Viron suosio jatkaa kasvuaan – maa osallistuu Matka 2015 -messuille useiden näytteilleasettajien voimin

Suomalaisten kestosuosikki Viro osallistuu 24. kertaa Matka-messuille, jotka järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 15.–18.1.2015. Viroon on helppo lähteä, ja myös Tallinnan ulkopuoliset kohteet kiinnostavat suomalaisia yhä enemmän. Matka 2015 -messuilta voit poimia mukaasi tämän vuoden parhaat vinkit eri puolille Viroa.

Suomalaiset matkustivat myös viime vuonna ahkerasti Viroon: majoitustilastoissa liikutaan yhä kaikkien aikojen ennätysluvuissa. Viime vuonna tammi-marraskuussa vähintään yhden yön Virossa viettäneiden suomalaisturistien määrä kasvoi kolmella prosentilla vuoden 2013 samaan aikaväliin verrattuna. Yhteensä suomalaisia yöpyi Virossa vuoden 2014 yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana 850 739. Myös viime vuoden Helsinki-Tallinna-reitin matkustajamäärä kasvoi 5,4 prosentilla verrattuna vuoteen 2013.

Viro osallistuukin jälleen Pohjois-Euroopan suurimpaan matkailualan tapahtumaan maan yhteisosaston ja useiden erillisten virolaisten näytteilleasettajien voimin. Viron matkailun edistämiskeskuksen koordinoima maan yhteisosasto sijaitsee paikalla 6b79, ja parinkymmenen virolaisen näytteilleasettajan osastot löytyvät sen läheisyydestä.

Viron osastolla voit tutustua Viron vuoden 2015 kuulumisiin: tarjolla on matkailutietoa koko maasta mutta myös Tallinnan, Tarton, Narvan ja Itä-Virumaan alueista. Voit myös noutaa osastolta itsellesi suomenkielisen Viron tapahtumakalenterin vuodelle 2015.

Lisäksi Viron yhteisosastolla (6b79) pääset osallistumaan narikkalappuarvontaan. Jokainen vaatteensa narikkaan jättänyt messukävijä voi osallistua maan yhteisosastolla narikkalapullaan arvontaan, jossa jaetaan pikavoittoina laivaristeilyjä, hotellipaketteja, museolippuja ja muuta hauskaa. Lisäksi jokaisena messupäivänä arvotaan pääpalkintona matkapaketti majoituksineen ja laivalippuineen: matkavoitot suuntautuvat Tallinnaan, Tarttoon, Itä-Virumaalle ja Pärnuun.

Viron matkailuvuoden teemoina ovat tänä vuonna perhe- ja kulttuurilomat sekä terveys- ja hyvinvointi, joten vuoden aikana esillä ovat varsinkin koko perheen kohteet, erilaiset kulttuuritapahtumat, kylpylät ja hyvä ruoka. Viron vuoteen mahtuu kuitenkin paljon muutakin: urheilukeskukset ja -tapahtumat tarjoavat tekemistä aktiivilomailijoille, luontokohteet ihastuttavat monipuolisuudellaan ja kaupungit ovat täynnä mielenkiintoisia tapahtumia, nähtävyyksiä ja ostosmahdollisuuksia.

”Viro on pysynyt suomalaisten suosikkimatkakohteiden kärkisijalla vuodesta toiseen, ja tämä suosio ilahduttaa meitä. Viime vuoden kohokohtia oli kaikkien aikojen suurimmat laulu- ja tanssijuhlat. Tänä vuonna puolestaan juhlitaan musiikkivuotta maailmankuulujen säveltäjiemme kunniaksi: Arvo Pärt täyttää 80 ja Veljo Tormis 85 vuotta. Teemavuoden lisäksi eri puolilla Viroa tapahtuu kaikkea mielenkiintoista ympäri vuoden”, sanoo Malle Kolnes, Viron matkailun edistämiskeskuksen Suomen aluejohtaja.

Torstaina 15.1. klo 14–15 Viron matkailun edistämiskeskus järjestää Helsingin Messukeskuksessa (kokoustila 216) medialle lehdistötilaisuuden, jossa esitellään vuoden 2015 matkailu-uutisia. Parhaiden lomavinkkien lisäksi kuullaan Tarton hiihtomaratonin 55-vuotisjuhlatapahtumasta ja Viron musiikkiteemavuoden kohokohdista.

Lisäksi Mondo-lavalla nähdään torstaina 15.1. klo 15 Estonia Spa Hotels, joka kertoo uudistuksistaan.

Matka 2015 -messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 15.–18.1.2015. Viime vuoden messuilla kävi 67 000 vierasta tutustumassa noin tuhanteen näytteilleasettajaan. Tämän vuoden messujen partnerimaa on Egypti.

Matkamessut ovat avoinna ammattilaisille torstaina 15.1. klo 9–19 ja perjantaina 16.1. klo 9–12. Yleisö pääsee vierailemaan messuilla perjantaina 16.1. klo 12–19 sekä lauantaina ja sunnuntaina 17.–18.1. klo 10–18. Lippuja saa ennakkoon Messukeskuksen verkkokaupasta tai paikan päällä ovelta (aikuiset 18 € / lapset 11 €).

Tutustu Matka 2015 -messujen ohjelmaan tapahtuman verkkosivuilla.

Virolaiset näytteilleasettajat Matka 2015 -messuilla:

Viron yhteisosasto (6b79)

Aqva Hotel & Spa (6c69)

Baltic Travel Group (6d70)

Estonia Spa Hotels AS (6c80)

Finest Rannahotell Oü (6b80)

Go Travel AS (6b68)

Haapsalu (6a81)

Läänemaan matkailu (6a81)

Pärnu (6b80)

Saarenmaa (6b70)

Scanbalt Experience (7b46)

Starmaker OÜ / Olde Hansa restorante (6c78)

Suomen Viro-yhdistysten liitto ry (7ay1-35)

Supeluse Hotell Oü (6b80)

Tartto ja Etelä-Viro (6c71)

Tervis kylpylät (6b81)

The Baltic Guide (6c78)

Toilan Kylpylä (6c70)

Unique Hotels (6b78)

White Beach Development AS (6b80)

Viron Kylpyläliitto (6b69)

Virolaisten näytteilleasettajien tuoreimmat lehdistötiedotteet löydät täältä.

Yhteystiedot medialle:

Malle Kolnes

Aluejohtaja, kohdemaa Suomi

Enterprise Estonia / Viron matkailun edistämiskeskus

Sörnäisten rantatie 22, Suvilahti, Helsinki

Gsm: +358 400 262417

E-mail: malle.kolnes@eas.ee

Valokuvia medialle Viron matkailun edistämiskeskuksen kuvapankista: http://photos.visitestonia.com/eng/

Videoita Virosta:

www.visitestonia.com