Yksityisen päivähoidon kustannukset jakautuvat kunnissa eri tavoin – helsinkiläisperheiden asema huono

Helsingissä perheiden maksuosuus lasten yksityisestä päiväkotihoidosta on kasvanut sitä mukaa kun hoitomaksut ovat nousseet kustannustason mukana. Kuntalisän korotus toisi helpotusta paitsi perheille ja palveluntarjoajille myös kunnalle.

Helsinki maksaa kuntalisää lasten yksityisestä päiväkotihoidosta reippaasti naapurikuntiaan vähemmän. Ero esimerkiksi Espoossa asuvien perheiden kuntalisään on alle 3-vuotiaista 100 euroa ja yli 3-vuotiaista 90 euroa kuussa. Porvoossa kuntalisät ovat kaksinkertaiset Helsinkiin verrattuna: alle 3-vuotiaista lisää maksetaan lähes 1 000 euroa Helsingin 500 euroon verrattuna ja tätä vanhemmista lapsista noin 600 euroa Helsingin 330 euroon verrattuna. Rovaniemellä kuntalisät yksityisestä päivähoidosta ovat huomattavasti Porvootakin korkeammat.

”On nurinkurista, että yhteiskunnan tuki näyttää vain paranevan, mitä pohjoisemmaksi mennään. Helsingissä kustannukset ovat kuitenkin maan korkeimpia, niin perheille kuin palveluntarjoajille. Kyse on kaupunkien ja kuntien perhepoliittisista linjauksista”, Helsingin Yksityiset Päiväkodit HYPRY ry:n puheenjohtaja Heidi Ruhala sanoo.

Muuta maata reilusti pienempi yksityisen hoidon tuki uhkaa tehdä valinnaisista varhaiskasvatuspalveluista vain korkeatuloisten vaihtoehdon Helsingissä. Esimerkiksi alle 3-vuotiaan lapsen hoidosta yksityisessä päiväkodissa perheen maksuosuudeksi jää Helsingissä 500 euroa, siinä missä Porvoossa ja Jyväskylässä summa on alle 20 euroa.

”Tämä asettaa perheet eriarvoiseen asemaan, sillä pienituloisille perheille jää Helsingissä vähemmän vaihtoehtoja valita lastensa hoitopaikka. Usein kotia lähin ja perheille mieluisa päiväkoti olisi yksityinen.”

Perheet arvostavat valinnanmahdollisuuksia

Varhaiskasvatuksen palvelutarjonnan monipuolistaminen on esillä Helsingin kaupunginvaltuuston strategiaohjelmassa vuosille 2013–2016. Siinä varhaiskasvatuksen tavoitteeksi on kirjattu lasten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen ja palveluverkon kehittäminen. Yhä tiukkenevassa taloudellisessa tilanteessa varhaiskasvatuspalveluja kuitenkin uhkaa jatkuva säästökierre, mikä näkyy ryhmäkokojen ja yksiköiden suurenemisessa.

Samaan aikaan yksityiset palveluntuottajat uskovat, että yksityisten palvelujen kysyntä tulee lisääntymään. Tuoreen EPSI Rating -asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan erityisesti odotusten täyttymisen ja henkilökohtaisen palvelun laadun osalta yksityisten päiväkotien koetaan olevan kunnallisia tasokkaampia.

Perheet arvostavat mahdollisuutta valita esimerkiksi erilaisten painotusten välillä. Malla Linturi päätyi valitsemaan lapselleen espanjankielisen päiväkodin, sillä paluumuuttajina perheelle oli tärkeää lapsen kielitaidon säilyminen. Nora Härmeen molemmat lapset ovat puolestaan montessoripäiväkodissa.

”Meille pedagoginen perusta on ollut tärkein päiväkodin valintaan vaikuttava asia. Tavoitteellinen tekeminen ja eri-ikäisten lasten sekaryhmä ovat sopineet meidän lapsillemme.”

Kunnallisella puolella Härme saisi sisaralennusta lasten ollessa samassa päivähoitopaikassa, mutta yksityisessä hoidossa samaa mahdollisuutta ei ole.

Linturi ja Härme harmittelevat sitä, että monissa perheissä realistiset päivähoitovaihtoehdot rajautuvat tulotason vuoksi vähiin.

Sadan euron korotus kuntalisään toisi Helsingille huomattavia säästöjä

”Helsingillä olisi mahdollisuus parantaa varhaiskasvatuspalveluiden saatavuutta nostamalla kuntalisää. Se tekisi yksityisistä päivähoitopalveluista tasa-arvoisemman vaihtoehdon kunnallisen rinnalle ja toisi kaupungille huomattavia säästöjä” Heidi Ruhala HYPRY:stä sanoo.

Tällä hetkellä Helsinki säästää vuodessa jopa 21 miljoonaa euroa yksityisen päivähoidon valinneiden perheiden ansiosta. Päivähoitopalveluiden omatuotantohinta kunnalle on yli 3-vuotiaista noin 1 400 euroa* kuukaudessa, siinä missä yksityisen päivähoidon tukeminen maksaa sille noin 500 euroa. Kuntalisän sadan euron korotuksen jälkeenkin Helsingille aiheutuisi noin 800 euron kuukausittaiset säästöt kustakin yksityisellä puolella hoidettavasta lapsesta. Kokonaissäästöt kasvaisivat, mikäli yksityiset palvelut tuotaisiin yhä useampien perheiden saataville.

”Kyse ei ole vain kunnalle aiheutuvista säästöistä vaan myös varhaiskasvatuksen laadun ja monipuolisuuden tukemisesta ja yrittäjämyönteisemmän asenteen osoittamisesta. Me yksityiset palveluntuottajat toivomme Helsingin seuraavan valtakunnallista kehitystä ja ottavan mallia esimerkiksi Rovaniemestä”, Ruhala summaa.

*tieto perustuu varhaiskasvatusviraston käyttämään laskelmaan vuodelta 2013

Heidi Ruhala, puheenjohtaja, Helsingin Yksityiset Päiväkodit HYPRY ry

puh. 040 5166554, heidi.ruhala@elisanet.fi

Helsingin yksityiset päiväkodit HYPRY ry on keväällä 2012 perustettu yksityisen päivähoidon palveluntuottajien yhteistyö- ja etujärjestö. Yhdistyksen tavoite on turvata monipuolinen ja laadukas päivähoito ja esiopetus helsinkiläisille lapsille.