Vihapuheen tuomitseva Kaveria ei jätetä -tapahtuma järjestetään sunnuntaina Mellunmäen moskeijan edustalla

Helsingin Mellunmäen moskeija on joutunut maaliskuun aikana toistuvien hyökkäysten kohteeksi. Ilkivallanteot alkoivat Uuden-Seelannin Christchurchin moskeijaan tehdyn terroristi-iskun jälkeen. Mellunmäen moskeijan edustalla järjestetään sunnuntaina 31.3. klo 13–15 tapahtuma, jonka tarkoituksena on julkisesti tuomita vähemmistöön kohdistuva vihapuhe ja herättää keskustelua viharikosten ja rasististen rikosten tutkinnasta Suomessa.

Uuden-Seelannin iskussa 15.3. 28-vuotias mies ampui 49 muslimia kesken rukoushetken. Uhrien joukossa oli miehiä, naisia, teinejä ja lapsia. Viharikosten määrä on ollut kasvussa myös Suomessa. Vuonna 2017 poliisin laatimassa viharikosraportissa poliisin tietoon tulleiden viharikosten määrä kasvoi 8 prosenttia. Yleisin viharikoksen motiivi on uhrin etniseen tai kansalliseen taustaan perustuva ennakkoluulo tai vihamielisyys. Viharikosten epäilty kuuluu usein kantaväestöön ja uhri johonkin vähemmistöryhmään (Yle, 2018).

Helsingin Mellunmäessä sijaitsevaan moskeijaan on kohdistettu viime viikkoina toistuvaa ilkivaltaa. Moskeijan seinään on muun muassa töhritty sanat "fuck islam", Uuden-Seelannin moskeijaan kohdistuneen iskun jälkeen sana "rapers" ja viikko iskun jälkeen sanat "remove kebab". Jälkimmäiset sanat tulivat julkisuudessa aikaisemmin tunnetuksi siitä, että Uuden-Seelannin iskun tekijä oli kirjoittanut ne iskussa käyttämäänsä aseeseen.

Vasemmistoliiton eduskuntavaaliehdokas Suldaan Said Ahmed joutui hyökkäyksen kohteeksi viime maanantaina Helsingin Itäkeskuksessa. Moni muu vähemmistöön kuuluva vaaliehdokas mainitsee kokevansa jatkuvaa häirintää ja vihapuhetta. (Yle, 2019).

Joukko aktiivisia kansalaisia haluaa nostaa vihapuheen aiheen esille. Kun huomaamme, että joku tarvitsee apua, meidän tulee mennä väliin. Mene väliin niin somessa kuin torillakin. Suomen menestys on aina perustunut luottamukseen ja ihmisyyden kunnioittamiseen sekä toistemme auttamiseen. Ei anneta sitä pois. Ei sallita väkivaltaa, sillä se ei kuulu Suomeen.

Mellunmäen moskeijan edustalla järjestetään tulevana sunnuntaina kaikille avoin tapahtuma, jonka tarkoituksena on herättää keskustelua ja näyttää näin vaalikeväänä, että suuri enemmistö ei hyväksy vihapuhetta ja väkivaltaa. Tapahtuman järjestäjät vaativat paitsi tuomitsemaan väkivallan julkisesti myös kirjaamaan väkivaltaisen vihapuheen rikoslakiin sekä varmistamaan, että viharikosten ja rasististen rikosten tutkintaan varataan riittävät resurssit.

Resalat islamilaisen yhdyskunnan puheenjohtaja Paula Kemell pitää tilaisuuden järjestämistä erittäin tärkeänä:  “Tällainen solidaarisuuden osoitus vahvistaa koko yhteiskunnan yhteenkuuluvuutta ja saa toivottavasti muslimien lisäksi myös kaikki muut tuntemaan itsensä hyväksytyksi ja tasa-arvoisiksi Suomen kansalaisiksi. Vihapuhetta ei tule sallia missään muodossa”, Kemell sanoo.

Tapahtuman aikana kuullaan puheenvuoroja poliitikoilta ja eri uskontokuntien edustajilta. Osallistujat voivat myös jättää oman rauhanviestinsä moskeijan aitaan. Tapahtumassa puhuvat muun muassa Sisäministeriön poliisiosaston kehittämispäällikkö Tarja Mankkinen, kansanedustaja Ozan Yanar, kirjailija Elina Hirvonen sekä toimittaja Ina Mikkola.

Sara Salmani, tapahtuman järjestäjä, 040 5669279
Arto Sivonen, tapahtuman järjestäjä, 050 3894644