VXI Global Solutions ostaa suomalaislähtöisen Symbion – uusia mahdollisuuksia ja työpaikkoja suomalaiselle insinööriosaamiselle

Maailman suurimpiin kuuluva yhdysvaltalainen it-talo VXI Global Solutions ostaa suomalaislähtöisen Symbion. Kaupan kautta VXI hankkii itselleen ohjelmistokehityksen ja laadunvarmistuksen huipputason erikoisosaamista. Symbion ostava VXI on maailman johtava liiketoimintaprosessien ja it-palveluiden ulkoistamispalveluita tarjoava yritys. Yrityskauppa luo Symbiolle mahdollisuudet kasvaa, skaalata palveluitaan ja laajentaa toimintaansa täysin uusille globaaleille markkinoille. Lisäksi kaupan ansiosta Suomeen on suunnitteilla satoja työpaikkoja seuraavan kolmen vuoden aikana. Symbion Euroopan pääkonttori ja suurin osa asiantuntijoista sijaitsee Suomessa.

Nopeasti kehittyvät teknologiat ja käyttäjien kovenevat toiveet vaativat asiakaspalvelulta ja tuotekehitykseltä uudenlaisia toimintamalleja. Pysyäkseen mukana nopeissa kehityssykleissä yritysten on pystyttävä tarjoamaan asiakkailleen tuotteita, jotka on suunniteltu faktoihin perustuvan asiakastiedon pohjalta, lähtien myynnistä ja asiakaspalvelusta, tuotekehityksen kautta aina uusiksi palveluiksi ja korkealaatuisiksi tuotteiksi asti. Nämä pitää pystyä toimittamaan markkinoille nopeasti, ennustettavasti ja skaalautuvasti.

Yrityskaupan myötä Symbio ja VXI ovat tiukasti kiinni tässä kehityksessä pystyessään ottamaan palveluillaan omistajuuden koko teknologia- ja tuotekehitysketjusta. Yhdistämällä VXI:n asiakaspalvelualustan Symbion kykyyn luoda ja kehittää nopeasti uusia palveluja, yritys pystyy tarjoamaan asiakkailleen koko teknologiakehityksen arvoketjun.

"Markkinajohtajat eri aloilla etsivät keinoja kehittää asiakaspalvelunsa seuraavalle tasolle. Markkinajohtajuuden säilyttäminen vaatii jatkossa tehokasta nykyisten ja tulevien interaktiivisten teknologioiden hyödyntämistä. Näiden avulla palveluista tehdään vaivattomia käyttää ja helpotetaan kuluttajien elämää. Symbion osaaminen auttaa meitä rakentamaan liiketoimintaa tukevat ratkaisut, jotka takaavat asiakkaidemme menestyksen markkinoilla joka päivä, ” sanoo Eva Wang, VXIn toimitusjohtaja.

Yhdysvaltalaisen sijoitusyhtiö Bain Capitalin omistama VXI on maailman johtava liiketoimintaprosessien ja it-palveluiden ulkoistamispalveluita tarjoava yritys. Symbion toiminnan kulmakivenä on puolestaan tarjota RDaaS-ratkaisuja (R&D as a Service), joiden ytimessä ovat asiakkaitten kanssa yhteistyössä kehitetyt käyttäjälähtöiset palvelut ja tuotteet. Yrityskaupan myötä syntyvä palvelukokonaisuus mahdollistaa ainutlaatuisen kilpailuedun luomisen Symbion asiakkaille. Laajentuva palvelutarjoama sekä globaalit markkinat takaavat, että myös suomalaista erikoisosaamista tullaan tarvitsemaan jatkossa entistä enemmän.

Mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle – uusia työpaikkoja Tampereelle ja Ouluun

Symbion Euroopan pääkonttori sijaitsee Helsingissä, minkä lisäksi yrityksellä on viisi tuotekehityskeskusta muualla Suomessa. VXI:n yrityskauppa tuo Symbiolle uudenlaisia kasvumahdollisuuksia myös Suomessa:

”Yrityskaupan ansiosta Symbio voi tarjota entistä asiakaslähtöisempiä palveluita sekä suurentaa volyymejaan aidosti globaaliksi. Kauppa on upea mahdollisuus suomalaiselle insinööriosaamiselle ja lähdemme rakentamaan Tampereelle Teollisen Internetin, ja Ouluun autoteollisuuden tarpeisiin suunnatut globaalit osaamiskeskukset. Suomesta tulee myös laadunvarmistus- ja testauspalvelujen ratkaisukeskus. Näiden alojen huippuosaajia löytyy runsaasti Suomesta ja uskomme, että pystymme luomaan satoja työpaikkoja seuraavan kolmen vuoden aikana”, iloitsee Symbion Suomen toimitusjohtaja Jouni Toijala.

Yritysoston myötä yrityksessä työskentelee jatkossa yli 17 000 työntekijää ympäri maailman.

Jouni Toijala, Managing Director, Symbio, puh. 050 484 0085
Mia Ryynänen, Head of Marketing and Communications, Symbio, puh. 040 098 5568

VXI Global Solution

VXI Global Solutions, perustettu 1998, on johtava liiketoimintaprosessien ja it-palveluiden ulkoistamispalveluita tarjoava yritys. VXI erikoistuu liiketoimintaprosesseihin, IT ulkoistuksiin, ohjelmistokehitykseen sekä laadunvarmistukseen. VXIn pääkonttori sijaitsee Los Angelissa, Yhdysvalloissa, ja se työllistää 15.000 asiantuntijaa maailmanlaajuisesti. VXI Global Solutions on Bain Capital Asian portfolio yritys. www.vxi.com