VIIKONLOPUN FINNISH CATWALK TOI TALVEN 2010-11 WANHAN SATAMAN ESTRADILLE

Wanhassa Satamassa tammikuun 30.–31. päivinä järjestetty Finnish Catwalk nähtiin suurempana kuin koskaan aikaisemmin. Finatexin järjestämään tapahtumaan kokoontui muodin ammattilaisia niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Finnish Catwalk esitteli alan ammattilaisille syksyn ja talven 2010–11 muotia näytöksissä ja näyttelyosastoilla. Muodin Areenan keskustelut toivat tapahtumaan uutta intensiteettiä. Näytöksissä esiteltyä ensi talven muotia hallitsivat näyttävät muodot ja laadukkaat, kiinnostavat materiaalit.

Tämän talven pakkasten vielä kovistellessa Finnish Catwalk -viikonloppu tarjosi muodin ammattilaisille kattavan läpileikkauksen jo seuraavan talvisesongin 2010–11 muodista. Tapahtumassa nähtiin nimekkäiden suomalaismerkkien sekä uudempien tulokkaiden mallistoja. Ensi talven muoti näyttäytyi tyynenä, rauhallisena ja ajattoman tyylikkäänä. Muodin lisäksi tapahtumassa käytiin räväköitä puheenvuoroja Muodin Areenalla, jossa käsiteltiin suomalaisen muodin tulevaisuutta ja kuluttajakäyttäytymistä, joka on muuttunut nopeasti sekä taloustilanteen, että maanläheisten arvojen seurauksena. Kohtuullistamisesta povataan yhä kasvavaa trendiä. Näkemyksiään olivat esittämässä henkilöt muodin eri alueilta. Viikonlopun aikana jaettiin myös palkintoja muodin ammattilaisille, jotka ovat omalta osaltaan edistäneet suomalaista vaatetus- ja kenkäteollisuutta. Finatexin myöntämä Vuoden suomalainen muotiteko 2009 -kunniamaininnan sai muodin moniosaaja Teri Niitti. Vuoden muotikauppiaaksi palkittiin Spirit Store ja Vuoden tavarantoimittajaksi M.A.S.I Company Oy. Ensi talvi lupaa näyttäviä muotoja ja laadukkaita materiaaleja Ensi syksynä ja talvena oman persoonan korostaminen ja individualismi saavat entistäkin enemmän jalansijaa siirtäen ylikorostetun merkkitietoisuuden sivummalle. Hiottu linjakkuus, modernit materiaalit ja hätkähdyttävät aksenttivärit antavat voimakkaan kuvan kantajastaan. Tyyleissä on 90-luvun puhdasta linjakkuutta ja pehmeää hiihtomajatunnelmaa sekä 70-luvun diskovalojen kimmellystä. Kauden materiaalit ovat tuhteja, suojaavia sekä teknisesti viimeisteltyjä ja muodot runsaita. Ensi talvena korostetaan pehmeitä, pidentyneitä muotoja, korostetaan olkapäitä, laajoja hihoja ja naisellisen pyöreää lantiota. Takit ovat väljiä ja polvimittaisia, suoria klassikkomalleja tai viittoja. Kellohameet ja lantiota korostavat pallomaiset mallit tekevät taas tuloaan. Neuleet ja puserot ovat pehmeitä ja naisellisia. Mielikuvitukselliset, koristeelliset, laskostetut ja monikerroksiset puserot ja tunikat kuuluvat myös syksyn ja talven katukuvaan. Miesten pukeutuminen kehittyy rennompaan suuntaan. Yleisvaikutelma on lämmin ja turvallinen, jopa romanttinen. Siluetit ja muodot ovat kapeita ja istuvia. Lämpö, turvallisuus ja suojaavuus kertovat tarinaa menneistä vuosikymmenistä ja käsityöläisperinteistä. Näistä elementeistä on myös mahdollista koota ronski ja reilunkokoinen asukokonaisuus. LIITTEET: - Finnish Catwalk syksy/talvi 2010-11 -näytöskuvia - Kuvia Muodin areenalta - Taustatiedote Finnish Catwalkissa mukana olleista yrityksistä - Tiedote pdf-muodossa Lisätiedot: Finatex Irma Naumanen Puh. +358 (0) 10 830 1405 E-mail. irma.naumanen@finatex.fi www.finnishcatwalk.fi Kuvamateriaali: Viestin liitteenä (tekstin alapuolella) on muutamia esimerkkikuvia. Lisää materiaalia saa Milttonilta. Miltton Miia Kotapalo Puh. +358 (0) 44 539 5477 E-mail. miia.kotapalo@miltton.fi