Yhteisvaluutta saa yhä vahvaa tukea Suomen yritysjohtajilta

Grant Thornton International Business Report paljastaa, että kaksikymmentä vuotta eurovaluutan luomista pohjustaneen Maastrichtin sopimuksen solmimisen jälkeen Suomen yritysjohtajat ovat edelleen vahvasti yhteisvaluutan kannalla huolimatta käynnissä olevasta velkakriisistä. Sauli Niinistön presidentiksi valinnan lisäksi tämä tulos kertoo osaltaan suomalaisten myönteisistä mielipiteistä eurooppalaisen yhtenäisyyden suhteen.

Tutkimus paljastaa, että huimat 90 % suomalaisista yritysjohtajista uskoo euroon liittymisen vaikuttaneen positiivisesti heidän liiketoimintaansa. Euroalueella 78 % yritysjohtajista kertoo euroalueeseen liittymisellä olleen positiivisia vaikutuksia. Suomalaiset yritykset tukevat euroa vahvimmin, Belgian (84 %) ollessa toisena ja Italian (48 %) uskoen euroon vähiten. Kaksi alueen voimakasta talousvaikuttajaa Saksa (79 %) ja Ranska (71 %) seisovat yhä vahvasti euron takana.

Yritysjohtajat mainitsivat yhteisvaluuttaan liittymisen hyötyjen näkyvän selvimmin kaupan kiihtymisessä muiden euroalueiden välillä (23 %), valuuttakurssiriskin poistumisessa (15 %) sekä hintojen läpinäkyvyyden lisääntymisessä (12 %).

Joakim Rehn, Grant Thorntonin hallituksen puheenjohtaja kertoo: ”jos euron tulevaisuudesta järjestettäisiin nyt äänestys yritysjohtajien kesken Suomessa – tai koko euroalueella – tulos olisi selvästi myönteinen euroalueen jatkumisen suuntaan. Tämä kertoo yritysten taloudellisesta realismista; Eurooppa saattaa olla jo palannut taantumaan, mutta yhteisvaluutan hajottaminen voisi viedä koko maailmantalouden lamaan.”

”Huolimatta velkakriisistä ja sen aiheuttamasta epävarmuudesta yritykset pysyvät edelleen yhteisvaluutan takana. Poliitikkojen tulisi ottaa yritysten toiveet huomioon etsiessään ratkaisuja eurovaluutan tulevaisuuden varmistamiseksi ja kartoittaa suunnitelmia eurooppalaisen yhtenäisyyden tulevaisuuden suhteen.”

Euroalueen tulevaisuus

Suomessa yritysjohtajat tahtoisivat, että jotkin talousalueet poistuisivat yhteisvaluutasta; 50 % valitsi tämän vaihtoehdon ja 40 % toivoisi euron selviävän, muttei laajentuvan enempää.

Kaiken kaikkiaan miltei neljännes (24 %) euroalueen yrityksistä haluaisi joidenkin maiden jättäytyvän pois yhteisvaluutasta. Tämä vaihtoehto on suosittu paitsi Suomessa, myös muissa euromaissa, joilla on AAA-velkaluokitus: Saksassa (40 %) ja Alankomaissa (24 %).

Muualla Pohjoismaissa: 62 % tanskalaisista yritysjohtajista tahtoisi liittyä euroon mutta vain 8 % uskoo sen tapahtuvan ennen vuotta 2017. Ruotsissa yritysjohtajat ovat varovaisempia. Vain 28 % ilmaisi tahtovansa liittyä ja 38 % uskoi, että näin ei tule koskaan tapahtumaan.

Joakim Rehn kertoo: ”Pari seuraavaa kuukautta saattavat olla merkityksellisimmät yhteisvaluutan kenties koko EU:n historiassa. Yritysten edelleen jatkuva vahva tuki euroalueen säilyttämiselle on hyvä uutinen.”

”Monia huomattavia haasteita on kuitenkin edessä. Kenties tärkein näistä on valtionvelan vähentäminen. Belgiassa, Ranskassa, Kreikassa, Italiassa ja Irlannissa valtionvelka ylittää Maastrichtin sopimuksessa 20 vuotta sitten sovitun rajan euroalueeseen liittymiselle, joka on 60 %. Valtionvelkaa vähentäessä tulee varmistaa, että tiukka taloudenpito ei tukahduta liiketoiminnan kasvumahdollisuuksia.”

Grant Thornton Internationalin raportti, “The future of Europe: clouded by uncertainty”, on nyt saatavilla täällä.

Joakim Rehn, hallituksen puheenjohtaja
P :
S :
joakim.rehn@fi.gt.com

Linda Dettmann, viestintäpäällikkö
P :
(09) 5123 3341, 040 530 8377
S :
linda.dettmann@fi.gt.com

Tietoja tutkimuksesta:

Grant Thorntonin International Business Report (IBR) antaa vuosittain tietoa yli 11 500 yrityksen näkemyksistä ja odotuksista 40 maassa. Tämä ainutlaatuinen tutkimus käyttää 20 vuoden trendidataa useimmista eurooppalaisista osanottajista ja yhdeksän vuoden dataa monien Euroopan ulkopuolisten maiden kohdalla. Lisätietoa saatavilla englanniksi osoitteesta: www.internationalbusinessreport.com.

Grant Thornton on yli 60 asiantuntijan KHT-yhteisö, joka tarjoaa tilintarkastus-, vero-, yritysjärjestely- ja muita asiantuntijapalveluita. Toimistot sijaitsevat Helsingissä, Tampereella ja Turussa.