tuotteet edistävät tuottajien ja tuotantoympäristön hyvinvointia. Kuluttajia ilahduttaa, kun kauppakassiin tai kahvikuppiin voi valita eettisesti tuotetun tuotteen. Reilun kaupan tuotteet tarkoittavat myös esimerkiksi vitamiinipitoisia hedelmävälipaloja ja rentouttavia teehetkiä ystävien kesken. Lisäksi monissa tuotteissa kotimainen työ tai raaka-aine yhdistyy Reilun kaupan raaka-aineisiin. Juhlavuoden suojelijana on toiminut tasavallan presidentti Tarja Halonen. Reilun kaupan tavoitteita: • viljelijät ja suurtilojen työntekijät saavat oikeudenmukaiset liiketoimintamahdollisuudet sekä työolot • vastustaa lapsityövoiman hyväksikäyttöä ja syrjintää • edistää demokratiaa • kehittää paikallista yhteisöä sosiaalisesti ja taloudellisesti • korostetaan ympäristöystävällisyyttä ja ekologisuutta Tuotteiden tuotannossa noudatetaan seuraavia periaatteita: • Kehitysmaiden pienviljelijät saavat tuotteestaan vähintään Reilun kaupan takuuhinnan. • Se kattaa kestävän tuotannon kustannukset. • Suurtilojen työntekijät saavat vähintään lakien mukaista ja asteittain nousevaa palkkaa, asialliset työolot ja oikeuden liittyä ammattiyhdistyksiin. • Osa Reilun kaupan lisätuloista käytetään yhteisöä hyödyttäviin hankkeisiin (Reilun kaupan lisä). • Lapsityövoiman hyväksikäyttö on kielletty. Tuotannossa noudatetaan tiukkoja ympäristökriteereitä.