VOI tuo Helsinkiin kaksi uutta sähköpotkulautamallia ja laajenee – 150 Euroopan kaupunkia mahdollisia uusia toiminta-alueita

Ruotsalainen VOI Technology, Euroopan suurin sähköpotkulautojen tarjoaja, laajentaa toimintaansa kesän aikana useisiin Euroopan suurkaupunkeihin. Samalla se tuo kaupunkilaisten käyttöön uuden sukupolven sähkömenopelit: jatkossa yhtiön repertuaariin kuuluu kaksi sähköpotkulautamallia, sähköpyörä ja kuormasähköpyörä. Saksassa VOIn palveluita aiotaan integroida joukkoliikenteen kanssa.

Yhteiskäyttöisiä VOI-potkulautoja on tällä hetkellä käytössä 18 Euroopan kaupungissa, mukaan lukien Helsingissä. Kesän aikana VOI tuo Helsinkiin kaksi uutta sähköpotkulautamallia: Yhtiön lippulaivamalli on Voiager 2, jonka turvallisuus, ajomukavuus, tehokkuus ja kestävyys on viritetty huippuunsa. Siinä on irrotettava akku, minkä ansiosta ajoneuvo on entistä ympäristöystävällisempi. Voiager 1 puolestaan on tukevampi malli. Molemmilla malleilla voi ajaa jopa 50 km yhdellä latauksella, mikä on lähes kaksi kertaa nyt käytössä olevan mallin kantaman verran.

”Olemme suunnitelleet sähköpotkulaudat uudelleen käyttäjien antaman palautteen ja keräämämme datan perusteella. Eri kaupungeissa on erilaiset tarpeet, jotka riippuvat maantieteellisistä ja sääolosuhteista sekä paikallisesta infrastruktuurista. Ajoneuvoistamme on tehty erilaisiin olosuhteisiin sopivia, kestävämpiä ja entistäkin turvallisempia”, sanoo VOIn toimitusjohtaja Fredrik Hjelm, joka on myös yksi yhtiön perustajista. VOI-sähköpyöriä helsinkiläiset joutuvat vielä odottamaan.

VOIn voimakas kasvu näkyy Euroopan kaupunkien katukuvassa

Alle vuoden toiminut ruotsalainen VOI Technology aikoo mullistaa Euroopan kaupunkiliikennekulttuurin sähköpotkulaudoillaan. Ensimmäisten kahdeksan kuukauden aikana VOI-sähköpotkulaudoilla ajettiin yli kaksi miljoonaa kyytiä. Käytännössä VOIn vauhdikas kasvu näkyy tuhansina uusina sähköpotkulautoina Euroopan katukuvassa.

Tällä hetkellä VOI toimii Helsingin ja useiden Ruotsin kaupunkien lisäksi muun muassa Kööpenhaminassa, Lissabonissa, Madridissa, Oslossa ja Pariisissa. Kesän aikana lista kasvaa ainakin Brysselillä, Milanolla, Varsovalla, Wienillä ja Zürichillä. Kesäkuussa VOI lanseerataan 30 saksalaisessa kaupungissa, ja Saksasta tulee yksi maailman suurimmista sähköpotkulautojen markkinoista.

Pyrkimyksenä saumaton yhteistyö kaupunkien ja joukkoliikenteen kanssa

Kussakin uudessa kaupungissa VOI työskentelee tiiviissä yhteistyössä paikallisten viranomaisten kanssa, jotta kevyt liikenne tukisi joukkoliikennettä ja päästöjen vähentämistä parhaalla mahdollisella tavalla. Esimerkiksi Saksan Lyypekissä suunnitteilla on yhteistyömalli, jossa VOIn käyttäjät saavat kyydistään alennusta, jos heillä on joukkoliikenteen lippu.

”Sähkökäyttöisten ajoneuvojemme avulla kaupungeissa voidaan kehittää yhä toimivampia liikkumisen kokonaisratkaisuja, sillä ne on helppo yhdistää julkiseen liikenteeseen ja kävelemiseen niin, että liikkumisen eri muodot tukevat toisiaan”, Hjelm toteaa.

VOI on elokuussa 2018 perustettu urbaanin liikkumisen yritys, joka tarjoaa yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautoja kaupungeille ja paikallisille yhteisöille. Uskomme, että sähköpotkulaudat ovat keskeisessä osassa muuttamassa tulevaisuuden kaupunkiliikkumista. Haluamme varmistaa, että muutos tapahtuu oikealla tavalla – innovatiivisen teknologian avulla, kaupunkien ja hallitusten kanssa käytävän avoimen ja läpinäkyvän dialogin kautta ja soveltamalla tuotteitamme paikallisiin tarpeisiin. Sähköpotkulaudalla pääset ketterästi liikkumaan kaupungissa minne vain – päästöittä.

Ona Aula
Miltton